Συνεντεύξεις

Focus Μεσίτες Ασφαλίσεων, Άγγελος Καρούσος: «Ο κλάδος μας βάλλεται εκ των έσω» (Σεπτέμβριος 2011)

Τυχαία και αναπάντεχα προέκυψε για τον κ. Άγγελο Καρούσο το επάγγελμα του ασφαλιστικού διαμεσολαβητή, το 1988, με πρώτο σταθμό της επαγγελματικής του πορείας το agency της Nationale Nederlanden. Η επιμονή του, όμως, και η διάθεση να εξυπηρετήσει όσο το δυνατόν πιο ολοκληρωμένα τους πελάτες του τον έσπρωχναν να ψάχνει, να μελετά και να συνδυάζει προγράμματα και εταιρείες, μέχρι που, ως φυσικό επακόλουθο, γεννήθηκε η “Focus Μεσίτες Ασφαλίσεων“· η εταιρεία που μέχρι σήμερα του χαρίζει μία δημιουργική και “γεμάτη” επαγγελματική ζωή… 

Τα γραφεία της εταιρείας στεγάζονται στην οδό Αμαρουσίου-Χαλανδρίου, σε μία ωραία γειτονιά, και εκεί ο ασφαλισμένος πελάτης αλλά και οι συνεργαζόμενοι ασφαλιστές έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν μέσα από μία μεγάλη γκάμα προϊόντων, καθώς η «Focus», διαθέτοντας άδεια Μεσίτη Ασφαλίσεων (την υψηλότερη βαθμίδα), συνεργάζεται πλέον με δεκαπέντε ασφαλιστικές εταιρείες. Μεταξύ αυτών, οι ασφάλειες Μινέττα, η Υδρόγειος, η Eurolife, η Axa, η Chartis, η Interamerican, η Ergo και η Metlife Alico παρέχουν τη δυνατότητα ασφάλισης σε όλους τους κλάδους, ενώ υπάρχει παράλληλα συνεργασία τόσο με την DAS-Νομική Προστασία, όσο και με την Atradius, σε θέματα πιστώσεων.
 
