Άρθρα

Η Ένωση Ασφαλιστών Βρετανίας (ΑΒΙ) ενημερώνει για την Thomas Cook

Χρήσιμες απαντήσεις δίνει η Ένωση Ασφαλιστών Βρετανίας (ΑΒΙ) στις εύλογες απορίες που έχουν οι πελάτες της Thomas Cook, αλλά και οι ξενοδόχοι, μετά την πτώχευσης της εταιρείας, όσον αφορά την ασφαλιστική τους κάλυψη και από ποιον θα αποζημιωθούν.

Η πρακτική αυτή, να βγαίνει ευθύς αμέσως μετά από ένα συμβάν και να συμβουλεύει τους ασφαλισμένους, μέσω ερωτααπαντήσεων, για το τι πρέπει να κάνουν και αν έχουν κάλυψη ή δικαιούνται αποζημίωση και πώς θα τη διεκδικήσουν, είναι κάτι που συνηθίζει η ΑΒΙ και θα μπορούσε να γίνει παράδειγμα προς μίμηση και από τη δική μας Ένωση (ΕΑΕΕ).

Ας δούμε, λοιπόν, τις χρήσιμες συμβουλές που δίνει.

 Τι πρέπει να γνωρίζετε εάν έχετε κλείσει ταξίδι μέσω της Thomas Cook

Ε: Τι καλύπτει η ταξιδιωτική ασφάλιση σε περιπτώσεις σαν κι αυτή;

Το πρόγραμμα ATOL είναι ο πρώτος “σταθμός” για άτομα που ταξιδεύουν με ένα πακέτο Thomas Cook. Εάν έχετε κάνει μόνο αεροπορική κράτηση μέσω της Thomas Cook, αυτή δεν θα καλυφθεί από το σύστημα ATOL, αλλά ενδέχεται να μπορείτε να πάρετε αποζημίωση από τον πάροχο πιστωτικών ή χρεωστικών καρτών σας. Αν δεν μπορείτε να λάβετε αποζημίωση από άλλη πηγή, ελέγξτε το συμβόλαιο ταξιδιωτικής ασφάλισης για το τι κάλυψη σας παρέχει. Τα συμβόλαια αυτά μπορούν να περιλαμβάνουν ασφάλιση των εξόδων μιας ακυρωμένης πτήσης. Ενδέχεται, επίσης, να καλύπτουν τα προβλήματα που μπορούν να προκύψουν στις μετακινήσεις, και να αποζημιώνουν για πρόσθετες δαπάνες, όπως η στέγαση.

Ε: Πού μπορώ να βρω λεπτομέρειες για το σύστημα προστασίας ATOL;

Θα πρέπει να καλέσετε την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (Civil Aviation Authority -CAA) https://www.caa.co.uk/News/Thomas-Cook-flying-programme/ 24ωρη γραμμή βοήθειας: 0300 303 2800 από Ηνωμένο Βασίλειο και Ιρλανδία και +44 1753 330 330 από το εξωτερικό.

Ε: Πρέπει οι πελάτες να επικοινωνήσουν με τον ασφαλιστή που τους παρέχει ταξιδιωτική ασφάλιση;

Αξίζει πρώτα να ελέγξετε εάν η ταξιδιωτική σας ασφάλιση παρέχει κάλυψη για περιπτώσεις όπως αυτή. Όταν παρέχεται κάλυψη, συνήθως αυτή προϋποθέτει ότι η επιστροφή χρημάτων για τις πτήσεις και τα έξοδα διαμονής δεν είναι διαθέσιμη από οποιαδήποτε άλλη πηγή, δηλ. το ATOL, την τράπεζα ή τον πάροχο της πιστωτικής σας κάρτας. Εάν κάτι δεν είναι σαφές, μιλήστε με τον ασφαλιστή σας.

Ε: Έχω κλείσει την ταξιδιωτική ασφάλιση ως μέρος του πακέτου διακοπών της Thomas Cook, εξακολουθεί να ισχύει;

Η ταξιδιωτική ασφάλιση με την Thomas Cook παρέχεται από την White Horse Insurance Ireland DAC, που δεν είναι μέλος της ABI και εποπτεύεται από την Κεντρική Τράπεζα της Ιρλανδίας. Απ’ όσο γνωρίζουμε, η White Horse Insurance Ireland DAC εξακολουθεί να λειτουργεί.

