Συνεντεύξεις

Coba Insurance Agents – Βασίλης Μπόκας: «Υπάρχει σχέδιο απαξίωσης του ασφαλιστικού διαμεσολαβητή» (Ιούλιος Αύγουστος 2011)

Πολύ νέος και όμως τόσο ενεργός και δραστήριος ο κ. Βασίλης Μπόκας αποτελεί το χαρακτηριστικό τύπο ανθρώπου που, δρώντας ταυτόχρονα σε πολλά πεδία, μάχεται διαρκώς για το καλύτερο, δεν λυγίζει μπροστά στις αντιξοότητες και κυρίως μιλά ανοιχτά για το επάγγελμα και την αγορά που αποφάσισε να υπηρετήσει, χωρίς να εθελοτυφλεί και να εξιδανικεύει ανώφελα την πραγματικότητα. Η συζήτηση μαζί του στα γραφεία της «Coba Insurance Agents», στο κέντρο της Αθήνας, “γέννησε” πολλές σκέψεις και προβληματισμούς αλλά και ελπίδα για το αύριο.

Μέσα σε πολύ λίγα χρόνια και ξεκινώντας από ασφαλιστικός σύμβουλος στην τότε Commercial Union, ο κ. Μπόκας κατάφερε να ανέλθει στη βαθμίδα του Διευθυντή και να λάβει αρκετές διακρίσεις, μέχρι ωστόσο να καταλάβει ότι, για εκείνον, η αποκλειστική συνεργασία με μία και μόνο εταιρεία δεν ήταν αυτό που θα του εξασφάλιζε ένα επιτυχημένο μέλλον. Κι αυτό γιατί έλειπε από τη δουλειά του η δυνατότητα επιλογών. Έτσι, το 2002 αποφάσισε να δημιουργήσει το δικό του πρακτορείο, που σήμερα συνεργάζεται με όλες σχεδόν τις εταιρείες της αγοράς, αριθμεί 150 συνεργάτες και διαθέτει υποκαταστήματα σε έξι μεγάλες πόλεις της Ελλάδας. Αλλά η επιχειρηματική του δράση δεν σταματά εδώ. Παράλληλα με τις ασφαλιστικές εργασίες, επεκτείνεται και σε άλλους συναφείς με τον ασφαλιστικό τομείς, όπως τα τραπεζικά και τα χρηματοοικονομικά προϊόντα, με τις εταιρείες Coba Investment (διαχείριση αμοιβαίων κεφαλαίων), την Coba Finance (τραπεζικές εργασίες), αλλά και τις Coba Realty (κτηματομεσιτικές δραστηριότητες), Coba Energy και Coba Franchise.

Πού έχουν φταίξει οι ασφαλιστικές 
Ο κ. Μπόκας δεν είναι μόνο “ανήσυχο επιχειρηματικό πνεύμα” αλλά και ενεργό μέλος στα κοινά του κλάδου του, συμμετέχοντας σε όλα τα μεγάλα σωματεία πρακτόρων αλλά και στο Δ.Σ. του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου. Και από τη θέση αυτή αλλά και ως επαγγελματίας με μακρόχρονη εμπειρία, βλέπει ξεκάθαρα τα αρνητικά της αγοράς, και πρώτα από όλα τις κακές πρακτικές των εταιρειών: «Ερασιτεχνισμό έδειξαν και συνεχίζουν να δείχνουν στις μέρες μας οι ασφαλιστικές εταιρείες», μας είπε χαρακτηριστικά. «Έχοντας μια ιδιαίτερη σχέση με το δίκτυο του agency, διαπιστώνω τελευταία μία τάση, από την πλευρά τους, να το εξαφανίσουν και όχι να το εξυγιάνουν. Πρακτικές όπως απολύσεις λόγω μη προώθησης συγκεκριμένων προϊόντων που ομολογουμένως δεν εξυπηρετούσαν τον πελάτη, είναι τουλάχιστον απαράδεκτες. Την ίδια στιγμή και ως προς τους διαμεσολαβούντες η πολιτική που ασκούν είναι εξίσου κακή. Αφενός, με την τεράστια ανοχή που επέδειξαν μέχρι τώρα στα χρονικά περιθώρια απόδοσης των ασφαλίστρων –μέχρι και ειδικές συμφωνίες για απόδοση στο εξάμηνο και όχι στις 90 μέρες υπήρξαν – και, αφετέρου, με την ξαφνική αλλαγή πολιτικής που αποφάσισαν να εφαρμόσουν, μέσα σε διάστημα δύο μηνών, μειώνοντας στο 20%-30% τις προμήθειες. Και να προσθέσω βέβαια εδώ και τα εναλλακτικά δίκτυα προώθησης των προϊόντων τους, στα οποία έχουν δώσει τη μεγαλύτερη έμφαση. Όλα αυτά με κάνουν να πιστεύω ότι υπάρχει σχέδιο απαξίωσης του ασφαλιστικού διαμεσολαβητή».

