Άρθρα

Η ασφάλιση είναι ανθρώπινη

Ο κ. Jeff Dunsavage, Senior Research Analyst του Insurance Information Institute, καταρρίπτει έναν ακόμη μύθο. Εκείνον που “θέλει” την ασφάλιση να είναι αποκομμένη από τις ανθρώπινες σκέψεις, ανησυχίες και συναισθήματα, λόγω της εστίασής της στον Νόμο των Μεγάλων Αριθμών, στη στατιστική και αριθμητική ανάλυση των κινδύνων, κ.λπ. Η συλλογιστική που αναπτύσσει και οι διαπιστώσεις στις οποίες καταλήγει είναι –αν μη τι άλλο– ενδιαφέρουσες και αποτελούν “τροφή για σκέψη”…

Γράφει ο κ. Jeff Dunsavage, στο Insurance Information Institute:

Πριν από σχεδόν έναν χρόνο, ένιωσα την ανάγκη να καταρρίψω το κλισέ ότι η ασφάλιση είναι βαρετή. Σε εκείνη την ανάρτηση στο ιστολόγιο του Triple-I, διατύπωσα την άποψη ότι οποιοσδήποτε κλάδος ασχολείται με κάθε πιθανό κίνδυνο που αντιμετωπίζουν τα άτομα, οι οικογένειες, οι επιχειρήσεις και οι κοινότητες, λογικά, δεν θα μπορούσε να θεωρηθεί βαρετός.

Σήμερα –καθώς επιστρέφω στη δουλειά μου μετά από δύο μέρες στο ετήσιο συνέδριο της Society of Insurance Research (SIR) στο Λας Βέγκας– αισθάνομαι την ίδια ανάγκη να καταρρίψω έναν ακόμα μύθο: Ότι η ασφαλιστική βιομηχανία δεν έχει επαφή με τις καθημερινές ανθρώπινες ανησυχίες, λόγω της εστίασής της στη στατιστική και αριθμητική ανάλυση του κινδύνου.

Μέχρι να εντρυφήσω σε αυτή τη βιομηχανία των μεγάλων αριθμών, μάλλον συμμεριζόμουν αυτή την άποψη. Ίσως και να επιστρέφω σε αυτήν από καιρό σε καιρό, όταν οι συζητήσεις γίνονται αρκετά αναλογιστικές για την υπερβολικά λεκτική φύση μου.

Στην εναρκτήρια ομιλία του, ο Mike Meyers, Πρόεδρος του SIR και επικεφαλής οικονομικός αναλυτής στην εταιρεία USAA, χρησιμοποίησε μια φράση που ο κυνικός μέσα μου θεώρησε λίγο χαζή. Αναφέρθηκε στο συνέδριο –την πρώτη μεγάλη, με φυσική παρουσία, εκδήλωση της SIR μετά την πανδημία– ως «οικογενειακή επανένωση». Καθώς προχωρούσε η εκδήλωση, άρχισα να έχω την ίδια την αίσθηση. Αυτή ήταν η πρώτη εκδήλωση του SIR που παρακολουθούσα από κοντά, αλλά γρήγορα έγινε σαφές ότι αυτό δεν ίσχυε για τους περισσότερους από τους 200 και πλέον συμμετέχοντες. Η ζεστασιά και η οικειότητα μεταξύ τους ήταν αισθητή.

Επρόκειτο για μια συνάντηση ειδικών του ασφαλιστικού κλάδου, οπότε, φυσικά, θα γινόταν πολλή “κουβέντα για αριθμούς” και συζήτηση σχετικά με την “αξιοποίηση της τεχνολογίας για τη βελτίωση της διαδικασίας των αποζημιώσεων” και ούτω καθεξής. Όμως η ανθρώπινη διάσταση δεν ήταν ποτέ μακριά από τα πάνελ ή τις προσωπικές συζητήσεις. Είτε το θέμα ήταν οι ηλεκτρονικές αγορές ασφαλίσεων ζωής και υγείας είτε οι προκλήσεις της έρευνας για την ποικιλομορφία, την ισότητα και την ενσωμάτωση (Diversity, Equity and Inclusion – DEI) στην ασφάλιση, είτε ο τρόπος με τον οποίο ο Covid-19 επηρέασε το προφίλ κινδύνου των μικρών επιχειρήσεων, τίποτα δεν ήταν αφηρημένο ή άψυχο σε αυτές τις συζητήσεις.

Δύο σημεία μου έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση:

  • Σε μια συζήτηση σχετικά με τα δεδομένα για την ασφάλεια των οχημάτων, διαπιστώθηκε συσχέτιση μεταξύ των στατιστικών για την οδηγική ασφάλεια και την κατανάλωση καυσίμων. Ήταν ένα μόνο διάγραμμα που υπογράμμιζε το γεγονός ότι οι περισσότερο προσεκτικοί οδηγοί καταναλώνουν λιγότερα καύσιμα, γεγονός που, με τη σειρά του, έχει θετικό αντίκτυπο στο περιβάλλον. Αυτό δεν απέχει από το γεγονός ότι η τηλεματική –η οποία βοηθά τους ασφαλιστές να τιμολογούν με μεγαλύτερη ακρίβεια την κάλυψη και δημιουργεί οικονομικά κίνητρα για ασφαλέστερη οδήγηση– συμβάλλει, επίσης, στη μείωση των εκπομπών. Ποιος δεν θέλει να εξοικονομήσει χρήματα ΚΑΙ να σώσει τον πλανήτη;
  • Αν χρειάστηκε ποτέ να αντικαταστήσετε ολόκληρο ταβάνι (εγώ χρειάστηκε!) εξαιτίας μιας μακράς, αργής, απαρατήρητης διαρροής στον επάνω όροφο, η παρουσίαση για τις έξυπνες υδραυλικές εγκαταστάσεις θα σας ενθουσίαζε όσο και εμένα. Πιο εμπνευσμένη, όμως, ήταν η στρατηγική win-win που εφαρμόζει μια ασφαλιστική εταιρεία, όταν παρέχει δωρεάν εύχρηστη τεχνολογία στον ασφαλισμένο και πληρώνει για την επιθεώρηση των υδραυλικών εγκαταστάσεων, αν η διαγνωστική εφαρμογή επισημάνει πιθανή διαρροή. Αυτό συνεπάγεται αποτροπή μελλοντικών μεγάλων απαιτήσεων για τον ασφαλιστή και αποφυγή τεράστιων πονοκέφαλων για τον ιδιοκτήτη του σπιτιού!

Μπορεί να μην είμαι αναλογιστής, ειδικός στα δεδομένα ή οικονομολόγος –ή να μη διαθέτω καμία από τις εξαιρετικές τεχνικές δεξιότητες για τις οποίες είναι γνωστή η ασφάλιση– αλλά χαίρομαι που ο κλάδος συγκεντρώνει αυτές τις ικανότητες και τις εφαρμόζει αυστηρά σε τόσο οικείες/καθημερινές προκλήσεις και σε τέτοια έκταση.

Πηγή: www.iii.org


Ακολουθήστε την Ασφαλιστική Αγορά στο Google News

Εγγραφείτε στο NewsLetter μας