Άρθρα

Το καλοκαίρι του… χάους και η ταξιδιωτική ασφάλιση το 2022

Τα ακαθάριστα εγγεγραμμένα ασφάλιστρα της παγκόσμιας αγοράς ταξιδιωτικής ασφάλισης ανήλθαν σε $17,6 δισ. το 2021, μετά από μια σημαντική συρρίκνωση το 2020, λόγω των επιπτώσεων της πανδημίας, η οποία περιόρισε τα εγχώρια και διεθνή ταξίδια κατά το μεγαλύτερο μέρος του έτους. Παρ’ όλα αυτά, η DBRS Morningstar αναμένει ότι τα ακαθάριστα εγγεγραμμένα ασφάλιστρα του κλάδου θα συνεχίσουν να αυξάνονται κατά τη διάρκεια της δεκαετίας που διανύουμε, φθάνοντας σχεδόν τα $60 δισ. μέχρι το 2030.

Η τάση αυτή, της αύξησης των εγγεγραμμένων ασφαλίστρων, υποστηρίζεται από τη σημαντική ανάπτυξη της τουριστικής βιομηχανίας παγκοσμίως και την αυξημένη ευαισθητοποίηση των παραθεριστών ως προς την ανάγκη προστασίας του ταξιδιωτικού τους προγραμματισμού –ανάγκη η οποία καλύπτεται από την αυξανόμενη διαθεσιμότητα των προϊόντων ταξιδιωτικής ασφάλισης μέσω ψηφιακών καναλιών. Οι απαιτήσεις από τα κράτη για υποχρεωτική ταξιδιωτική ασφάλιση κατά την υποβολή αίτησης για visa αυξάνουν, επίσης, τη ζήτηση για το προϊόν αυτό.

Με πολλές αεροπορικές εταιρείες και αεροδρόμια ανά τον κόσμο να αντιμετωπίζουν εξαιρετικά μεγάλο αριθμό ακυρώσεων πτήσεων και καθυστερήσεις τους τελευταίους μήνες, αναμένεται ότι η ταξιδιωτική ασφάλιση θα έρθει αντιμέτωπη με Combined Ratio άνω του 100%, λόγω της αύξησης των ζημιών, καθιστώντας τον συγκεκριμένο κλάδο ασύμφορο για τις περισσότερες ασφαλιστικές εταιρείες το 2022. Στους σημαντικότερους παγκόσμιους παίκτες του κλάδου ταξιδιωτικής ασφάλισης περιλαμβάνονται οι Allianz SE, American International Group, Inc., AXA SA, Berkshire Hathaway Specialty Insurance, Assicurazioni Generali S.p.A., Travel Insured International, USI Affinity και Zurich Insurance Group. Το μεγαλύτερο μέρος της ταξιδιωτικής ασφάλισης αναλαμβάνεται από μεγάλες ασφαλιστικές εταιρείες, με σταθερά προϊόντα και γεωγραφική διασπορά, η οποία μετριάζει τον κίνδυνο, λόγω των ασυνήθιστα υψηλών ζημιών που μπορεί να έχει η ταξιδιωτική ασφάλιση σε ένα δεδομένο έτος.

Τι καλύπτεται από τα συμβόλαια ταξιδιωτικής ασφάλισης;

Η ταξιδιωτική ασφάλιση αφορά τους κινδύνους που συνδέονται με τα ταξίδια. Ειδικότερα, παρέχει μερική ή ολική οικονομική προστασία για έξοδα ή απώλειες που προκύπτουν από απρόβλεπτα γεγονότα κατά τη διάρκεια εγχώριων ή διεθνών ταξιδιών, όπως ακυρώσεις και καθυστερήσεις, απώλεια αποσκευών και επείγουσες ιατρικές υπηρεσίες. Η προστασία της ταξιδιωτικής ασφάλισης αρχίζει συνήθως την πρώτη ημέρα του ταξιδιού και διαρκεί μέχρι την επιστροφή του ασφαλισμένου στην πατρίδα του.

