Έχοντας περάσει στη σταδιακή άρση του lockdown, οι επιχειρήσεις καλούνται να διαχειριστούν τις προκλήσεις της συνέχισης της δραστηριότητάς τους, να σταθούν όρθιες και να αντιμετωπίσουν τον αντίκτυπο αυτής της πρωτόγνωρης κρίσης. Οι ασφαλιστικές επιχειρήσεις και οι managers καλούνται να αξιολογήσουν τις νέες συνθήκες και τις ανάγκες τόσο τις δικές τους όσο και των πελατών τους, σχεδιάζοντας νέα και επαναξιολογώντας τα υφιστάμενα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους.

Γράφει η Χριστίνα Παναγιωτακοπούλου, Ψυχολόγος BSc – Συστημική Ψυχοθεραπεύτρια, Συντονίστρια Σεμιναρίων
Σταδιακή άρση του lockdown: Οι προκλήσεις των Managers αυτή την εποχή
Η κα Χριστίνα Παναγιωτακοπούλου παρέχει υπηρεσίες σε εταιρείες μέσω ατομικών συνεδριών, μικρών ομάδων εργασίας, εκπαιδευτικών σεμιναρίων και συμβουλευτικής (coaching). Διατηρεί προσωπικό γραφείο για την παροχή συνεδριών ψυχοθεραπείας και συμβουλευτικής σε άτομα, οικογένειες, ζευγάρια και ομάδες. Έχει υπάρξει ανώτατο στέλεχος Ασφαλιστικών Εταιρειών.
e-mail: [email protected]

H αβεβαιότητα αυτής της περιόδου δυσκολεύει την εμπιστοσύνη των επαγγελματιών, τόσο στον εαυτό τους όσο και στις αποφάσεις τους. Οι managers δυσκολεύονται να αποφασίσουν για το τι χρειάζεται να κάνουν και με ποιον τρόπο. Η δομική αλλαγή της εργασίας, με την αύξηση της εξ αποστάσεως εργασίας, είναι πιθανόν να συνεχιστεί, όπως επίσης και η απαίτηση νέων δεξιοτήτων των εταιρειών από τους ανθρώπους τους. Η επιτυχία των managers και των επιχειρήσεων, αυτή την εποχή, εξαρτάται από την προσαρμογή στους συνεχώς εξελισσόμενους χώρους εργασίας και την ικανότητα να αναβαθμίζουν και να αναθεωρούν τις δεξιότητες τις δικές τους και της ομάδας τους.

Η πρόκληση των managers είναι να δεσμευτούν για την πρακτική εφαρμογή των δεξιοτήτων που μαθαίνουν, γιατί συχνά αποκτούν τη γνώση χωρίς να τη χρησιμοποιούν για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας του ρόλου τους. Για να γίνει αυτό είναι σημαντικό να μάθουν «πώς» να αποκτούν τη γνώση, στη συνέχεια να αναρωτηθούν «γιατί» αυτή η δεξιότητα θα βοηθήσει να πετύχουν τους στόχους τους και «πώς» μπορούν να την εντάξουν μέσα στο γενικό πλαίσιο των δραστηριοτήτων τους.

Σύμφωνα με το World Economic Forum, σε μόλις πέντε χρόνια, τριάντα πέντε τοις εκατό των δεξιοτήτων που θεωρούνται απαραίτητες σήμερα θα χρειαστεί να αναθεωρηθούν, γιατί οι απαιτήσεις θα είναι διαφορετικές.

Η αποτελεσματικότητα των εταιρειών αυτή την εποχή εξαρτάται σημαντικά από το πώς οι managers διαχειρίζονται το άγχος και πόσο ικανοί είναι να προσαρμοστούν και να καθοδηγούν μέσα στις αντιξοότητες που αντιμετωπίζουν. Είναι σημαντικό να αναπτύξουν την απαραίτητη ευελιξία και δημιουργικότητα που χρειάζεται στις παρούσες συνθήκες.