Ε: Η ταξιδιωτική ασφάλιση με καλύπτει, εάν έχω κλείσει μόνο την πτήση, καθώς αυτή δεν καλύπτεται από τους όρους του ATOL;

Εάν έχετε κλείσει μόνο πτήση μέσω της Thomas Cook και έχετε πληρώσει με πιστωτική ή χρεωστική κάρτα, τότε επικοινωνήστε με τον πάροχο της κάρτας σας, καθώς πρέπει να δικαιούστε επιστροφή χρημάτων.

Ε: Εάν κάνω ρυθμίσεις εναλλακτικής μετακίνησης, μπορώ να μεταφέρω την ασφάλιση διακοπών μου, για να καλύψω τον νέο προορισμό;

Ναι, η ταξιδιωτική σας ασφάλιση μπορεί να μεταφερθεί για να καλύψει τις νέες ρυθμίσεις σας.

Ε: Θα καλύψει η ασφάλιση επιπλέον έξοδα για οποιαδήποτε εναλλακτική πτήση;

Η ασφάλιση μπορεί να καλύψει το κόστος της αρχικής πτήσης και τη διαφορά του κόστους μιας νέας πτήσης, αλλά είναι σημαντικό να ελέγξετε τι περιλαμβάνει η κάλυψή σας, καθώς αυτό δεν συμπεριλαμβάνεται σε όλα τα συμβόλαια.

Εάν είστε ήδη στο εξωτερικό

Ερ: Εάν έχω κλείσει μόνο πτήση μέσω της Thomas Cook (δηλαδή δεν προστατεύομαι από τους όρους του ATOL), η ταξιδιωτική μου ασφάλιση θα πληρώσει την πτήση επιστροφής στο Ηνωμένο Βασίλειο;

Η κυβέρνηση έχει δηλώσει ότι θα παρέχει πτήσεις για άτομα σε αυτή την κατάσταση. Όπως δήλωσε, «δεδομένης της έκτασης του προβλήματος, η κυβέρνηση θα βοηθήσει τους επιβάτες να επιστρέψουν στο σπίτι». Η κάλυψη διακοπής ταξιδιού μπορεί να αποζημιώσει για επιπλέον έξοδα διαμονής στο εξωτερικό, εάν αποφασίσετε να οργανώσετε την πτήση επιστροφής στο σπίτι μόνοι σας.

Ε: Θα καλύπτονται από την ταξιδιωτική ασφάλιση τυχόν επιπλέον έξοδα που δεν καλύπτονται από την ATOL, όπως προ-κρατημένες εκδρομές;

Εάν το συμβόλαιό σας περιλαμβάνει διακοπή ταξιδιού, τότε αυτό μπορεί να καλύψει έξοδα, όπως αυτά που δεν μπορούν να ανακτηθούν από οποιαδήποτε άλλη πηγή.

Ερ: Εάν έχω κλείσει μόνο τη διαμονή μου στο ξενοδοχείο μέσω της Thomas Cook, αυτή καλύπτεται από το σύστημα ATOL;

Ναι, το σύστημα ATOL θα καλύψει τα έξοδα διαμονής σας.

Ε: Τι γίνεται με κάθε πρόσθετο κόστος, όπως τα έξοδα διαμονής μέχρι τον υπό τον ATOL επαναπατρισμό μου στο Ηνωμένο Βασίλειο;

Το πρόγραμμα ATOL καλύπτει αυτές τις δαπάνες. Εάν διαθέτετε κάλυψη διακοπής ταξιδιού ή ακύρωσης πτήσεως, τότε ενδέχεται να μπορείτε να ζητήσετε αποζημίωση από τον ασφαλιστή σας, εάν αυτή δεν είναι ανακτήσιμη από άλλη πηγή.