Ορισμένες από τις συνήθεις καλύψεις που περιλαμβάνονται στα συμβόλαια ταξιδιωτικής ασφάλισης:

  • Ακύρωση ταξιδιού: Επιστροφή των εξόδων που έχουν ήδη καταβληθεί και δεν έχουν επιστραφεί με άλλον τρόπο από τον πάροχο, για ένα ταξίδι που ακυρώνεται πριν από την αναχώρηση.
  • Διακοπή ταξιδιού: Επιστροφή πρόσθετων δαπανών (για παράδειγμα, το κόστος αλλαγής πτήσης επιστροφής) ή προπληρωμένων δαπανών που δεν χρησιμοποιήθηκαν (όπως ενοικιάσεις αυτοκινήτων, ξενοδοχεία και εκδρομές), που προέκυψαν ως αποτέλεσμα της επιστροφής από ένα ταξίδι νωρίτερα από το αναμενόμενο.
  • Καθυστέρηση ταξιδιού: Επιστροφή των δαπανών που προέκυψαν επειδή το ταξίδι δεν ξεκίνησε – ολοκληρώθηκε στον αναμενόμενο χρόνο.
  • Βλάβη ή απώλεια αποσκευών: Πληρωμές για την αντικατάσταση προσωπικών αντικειμένων που καταστράφηκαν ή χάθηκαν κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού.
  • Επείγουσα ιατρική ή οδοντιατρική περίθαλψη: Επιστροφή έκτακτων ιατρικών δαπανών που προέκυψαν λόγω τραυματισμού ή ασθένειας κατά τη διάρκεια του ταξιδιού.
  • Διακομιδή για ιατρικούς λόγους και επαναπατρισμός: Κάλυψη των εξόδων που σχετίζονται με την επείγουσα ιατρική μεταφορά σε εγκεκριμένες ιατρικές εγκαταστάσεις στη χώρα προέλευσης και τον επαναπατρισμό της σορού.
  • Ζημιές από σύγκρουση ενοικιαζόμενου αυτοκινήτου: Επιστροφή των χρημάτων σε εταιρεία ενοικίασης αυτοκινήτων ως αποτέλεσμα ζημίας ή απώλειας ενοικιαζόμενου αυτοκινήτου.
  • Νομικά έξοδα: Οικονομική αποζημίωση σε τρίτους, εάν ο ασφαλισμένος προκαλέσει ζημιά σε ξένη περιουσία ή τραυματισμό.

Ωστόσο, η προστασία που παρέχουν τα ασφαλιστήρια συμβόλαια μπορεί να διαφέρει σημαντικά από εταιρεία σε εταιρεία ή να αλλάξει, ανάλογα με τη δικαιοδοσία στην οποία έχει συναφθεί το συμβόλαιο. Για παράδειγμα, ορισμένες καλύψεις μπορούν να προσφέρονται στη βάση επιστροφής χρημάτων (για παράδειγμα, ο ασφαλιστής πληρώνει ανάλογα με το κόστος που προκύπτει) ή στη βάση αποζημίωσης (ο ασφαλιστής πληρώνει ένα σταθερό ποσό ανά τύπο απαίτησης). Επιπλέον, oι λόγοι ενεργοποίησης συγκεκριμένων καλύψεων στα συμβόλαια ταξιδιωτικής ασφάλισης μπορεί να διαφέρουν πολύ μεταξύ των ασφαλιστικών εταιρειών. Επιπλέον, τα συμβόλαια ταξιδιωτικής ασφάλισης μπορούν να παρέχουν κύρια κάλυψη ή να συμπληρώνουν άλλα προϊόντα, όπως την ασφάλιση κατοικίας ή αυτοκινήτου.