Οι διαμεσολαβούντες απολύτως απαραίτητοι
Σταθήκαμε στα εναλλακτικά δίκτυα και συγκεκριμένα στο internet και το bancassurance, για να μάθουμε πόσο ανησυχεί τον κ. Μπόκα αυτή η νέα τάση της αγοράς. «Κάθε σωστός επαγγελματίας έχει δικαίωμα να εφευρίσκει και άλλους διαύλους πώλησης των προϊόντων του», μας είπε. «Όμως, όλοι πρέπει να αντιμετωπιζόμαστε ισάξια. Δεν είναι δυνατόν ένας τραπεζικός υπάλληλος να ασκεί ασφαλιστική διαμεσολάβηση, χωρίς να έχει περάσει από τις ίδιες με εμάς εξετάσεις και, με ελλιπή κατάρτιση, να ασκεί ένα σέρβις πολύ χαμηλότερου επιπέδου. Αυτό θα λειτουργήσει αρνητικά για το σύνολο της αγοράς. Πάντως, σε κάθε περίπτωση, οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές δεν έχουν να φοβηθούν τίποτε από αυτές τις μεθόδους. Και αυτό γιατί είμαστε απολύτως απαραίτητοι. Το βλέπουμε τόσο στα χαμηλά ποσοστά αγορών μέσω internet που εμφανίζονται και στις ανεπτυγμένες χώρες αλλά και στη χώρα μας, όπου η ιδιαίτερη ιδιοσυγκρασία του λαού μας δεν επιτρέπει κάτι διαφορετικό, όσο και στη διάθεση των τραπεζών να συνεργαστούν με τα ελεύθερα δίκτυα των πρακτόρων ή ακόμη και να δημιουργήσουν δικά τους».
Και μαζί με όλα αυτά, η συνεργασία με τις ασφαλιστικές εταιρείες επιφυλάσσει πολλές ακόμη αλλαγές, καθώς η είσπραξη των ασφαλίστρων τείνει να γίνεται πλέον από τις ίδιες, ενώ υπάρχουν σκέψεις για υποχρεωτική αναγραφή της προμήθειας του διαμεσολαβητή στο ασφαλιστήριο συμβόλαιο. Ο κ. Μπόκας στέκεται απέναντι σε όλα αυτά με σκεπτικισμό: «Πάντα θεωρούσα ότι η είσπραξη των ασφαλίστρων δεν θα έπρεπε να αφορά το διαμεσολαβούντα, ο οποίος έμοιαζε με εισπράκτορα στα μάτια του πελάτη του. Άλλωστε, κάτι τέτοιο μας απαλλάσσει από ένα μεγάλο κόστος και ταυτόχρονα αφαιρεί από ένα νέο επαγγελματία την ευχέρεια να διαχειρίζεται τόσα χρήματα, γεγονός που αποδείχτηκε κακό όλα αυτά τα χρόνια. Εάν όμως αυτό κρύβει δεύτερες σκέψεις από την πλευρά των εταιρειών, όπως υφαρπαγή του χαρτοφυλακίου ή του δικτύου, τότε οφείλουμε να λάβουμε τις ανάλογες εξηγήσεις. Έχουμε χάσει την εμπιστοσύνη μας στις εταιρείες, γι’ αυτό και εγώ και πολλοί συνάδελφοί μου βλέπουμε με δυσπιστία κάθε αλλαγή».
Στο ίδιο μοτίβο μας απάντησε και για το θέμα των προμηθειών: «Δεν έχουμε να κρύψουμε τίποτα από τον πελάτη μας, αλλά δεν καταλαβαίνω γιατί έχει ενοχοποιηθεί η αμοιβή μας. Δεν είμαστε κοινωνικοί λειτουργοί. φυσικά και αμειβόμαστε για τις υπηρεσίες μας. Δεν αρνούμαι, βέβαια, ότι στο παρελθόν υπήρξαν φαινόμενα υπέρογκων αμοιβών, αλλά όλη αυτή η κίνηση με κάνει και πάλι να σκεφτώ ότι γίνεται πόλεμος σε βάρος των διαμεσολαβητών. Γιατί με την ίδια λογική αναρωτιέμαι αν στο συμβόλαιο του πελάτη θα αναγράφεται και το δικαίωμα συμβολαίου και η αμοιβή του διευθύνοντος συμβούλου της ασφαλιστικής εταιρείας, των υπαλλήλων και γενικώς όλα τα κόστη που απαιτούνται. Με λίγα λόγια, όλα πρέπει να αποφασίζονται μετά από ώριμη σκέψη και όχι επιπόλαια, λαμβάνοντας πάντοτε υπόψη και τις ενστάσεις που μπορεί να προκύψουν από τους αρμόδιους συλλόγους των διαμεσολαβούντων».

