Διεθνή

Γιατί η τεχνολογία απέτυχε να αλλάξει την ασφάλιση*

* Του Oliver Ralph (αναδημοσίευση από τους Financial Times)

Ενώ οι startup επιχειρήσεις έχουν φέρει επανάσταση στο λιανικό εμπόριο και την ταξιδιωτική αγορά, έχουν επηρεάσει ελάχιστα τον ασφαλιστικό κλάδο. Επιχειρήσεις Insurtech, όπως η Lemonade, προσπαθούν να διαφοροποιηθούν από τις παραδοσιακές εταιρείες, αλλά αναπόφευκτα οι χρήστες τελικά ενδιαφέρονται μόνο για την τιμή.

Επενδύσεις δισεκατομμυρίων. Εκατοντάδες startup επιχειρήσεις. Έντονη διαφήμιση. Η ιδέα ότι ο αιωνόβιος ασφαλιστικός κλάδος είναι ώριμος για αλλαγές που θα φέρει η νέα τεχνολογία προσελκύει επενδυτές και επιχειρηματίες, εδώ και χρόνια. Είναι εύκολο να καταλάβει κανείς γιατί στρέφονται ζηλόφθονες ματιές προς την ασφαλιστική βιομηχανία –έχει όγκο, μπορεί να αποφέρει αξιοπρεπή κέρδη και δραστηριοποιείται σε γενικές γραμμές με τον ίδιο τρόπο εδώ και δεκαετίες. Με την προσθήκη λίγης τεχνητής νοημοσύνης, μερικών μεγάλων δεδομένων και κάποιων φιλικών προς τον χρήστη εφαρμογών, σύμφωνα με τη θεωρία, θα πρέπει να είναι εφικτό να κερδηθεί ένα αξιοπρεπές κομμάτι της αγοράς.

Πολλοί άνθρωποι πίστεψαν αυτή την ιδέα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ασφαλιστικής εταιρείας Gallagher Re, περισσότερα από 40 δισ. δολάρια έχουν επενδυθεί παγκοσμίως στις λεγόμενες νεοσύστατες επιχειρήσεις ασφαλιστικής τεχνολογίας, τα τελευταία πέντε χρόνια. Παρόλα αυτά, η ασφάλιση των καταναλωτών παραμένει σε μεγάλο βαθμό αδιατάρακτη. Οι μεγαλύτερες ασφαλιστικές εταιρείες αυτοκινήτων στο Ηνωμένο Βασίλειο, για παράδειγμα, είναι οι ίδιες που υπήρχαν πριν από μία ή δύο δεκαετίες –Aviva, Admiral, Direct Line κ.ά. Παρόμοια είναι η ιστορία και στις ΗΠΑ. Και η πραγματική ασφάλιση αυτοκινήτου και κατοικίας που όλοι αγοράζουμε είναι επίσης ελάχιστα αλλαγμένη. Ναι, μπορεί να αγοράζουμε από έναν ιστότοπο σύγκρισης τιμών και όχι από έναν μεσίτη, αλλά το ίδιο το ασφαλιστήριο συμβόλαιο είναι σε γενικές γραμμές το ίδιο, όπως και παλαιότερα.

Ας αναλογιστούμε, συγκριτικά, τις επαναστάσεις που έχουν λάβει χώρα στο λιανικό εμπόριο, τα ταξίδια και αμέτρητες άλλες βιομηχανίες. Το κύμα των startup επιχειρήσεων δυσκολεύεται, μέχρι στιγμής, να κάνει θραύση στον ασφαλιστικό κλάδο. Η εισηγμένη στις ΗΠΑ Lemonade, μία από τις πιο προβεβλημένες startup επιχειρήσεις ασφαλιστικής τεχνολογίας, εξακολουθεί να είναι ζημιογόνος και προβλέπεται να παραμείνει έτσι φέτος και του χρόνου. Η τιμή της μετοχής της έπεσε κατά 59% τον τελευταίο χρόνο. Άλλες αμερικανικές εισηγμένες insurtechs, όπως η Hippo και η Root, δεν είχαν καλύτερη τύχη. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, εταιρείες όπως η By Miles (ασφάλιση αυτοκινήτου με πληρωμή ανά μίλι) και η Cuvva (βραχυπρόθεσμη ασφάλιση αυτοκινήτου) έχουν καλές ιδέες και αναπτύσσονται, αλλά μέχρι στιγμής έχουν κάνει ελάχιστα αισθητή την παρουσία τους στον κλάδο ασφάλισης αυτοκινήτων, αξίας 16 δισ. λιρών.