Παρόμοια με άλλα ασφαλιστικά προϊόντα, τα συμβόλαια ταξιδιωτικής ασφάλισης γενικά αποκλείουν απώλειες υπό ορισμένες συνθήκες ή τις καλύπτουν μόνο έναντι πρόσθετου κόστους. Για παράδειγμα, σπάνια καλύπτονται οι προϋπάρχουσες ιατρικές παθήσεις και οι εμφύλιες ταραχές –συνήθως αποκλείονται, επίσης, τα ταξίδια σε χώρες ή περιοχές που η κυβέρνηση του ασφαλισμένου συνιστά να αποφεύγονται. Επιπλέον, οι πανδημίες συνήθως εξαιρούνται από αυτά τα συμβόλαια. Ωστόσο, ορισμένες ασφαλιστικές εταιρείες άρχισαν πρόσφατα να προσφέρουν νέα προϊόντα που συμπεριλαμβάνουν στις καλύψεις τους τον κορωνοϊό.

Οι μαζικές ακυρώσεις και καθυστερήσεις πτήσεων θα επηρεάσουν αρνητικά την κερδοφορία των ασφαλιστών

Με την εμβολιαστική κάλυψη να έχει φθάσει σχεδόν στα δύο τρίτα του παγκόσμιου πληθυσμού και τα κρούσματα του κορωνοϊού να έχουν μειωθεί σημαντικά σε σχέση με την κορύφωση στις αρχές του 2022, η ζήτηση για επαγγελματικά ταξίδια και ταξίδια αναψυχής επανήλθε. Η καλοκαιρινή περίοδος διακοπών στο βόρειο ημισφαίριο έφερε πρόσθετες προκλήσεις για τις αεροπορικές εταιρείες και τα αεροδρόμια σε όλο τον κόσμο, με χιλιάδες ακυρώσεις και καθυστερήσεις πτήσεων λόγω των μεγάλων ελλείψεων προσωπικού, των κινητοποιήσεων των εργαζομένων, των αυξημένων λειτουργικών απαιτήσεων και των μειώσεων του στόλου κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Αυτοί οι παράγοντες οδήγησαν τις αεροπορικές εταιρείες σε όλο τον κόσμο να ακυρώσουν έναν πρωτοφανή αριθμό πτήσεων. Για παράδειγμα, η Air Canada είχε ανακοινώσει ότι θα ακύρωνε περισσότερες από 9.500 πτήσεις τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, που αντιστοιχούν περίπου στο 15% των προγραμματισμένων πτήσεών της κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού –πρόκειται για μία από τις μεγαλύτερες ενέργειες ακύρωσης μεταξύ των παγκόσμιων αεροπορικών εταιρειών φέτος. Οι αεροπορικές εταιρείες και τα αεροδρόμια δεν μπόρεσαν, επίσης, να διαχειριστούν τον αυξημένο όγκο αποσκευών στις αρχές του καλοκαιριού, γεγονός που οδήγησε σε καθυστερήσεις και απώλειες.

Αν και ο όγκος των επιβατών εξακολουθεί να είναι χαμηλότερος από τα προ της πανδημίας επίπεδα του 2019, οι ταξιδιώτες της Βόρειας Αμερικής και της Ευρώπης έχουν αντιμετωπίσει τη σκληρή πραγματικότητα των μαζικών ακυρώσεων και καθυστερήσεων πτήσεων από τον Μάιο του 2022. Σύμφωνα με την DBRS Morningstar, αυτή η σημαντική αύξηση των ακυρώσεων και καθυστερήσεων πτήσεων, καθώς και των απωλειών αποσκευών, θα καταστήσει την ταξιδιωτική ασφάλιση ασύμφορη για τους περισσότερους ασφαλιστές το 2022.