Ο Mark Shepherd, Assistant Director, Head of General Insurance Policy της Ένωσης Βρετανών Ασφαλιστών, δήλωσε, στις 23 Σεπτεμβρίου, την ίδια μέρα που ανακοινώθηκε η πτώχευση: «Σε αυτή τη δύσκολη περίοδο για τους πελάτες της Thomas Cook, οι άνθρωποι που θα ταξίδευαν με την εταιρεία θα πρέπει να επικοινωνήσουν με την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας, τον πάροχο της πιστωτικής τους κάρτας ή με την τράπεζα πρώτα, για να συζητήσουν τυχόν επιστροφή χρημάτων. Οι άνθρωποι που βρίσκονται ήδη στο εξωτερικό σε οργανωμένες διακοπές προστατεύονται, με το πρόγραμμα “ATOL” να πληρώνει τα έξοδα διαμονής και τις πτήσεις επιστροφής στο Ηνωμένο Βασίλειο. Επιπλέον, η κυβέρνηση δήλωσε ότι θα βοηθήσει εκείνους που έχουν κλείσει μόνο τις πτήσεις τους μέσω της Thomas Cook να επιστρέψουν στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Όσον αφορά τα συμβόλαια ταξιδιωτικής ασφάλισης αυτά μπορούν να λειτουργήσουν εφεδρικά, εάν δεν είναι δυνατή η πρόσβαση στις αποζημιώσεις που παρέχουν το ATOL, η ABTA, οι τράπεζες ή οι πάροχοι πιστωτικών καρτών. Πρώτον, οι πελάτες πρέπει να ελέγχουν τα συμβόλαιά τους για να δουν τι καλύψεις έχουν. Όσοι διαθέτουν κάλυψη για ακύρωση πτήσης από πιθανή χρεωκοπία της αεροπορικής εταιρείας ή του τελικού προμηθευτή μπορούν να λάβουν αποζημίωση για το κόστος της πτήσης. Σε περίπτωση που υπάρχει πρόβλημα στις μετακινήσεις, ενδέχεται να καλύπτονται τα επιπλέον έξοδα, όπως η επιπλέον διαμονή στο ξενοδοχείο ή το κόστος των νέων πτήσεων, εφόσον δεν μπορούν να αποζημιωθούν από οποιαδήποτε άλλη πηγή».

 

Τι συμβουλεύει η ABTA τους ξενοδόχους

Το μεγαλύτερο πρόβλημα, ωστόσο, έχουν οι ξενοδόχοι και ο κλάδος του τουρισμού ευρύτερα που συνεργάζονταν με την Thomas Cook και τις θυγατρικές της. Ειδικά στη χώρα μας το μεγαλύτερο πρόβλημα αντιμετωπίζει η Κρήτη, καθώς υπήρχαν ξενοδοχεία που δούλευαν αποκλειστικά με τη συγκεκριμένη εταιρεία. Έμμεσα, όπως είναι φυσικό, επηρεάζονται όλοι οι συνεργαζόμενοι με αυτούς επαγγελματίες. Κυρίως από το γεγονός ότι η σεζόν αναμένεται πλέον να κλείσει πολύ πιο νωρίς.

Ας δούμε, όμως, τι πληροφορίες παρέχει στους ξενοδόχους η ABTA, μία εταιρεία ταξιδιωτικών συμβουλών, με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο, και μέλη της ταξιδιωτικούς πράκτορες και tour operators (μεταξύ αυτών είναι και η Thomas Cook και κάποιες από τις θυγατρικές της).

Η συγκεκριμένη εταιρεία διαθέτει ένα σύστημα χρηματοοικονομικής προστασίας, αντίστοιχο του ATOL, ώστε στην περίπτωση που κάποια εταιρεία μέλος της πτωχεύσει, οι πελάτες της να μπορέσουν να συνεχίσουν τις διακοπές τους, όπως έχουν προγραμματίσει, ή να πάρουν τα χρήματά τους πίσω. Πρέπει, ωστόσο, να σημειωθεί ότι πακέτα διακοπών που είναι για λιγότερο από 24 ώρες, ή για επαγγελματικά ταξίδια, ενδέχεται να μην προστατεύονται. Επίσης, εάν η κράτηση των διακοπών αφορά χώρα εκτός του ΕΟΧ, αυτή η προστασία δεν ισχύει, αλλά ενδέχεται να ισχύουν άλλα προγράμματα.

Πολλά μέλη της ABTA προσφέρουν πρόσθετη οικονομική προστασία για υπηρεσίες, όπως ξενοδοχεία ή πτήσεις, οι οποίες ενδέχεται να μην εμπίπτουν σε συστήματα, όπως το ABTA ή το AOL.

Η ΑΒΤΑ, καταρχάς, επισημαίνει ότι το πρόγραμμα ATOL προστατεύει τα πακέτα διακοπών που έχουν κλειστεί μέσω της Thomas Cook.