Οικονομική και …ασφαλιστική κρίση
Μετά από είκοσι τρία χρόνια στην αγορά, ο κ. Καρούσος έχει γνωρίσει και το καλό και το κακό της πρόσωπο. Εταιρείες γνώρισαν την ακμή και την παρακμή, άλλες έκλεισαν, άλλες συγχωνεύτηκαν, κανονισμοί τέθηκαν και ακυρώθηκαν ή ποτέ δεν εφαρμόστηκαν και σήμερα, μέσα σε όλο αυτό το “ταλαιπωρημένο” σκηνικό, έρχεται να προστεθεί η οικονομική κρίση. «“Κάτι πιο φθηνό” είναι η πρώτη έκφραση που έρχεται στα χείλη των καταναλωτών», μας λέει, λοιπόν, ο κ. Καρούσος, αναφερόμενος στη δύσκολη συγκυρία που βιώνουμε ως λαός και που αποτυπώνεται ιδιαίτερα στον κλάδο ασφάλισης αυτοκινήτου, όπου οι καταναλωτές, όταν δεν καταφεύγουν στην ακύρωση του συμβολαίου τους, ζητούν τουλάχιστον μία καλύτερη προσφορά ή ένα οικονομικότερο “πακέτο”. Δεδομένης μάλιστα της κακής κατάστασης που επικρατεί στην αγορά του αυτοκινήτου, νέα παραγωγή είναι πλέον πολύ δύσκολο να επιτευχθεί. Όσο για τον κλάδο ζωής, όπως ο ίδιος διαπιστώνει, υπάρχει μία άνοδος στα νοσοκομειακά συμβόλαια, καθώς το κρατικό σύστημα υγείας σταδιακά “καταρρέει”, ωστόσο δεν συμβαίνει το ίδιο και με τα συνταξιοδοτικά ασφαλιστήρια, αφού πάρα πολλά από αυτά μεταφέρονται προς ακύρωση στις ασφαλιστικές εταιρείες.
«Σ’ αυτό συνέβαλε αναμφίβολα το κλείσιμο των δύο από τις μεγαλύτερες “κατ’ ευφημισμόν” ασφαλιστικές εταιρείες ζωής, της Ασπίδας και της Commercial», μας λέει χαρακτηριστικά ο κ. Καρούσος. «Ο κόσμος δεν ξέρει πια τι να πιστέψει. Τα επιχειρήματά μας ότι καμία εταιρεία ζωής δεν έκλεισε ποτέ έως τώρα, ότι σε κάθε περίπτωση τα συμβόλαια ζωής μεταφέρονται και κάθε ασφαλιστική θα δεχόταν ασυζητητί ένα έτοιμο χαρτοφυλάκιο, απλώς δεν ευσταθούν πια και δεν μπορούν να πείσουν κανένα», δηλώνει με απογοήτευση και, κάνοντας μία μικρή αναδρομή στο πρόσφατο παρελθόν της αγοράς, μάς αποκαλύπτει χωρίς ενδοιασμούς: «Εμείς εκπαιδεύσαμε τον κόσμο με ψέματα. Του τάζαμε αποδόσεις ανέφικτες για τη διάρκεια του συμβολαίου του και όταν ο πελάτης είδε την τεράστια απόκλιση του αποθέματός του συγκριτικά με ό,τι του είχαμε υποσχεθεί πριν από 10-15 χρόνια, έχασε κάθε εμπιστοσύνη σε εμάς και το θεσμό της ασφάλισης».
Για τον κ. Καρούσο, βέβαια, οι ευθύνες βαρύνουν περισσότερο τις ασφαλιστικές εταιρείες με την πολιτική που άσκησαν όλα τα προηγούμενα χρόνια. «Οι ασφαλιστικές ακολούθησαν μία άναρχη ανάπτυξη πριν από μία-δύο δεκαετίες και σ’ αυτό ευθύνεται το σύστημα του agency, που έκανε την έλευση νέων πελατών αυτοσκοπό», μας εξηγεί. «Δεν ενδιέφερε τους ασφαλιστές –που έμοιαζαν περισσότερο με πωλητές και όχι με ασφαλιστικούς συμβούλους– εάν ο πελάτης είχε την οικονομική δυνατότητα να πληρώνει το ασφαλιστήριό του ή δεν παραδέχονταν με ειλικρίνεια ότι το ήδη υπάρχον συμβόλαιό του ενδεχομένως να ήταν καλό και δεν χρειαζόταν να αντικατασταθεί από ένα καινούργιο. Άσκησαν το επάγγελμα έχοντας πολύ μικρή γνώση της ασφαλιστικής επιστήμης }πολλές φορές και ηθελημένα} και το είδαν αποκλειστικά ως πηγή πλουτισμού, σε μία περίοδο που, ελλείψει άλλης επαγγελματικής δραστηριότητας, το επάγγελμα του ασφαλιστή προβαλλόταν ως μία πολύ καλή εναλλακτική. Γι’ αυτό και τα αποτελέσματα είναι αυτά που βιώνουμε σήμερα».