Ενίσχυση της δημιουργικότητας

Η δημιουργικότητα και η καινοτομία έπαιξε καθοριστικό ρόλο κατά τη διάρκεια της πανδημίας, με τη λειτουργία σε διαδικτυακό περιβάλλον, τον ψηφιακό μετασχηματισμό και την ανάπτυξη νέων προϊόντων, για να αντέξουν οι εταιρείες καλύτερα στην ξαφνική καταιγίδα. Η ενίσχυση της δημιουργικότητας την επόμενη περίοδο θα αποτελέσει την κορυφαία δεξιότητα, ώστε να ανταποκριθούν οι managers στην ανάγκη για νέα προϊόντα, ενώ ταυτόχρονα καλούνται να αναπτύξουν ηγετικές ικανότητες για την ανάδειξη του δυναμικού της ομάδας τους και να εμπνεύσουν το όραμα της επόμενης ημέρας.

Κριτική σκέψη και συναισθηματική νοημοσύνη

Οι managers καλούνται να διαχειριστούν τη συνεχή εισροή πληροφοριών με την ανάπτυξη κριτικής σκέψης. Είναι σημαντικό να αναγνωρίζουν ποιες πληροφορίες να εμπιστευτούν, ώστε να τους βοηθήσουν στις αποφάσεις που θα πάρουν. Ο συνδυασμός της νοητικής εργασίας και της συναισθηματικής νοημοσύνης επί ενός συγκεκριμένου θέματος βοηθά να αξιολογήσουν και να αναλύσουν τη σημερινή πρωτόγνωρη κατάσταση.

Η συναισθηματική νοημοσύνη και η σαφής επικοινωνία είναι ακόμη περισσότερο σημαντικά σε περιόδους αβεβαιότητας, ώστε να έχουν ενσυναίσθηση, δηλαδή την ικανότητα να βάλουν τον εαυτό τους στη θέση των άλλων και να ανταποκρίνονται ανάλογα.

Κίνητρα για αλλαγή

Η εφαρμογή καινοτόμων τρόπων στην εργασία θα είναι αναγκαία και θα γίνει πιο εύκολα εάν οι managers επικοινωνήσουν τον λόγο που είναι απαραίτητη και δώσουν κίνητρα για αυτή την αλλαγή. Διαφορετικά, είναι πολύ πιθανό οι άνθρωποι να συνεχίσουν με αυτό που ξέρουν ήδη να κάνουν. Σε περιόδους υπερβολικής αβεβαιότητας, είναι σημαντικό να δίνεται προσοχή στην επικοινωνία και στη συμπεριφορά, γιατί συχνά αυτές τις στιγμές οι άνθρωποι απευθύνονται στους ηγέτες για καθοδήγηση, αναζητώντας τους λόγους να διατηρήσουν την αισιοδοξία και την παραγωγικότητά τους.

Τέλος, αξίζει να αναφερθεί ότι οι δύσκολες συνθήκες φέρνουν στην επιφάνεια την καλύτερη εκδοχή των ανθρώπων και των οργανισμών που ανήκουν, κάνοντας καλύτερη ιεράρχηση των σημαντικών στα οποία θα πρέπει να εστιάσουν.

Carl Rogers (Αμερικανός Ψυχολόγος): «Ο μόνος άνθρωπος που είναι πραγματικά μορφωμένος είναι εκείνος που έχει μάθει πώς να μαθαίνει και πώς να αλλάζει».


Διαβάστε επίσης:

Η επίδραση της απομόνωσης και του περιορισμού στις σχέσεις

Ψυχική ανθεκτικότητα: Ο σύμμαχός μας στις δυσκολίες

Η ενίσχυση της γυναικείας παρουσίας ωφελεί τις επιχειρήσεις

Πώς θα κάνετε τον ανταγωνισμό πλεονέκτημα

Τη νέα χρονιά διεκδικήστε την ευεξία (wellbeing) στον εργασιακό σας χώρο!

Βλέποντας με θετική ματιά την αλλαγή στον χώρο εργασίας

Συναισθηματική νοημοσύνη: Πόσο σημαντική είναι στον χώρο εργασίας;

Οι προκλήσεις των οικογενειακών επιχειρήσεων

Προηγούμενο άρθροΣτα €323 δισ. η συνολική ασφαλισμένη αξία των 1,3 εκατ. συμβολαίων Περιουσίας το 2019
Επόμενο άρθροΧαμένη χρονιά το 2020, σύμφωνα με την Allianz, αλλά…