Σε περίπτωση που οι πελάτες της Thomas Cook και των θυγατρικών της βρίσκονται ήδη στο εξωτερικό και έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα ATOL, η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας εγγυάται τη διαμονή των πελατών από την ημερομηνία της άφιξής τους και καθ’ όλη τη διάρκεια της διαμονής τους. Οι ξενοδόχοι θα πρέπει να επικοινωνήσουν με τη CAA για εγγυητική επιστολή.

Πώληση μίας μόνο υπηρεσίας (π.χ. μόνο διαμονή)

Σε περίπτωση που οι ξενοδόχοι έχουν πελάτες που πραγματοποίησαν κράτηση διαμονής μόνο, μέσω των Thomas Cook Tour Operations Limited, TCCT Retail Limited, Future Travel Limited και Freedom Travel Group Limited (είναι οι εταιρείες που είναι μέλη της ΑΒΤΑ), αυτοί προστατεύονται από το σύστημα χρηματοοικονομικής προστασίας της εταιρείας από την ημερομηνία της πτώχευσης, δηλ. τις 23 Σεπτεμβρίου 2019, και για το υπόλοιπο της διαμονής τους.

Οι πελάτες που βρίσκονται ήδη σε διακοπές και έχουν κράτηση μόνο για διαμονή, θα χρειαστεί, όπου είναι δυνατό, να διευθετήσουν τον λογαριασμό τους, εάν τους το ζητήσουν, να διατηρήσουν όλες τις αποδείξεις και να επικοινωνήσουν με την ABTA κατά την επιστροφή τους (Δείτε εδώ τις συμβουλές προς τους πελάτες: www.abta.com/thomascook).

 Εκκρεμή τιμολόγια πριν την πτώχευση

Όσον αφορά τυχόν εκκρεμείς πληρωμές πριν από την πτώχευση, θα χρειαστεί να υποβάλουν αξίωση στον Εκκαθαριστή. Λεπτομέρειες σχετικά με τον Εκκαθαριστή διατίθενται εδώ.

H ασφάλιση πιστώσεων

Η ασφάλιση πιστώσεων ίσως και να είναι ένα επιπλέον εργαλείο προστασίας, αφού καλύπτει τους προμηθευτές αγαθών και υπηρεσιών σε μία εταιρεία. Στην Thomas Cook, στην προκειμένη περίπτωση, οι προμηθευτές μπορεί να είναι άλλοι ταξιδιωτικοί πράκτορες, γραμμές κρουαζιέρας, προμηθευτές καυσίμων, εταιρείες εστίασης, ξενοδοχεία, κ.λπ.

Πώς λειτουργεί; Οι προμηθευτές συνήθως συμφωνούν μία πιστωτική κάλυψη με έναν ασφαλιστή που τους προστατεύει για ένα συμφωνημένο ποσό της πίστωσης που εκκρεμεί τη στιγμή που θα προκύψει η κατάρρευση.

Τα πιστωτικά όρια που δίνονται αλλάζουν τακτικά λόγω των συνθηκών που επικρατούν στις αγορές, διεθνείς και τοπικές, αλλά και λόγω της χρηματοοικονομικής κατάστασης του προμηθευτή ή/και του προμηθευόμενου.

Αρχές του χρόνου, για παράδειγμα, ο Ασφαλιστής πιστώσεων Euler Hermes μείωσε το επίπεδο κάλυψης που παρείχε σε μια σειρά από τρίτους προμηθευτές της Thomas Cook.

Η Euler Hermes είχε πράξει κάτι παρόμοιο το 2012, αποσύροντας την κάλυψη για έναν «πολύ μικρό αριθμό», όπως τον περιέγραψε τότε η ίδια η Thomas Cook, τρίτων προμηθευτών, μετά τις οικονομικές δυσκολίες της εταιρείας το 2011-12, οι οποίες τότε ξεπεράστηκαν.

Αυτή τη φορά, αυτό δεν κατέστη δυνατό. Η παλαιότερη και γνωστότερη εταιρεία στον τομέα του τουρισμού στο Ηνωμένο Βασίλειο και διεθνώς αποτελεί πλέον παρελθόν. Η …σκόνη, όμως, που σήκωσε η κατάρρευση δημιουργεί πολλά “αναπνευστικά” προβλήματα σε πολλούς. Ελπίζουμε να ξεπεραστούν γρήγορα.

Εγγραφείτε στο NewsLetter μας