Ναι στην εξυγίανση, όχι στις επιπόλαιες αποφάσεις
Και καθώς η ασφαλιστική αγορά κινείται σε ρυθμούς Solvency II μέσα σε περίοδο οικονομικής κρίσης, ο κ. Μπόκας θεωρεί σκόπιμο να επισημάνει: «Eίναι πολύ θετικό το ότι ακολουθούμε πλέον συγκεκριμένους κανόνες και ένα αυστηρό πλαίσιο ελέγχου. Όμως, σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να ξαναζήσουμε φαινόμενα ανάλογα του κλεισίματος της Ασπίδας και της Commercial Value. Πλήρωσα ακριβά την τραγική αυτή κατάληξη των εταιρειών, τόσο ως πελάτης όσο και ως συνεργάτης, με μεγάλες οικονομικές απώλειες. Και εκτός από μένα φυσικά και πολλοί άλλοι άνθρωποι, που αντιμετωπίζουν σήμερα ανυπέρβλητα προβλήματα, γι’ αυτό και συγχαίρω μέσα από την καρδιά μου τους ανθρώπους, που αγωνίζονται σήμερα για να βρεθεί λύση στο αδιέξοδο. Πιστεύω, λοιπόν, πως η εξυγίανση επιβάλλεται, όχι όμως με επιπόλαιες αποφάσεις, που έχουν καταστροφικό αντίκτυπο στην κοινωνία».
Ο κ. Μπόκας είναι εθελοντής δασοπυροσβέστης, έχει έντονη φιλανθρωπική δράση και η εταιρεία της οποίας ηγείται έχει δείξει πολλές φορές το κοινωνικό της πρόσωπο. Δεν εντυπωσιάζει επομένως η ενεργή συμμετοχή του στα σωματεία του κλάδου του, καθώς όπως πιστεύει: «Όσο προσφέρουμε, τόσο ενισχύουμε την ελπίδα να αλλάξουν τα πράγματα. Αλλιώς, αφήνουμε την τύχη μας στα χέρια όχι μόνο ανίκανων αλλά, δυστυχώς, και διεφθαρμένων», μας λέει. Και σίγουρος ότι υπάρχει ελπίδα δηλώνει: «Πάντα έβλεπα ότι το επάγγελμά μας έχει μέλλον και προοπτικές. Του έλειπε η κοινωνική καταξίωση. Όμως τώρα, μέρα με τη μέρα, την κερδίζουμε όλο και περισσότερο. Και είμαι βέβαιος πως θα βρει σύντομα τη θέση που του αξίζει μέσα στην κοινωνία μας».

Εγγραφείτε στο NewsLetter μας