Ασφαλιστικές και διαμεσολαβητές είναι απέναντι
Στις μέρες μας η ασφαλιστική αγορά, όπως και ολόκληρο το ελληνικό κράτος, περνά από μία επιβεβλημένη αναθεώρηση των όσων πήγαν στραβά, από έναν μάλλον αργοπορημένο έλεγχο των λαθών και των παραλείψεων, από μία γενικότερη ανασυγκρότηση. Όμως ο κ. Καρούσος δείχνει και πάλι να ανησυχεί: «Ήθελα να πιστεύω ότι οι ασφαλιστικές εταιρείες και εμείς σε όλο αυτό το ξεσκαρτάρισμα βρισκόμαστε στην ίδια όχθη. Φαίνεται, όμως, ότι τον τελευταίο καιρό είμαστε σε αντίπαλα στρατόπεδα. Και αυτό γιατί πολλές ασφαλιστικές εταιρείες, που έως τώρα είχαν ως δόρυ τη σκληρή γραμμή του agency, ξαφνικά πρεσβεύουν την πολυκάναλη πώληση ασφαλιστικών προϊόντων. Φυσικά, αυτό δεν θα ήταν κακό εάν γινόταν επί ίσοις όροις. Όμως, αυτή τη στιγμή, η πώληση συμβολαίων μέσω internet με τόσο χαμηλά ασφάλιστρα δεν μπορεί να θεωρηθεί θεμιτός ανταγωνισμός. Και αναρωτιέμαι: εάν τα χρήματα που ξοδεύουν γι’ αυτή την τρελή διαφήμιση τα έδιναν στον ήδη υπάρχοντα παραγωγικό ιστό, ώστε να μπορούμε και εμείς να πουλάμε προϊόντα μέσω του διαδικτύου, να προωθούμε συγκεκριμένες εταιρείες, αλλά πάντα με τα ίδια όπλα, μήπως θα ήταν όλα καλύτερα; Εκτός και αν πλέον εμείς οι ασφαλιστές, που βοηθήσαμε όλα αυτά τα χρόνια στην ανάπτυξή τους, είμαστε οι “κακοί” της αγοράς».
Στο ίδιο καλάθι τοποθετεί ο κ. Καρούσος και το bancassurance: «Το άναρχο κανάλι ανάπτυξης των τραπεζών είναι επίσης κάτι που μας προσβάλλει», μας είπε. «Με μία απλή άδεια και μερικά σεμινάρια οι άνθρωποι των τραπεζών πουλούν ασφαλιστήρια συμβόλαια, που δυστυχώς είναι σχεδόν βέβαιο πως θα προδώσουν τον ασφαλισμένο την κρίσιμη ώρα της ζημιάς. Με λίγα λόγια, όλα αυτά συντείνουν στο ότι ο κλάδος μας βάλλεται εκ των έσω».
Οι επικείμενες αλλαγές που αφορούν συγκεκριμένα τον κλάδο των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών στα πλαίσια της διαφάνειας αλλά και της αναβάθμισής του, δεν βρίσκουν σύμφωνο τον κ. Καρούσο. Συγκεκριμένα, ως προς την αναγραφή της προμήθειας του ασφαλιστή στο συμβόλαιο του καταναλωτή, μας είπε χαρακτηριστικά: «Δεν γνωρίζω καμία εμπορική συναλλαγή όπου ο πελάτης να γνωρίζει το κέρδος του εμπόρου ή του καταστηματάρχη. Αν θεωρούν ότι διαφάνεια σημαίνει να φαίνεται πόσα κερδίζει ο ασφαλιστής, θα πρότεινα να φαίνεται επίσης και το πόσα κερδίζει η ασφαλιστική εταιρεία, π.χ. με το δικαίωμα συμβολαίου. Ενώ πραγματική διαφάνεια θα είχαμε εάν ανακοινώνονταν τα συνολικά κέρδη και οι ζημιές των εταιρειών ανά κλάδο μέσα από δημοσιεύσεις αλλά –το τονίζω– με πραγματικά και όχι με πλασματικά νούμερα
».
Όσο για την είσπραξη των ασφαλίστρων, έναν ακόμη λόγο διαφωνίας μεταξύ εταιρειών και διαμεσολαβητών, ο κ. Καρούσος υποστηρίζει: «Εμείς, ιδίως αυτήν την περίοδο της κρίσης, παίρνουμε το επιχειρηματικό ρίσκο και συχνά χρηματοδοτούμε ασφαλιστήρια, προκειμένου να εξυπηρετήσουμε τον πελάτη μας. Η ασφαλιστική εταιρεία σε τριάντα μέρες θα πατά ένα κουμπί και το συμβόλαιο θα ακυρώνεται. Την ίδια στιγμή για μας η είσπραξη είναι μία επαναλαμβανόμενη πώληση. Ο υπ’ αριθμόν ένα δίαυλος επικοινωνίας με τον πελάτη και μέσω αυτού και η προώθηση της ασφαλιστικής εταιρείας. Αν αυτό αντιστραφεί, η εταιρεία θα προσπαθήσει να υπερασπιστεί τα δικά της προϊόντα. Θα κάνει το ίδιο και για τον ασφαλιστή της; Δεν το νομίζω», μας λέει κατηγορηματικά.
Κι όμως, παρά τις αντιξοότητες, τις ανακατατάξεις και την αβεβαιότητα που σκιάζει την αγορά και τη χώρα μας γενικότερα όλο αυτόν τον καιρό, ο κ. Καρούσος δεν σταματά να αισιοδοξεί και να προσδοκά σε ένα καλύτερο μέλλον. «Το επάγγελμα του ασφαλιστικού διαμεσολαβητή είναι κυρίαρχο και, όσο και αν επιμείνουν, αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει. Οι προσωπικές σχέσεις που αναπτύσσονται κατά την πώληση αλλά και όλη την υπόλοιπη διαδικασία εξυπηρέτησης και οι γνώσεις των επαγγελματιών ασφαλιστών δεν γίνεται με τίποτα να αντικατασταθούν από απρόσωπα call center και πωλήσεις διαδικτύου». Και καταλήγει: «Ένα λαμπρό μέλλον περιμένει τα νέα παιδιά που θα ασχοληθούν με το χώρο. Όταν κάνεις τη δουλειά σου με πάθος, αγάπη και σοβαρότητα, τότε όλες οι προοπτικές ανοίγονται μπροστά σου και νιώθεις να σε γεμίζει ένα πολύ όμορφο συναίσθημα. Ή μάλλον θα έλεγα καλύτερα πως ασφαλιστής είναι …συναίσθημα».

Εγγραφείτε στο NewsLetter μας