Ένα μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν αυτές οι νεοσύστατες επιχειρήσεις είναι ότι δυσκολεύονται να κερδίσουν το ενδιαφέρον των καταναλωτών. «Οι πελάτες απλώς δεν ενδιαφέρονται αρκετά για την ασφάλισή τους», αναφέρει ο κ. Paul De’Ath από τη συμβουλευτική εταιρεία Oxbow Partners. «Μιλάμε για μια πολύ ανταγωνιστική αγορά, όπου η πλειονότητα των πελατών επικεντρώνεται στην τιμή. Ενδιαφέρονται λιγότερο για τα χαρακτηριστικά». Το να ενθουσιάζεις το κοινό με την τελευταία καινοτομία του iPhone είναι κάτι που γίνεται εύκολα, ενώ το να τους ενθουσιάσεις με την τελευταία ασφαλιστική καινοτομία συνιστά μια πολύ μεγάλη πρόκληση. Κατά συνέπεια, οι νεοσύστατες επιχειρήσεις πρέπει  να ανταγωνιστούν τους παραδοσιακούς οργανισμούς στην τιμή.

Η Lemonade ξεκίνησε πέρυσι τη δραστηριότητά της στο Ηνωμένο Βασίλειο. Η ιστοσελίδα της λέει μια ιστορία. Αφού πει στους επισκέπτες να «ξεχάσουν ό,τι ξέρουν για τις ασφάλειες», η επόμενη αράδα λέει «ασφαλίστε τα πράγματά σας με 4 λίρες/μήνα». Οι εξηγήσεις για το πώς λειτουργούν τα ασφαλιστήριά της και οι καλοί σκοποί που στοχεύει να υποστηρίξει βρίσκονται πολύ πιο κάτω. Επίσης, οι startup εταιρείες πρέπει να δουλέψουν σκληρά για να κερδίσουν πελάτες. Αυτό σημαίνει πολύ ακριβό μάρκετινγκ, είτε μέσω άμεσης διαφήμισης είτε με τη λειτουργία μέσω ιστοσελίδων σύγκρισης τιμών. Η φήμη από στόμα σε στόμα μπορεί να φτάσει μέχρις ενός σημείου στην ασφάλιση. Επιπλέον, όπως υποστηρίζει ο κ. Rob Moffat του ομίλου Balderton, πρέπει οι εταιρείες αυτές να γίνουν καλύτερες στην αντιμετώπιση των απαιτήσεων, εξαλείφοντας την απάτη και διατηρώντας το κόστος επισκευής χαμηλά. Εάν αυτά τα έξοδα ξεφύγουν, κανένα ποσό έξυπνων δεδομένων ή νέων επιχειρηματικών μοντέλων δεν θα κρατήσει την επιχείρηση σε κερδοφορία. Ακόμη και οι καθιερωμένες ασφαλιστικές εταιρείες το βρίσκουν δύσκολο –η Direct Line προειδοποίησε πρόσφατα ότι τα κέρδη της απειλούνται λόγω της αύξησης του κόστους των απαιτήσεων.

Τελικά, οι μεγάλες ασφαλιστικές εταιρείες μπορούν να επιτρέψουν στον εαυτό τους έναν μικρό αναστεναγμό ανακούφισης. Το πολυσυζητημένο κύμα διατάραξης της αγοράς ήταν μικρότερο από ό,τι πολλοί φοβούνταν. Επιπλέον, καθώς ο κλάδος της τεχνολογίας υποχωρεί και η χρηματοδότηση περιορίζεται, η προοπτική ενός μεγάλου, ισχυρά υποστηριζόμενου νεοεισερχόμενου παίκτη υποχωρεί. Ωστόσο, η απειλή εξακολουθεί να υπάρχει.

Οι καταναλωτές δεν αγαπούν την ασφάλιση, οπότε υπάρχει ακόμη περιθώριο για κάποιον να έρθει με μια προσφορά που θα τους αλλάξει γνώμη. Στον ορίζοντα διαφαίνονται οι μεγάλοι τεχνολογικοί όμιλοι. Παρόλο που κανένας από αυτούς δεν έχει κάνει κάποια μεγάλη κίνηση στον κλάδο μέχρι στιγμής, έχουν αρχίσει να… τσιμπολογούν στις άκρες. Η Amazon είναι η τελευταία, με το ασφαλιστικό portal που ετοιμάζει για το Ηνωμένο Βασίλειο. Τα ζηλόφθονα βλέμματα είναι ακόμα εδώ…  

Αναδημοσίευση από τους Financial Times.


Ακολουθήστε την ασφαλιστική αγορά στο Google News

Εγγραφείτε στο NewsLetter μας