Αυτό θα επιτείνει τα προβλήματα που αντιμετώπισε η ταξιδιωτική ασφάλιση από την αρχή της πανδημίας, καθώς οι ασφαλιστικές εταιρείες επλήγησαν, αρχικά, από την εκτίναξη των αποζημιώσεων και, στη συνέχεια, από την κατάρρευση των διεθνών ταξιδιών, η οποία μείωσε σημαντικά τη ζήτηση για το προϊόν τους. Ακόμη κι αν οι αεροπορικές εταιρείες καταφέρουν να εξυπηρετήσουν τους επιβάτες, μεταφέροντας σε άλλη ώρα τις ακυρωμένες πτήσεις, ή να επιστρέψουν πλήρως το κόστος του εισιτηρίου, είναι πιθανό να ενεργοποιηθούν τα συμβόλαια ταξιδιωτικής ασφάλισης. Σε τέτοιες περιπτώσεις, πολλοί ασφαλισμένοι θα διεκδικήσουν, στο πλαίσιο των καλύψεων ακύρωσης ή διακοπής ταξιδιού, τυχόν συναφή μη επιστρεπτέα έξοδα ταξιδιού, όπως πτήσεις ανταπόκρισης με άλλη αεροπορική εταιρεία, καθώς και προπληρωμένα ξενοδοχεία και ενοικιάσεις αυτοκινήτων. Οι καθυστερήσεις πτήσεων και αποσκευών συνεπάγονται, επίσης, οικονομική αποζημίωση βάσει των περισσότερων ταξιδιωτικών ασφαλιστηρίων, αυξάνοντας περαιτέρω τα ποσοστά ζημιών των ασφαλιστικών εταιρειών.

Πώς επιδρούν οι ζημιές στο πιστωτικό προφίλ των ασφαλιστών

Αν και αναμένεται ότι η ταξιδιωτική ασφάλιση θα είναι ζημιογόνος για τις περισσότερες εταιρείες φέτος, οι ζημιές θα παραμείνουν διαχειρίσιμες, δεδομένου του υψηλού βαθμού διασποράς των ασφαλιστικών δραστηριοτήτων σε διάφορους κλάδους ασφάλισης. Για τους περισσότερους από τους μεγαλύτερους ασφαλιστές, η ταξιδιωτική ασφάλιση αντιπροσωπεύει συνήθως λιγότερο από το 5% των συνολικών ακαθάριστων εγγεγραμμένων ασφαλίστρων τους. Η σχετικά χαμηλή συμβολή του κλάδου στα συνολικά έσοδα θα συντελέσει στην άμβλυνση των επιπτώσεων στο πιστωτικό προφίλ των ασφαλιστικών ομίλων.

Αναμένεται ότι η ταξιδιωτική ασφάλιση θα γίνει πιο ακριβή βραχυπρόθεσμα, δεδομένων των αυξανόμενων ζημιών που δημιουργούνται από τις πολυάριθμες καθυστερήσεις και ακυρώσεις πτήσεων. Ορισμένες ασφαλιστικές εταιρείες μπορεί, επίσης, να σταματήσουν να παρέχουν καλύψεις διακοπής και ακύρωσης ταξιδιού για κάποιο χρονικό διάστημα, εστιάζοντας περισσότερο στο ιατρικό σκέλος των συμβολαίων. Ωστόσο, μια τέτοια στρατηγική θα είναι προσωρινή, καθώς οι επιδόσεις των αεροπορικών εταιρειών και των αεροδρομίων θα βελτιωθούν τους επόμενους μήνες. Είναι πιθανό ορισμένες ασφαλιστικές εταιρείες να εγκαταλείψουν ή να μειώσουν σημαντικά την έκθεσή τους στην ταξιδιωτική ασφάλιση, δεδομένης της αστάθειας στην κερδοφορία από την αρχή της πανδημίας. Επιπλέον, μια νέα έξαρση των κρουσμάτων του κορωνοϊού θα μπορούσε να αναγκάσει τις κυβερνήσεις να επαναφέρουν ταξιδιωτικούς περιορισμούς, γεγονός που θα επηρέαζε αρνητικά τη ζήτηση για ταξιδιωτική ασφάλιση.


Ακολουθήστε την Ασφαλιστική Αγορά στο Google News

Εγγραφείτε στο NewsLetter μας