Γράφει η Χριστίνα Παναγιωτακοπούλου*
Ψυχολόγος BSc – Συστημική Ψυχοθεραπεύτρια, Συντονίστρια Σεμιναρίων

Η αυτοφροντίδα (self-care) είναι η συνειδητή ικανότητα των ανθρώπων να κάνουν ό,τι είναι απαραίτητο για τη σωματική, συναισθηματική και πνευματική τους υγεία. Είναι μία πολύπλευρη στοχευμένη διαδικασία, με στρατηγικές που προωθούν την υγεία και ενισχύουν την ευεξία. Είναι ζωτικής σημασίας για την ενίσχυση της ανθεκτικότητας και την αντιμετώπιση των στρεσογόνων παραγόντων.

Η αυτοφροντίδα δεν είναι τάση της εποχής, όπως πολύ πιστεύουν, ούτε πρέπει να αντιμετωπίζεται ως πολυτέλεια ή ένδειξη εγωιστικής ή ναρκισσιστικής συμπεριφοράς. Οφείλει να είναι προτεραιότητα στην καθημερινότητα των ανθρώπων, καθώς, όταν φροντίζει κανείς τις ανάγκες του, μπορεί να φροντίσει και τους γύρω του και να δημιουργήσει συνθήκες για προσωπική και επαγγελματική επιτυχία, μεγαλύτερη παραγωγικότητα και ευτυχία.

Η έλλειψή της μπορεί να οδηγήσει σε σωματικά προβλήματα, όπως δυσκολία στον ύπνο, πονοκεφάλους, και μπορεί να συμβάλει σε μακροχρόνιες ασθένειες, όπως προβλήματα αρτηριακής πίεσης, αυτοάνοσα νοσήματα και καρδιολογικές παθήσεις. Νοητικά, μπορεί να μειώσει την ικανότητα συγκέντρωσης και να φέρει έλλειψη κινήτρων.

Στα σημερινά, ταχέως εξελισσόμενα εργασιακά περιβάλλοντα, όπου συχνά απαιτείται να προχωράνε όλα με γρήγορους ρυθμούς και να γίνονται όσο το δυνατόν περισσότερα σε λιγότερο χρόνο, οι εργαζόμενοι συνήθως πιστεύουν ότι δεν πρέπει να αφιερώσουν χρόνο στη φροντίδα του εαυτού τους, φοβούμενοι ότι θα μείνουν πίσω και θα χάσουν το ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα.

Παρόλο που η εργασία αποτελεί αναγκαιότητα για τον άνθρωπο και συμβάλλει στην εγρήγορση τόσο του νου όσο και του σώματός του, είναι εξίσου επιτακτικό οι εργαζόμενοι να αφιερώνουν χρόνο για τη φροντίδα του εαυτού τους, καθώς, εάν αρρωστήσουν ή εάν είναι εξουθενωμένοι, δεν θα είναι ικανοί να εργαστούν.

Όταν η εταιρική κουλτούρα είναι υποστηρικτική, ενθαρρύνει την αυτοφροντίδα και ενδιαφέρεται για την ψυχική υγεία και την ευεξία των ανθρώπων, ιδιαίτερα σήμερα, που υπάρχει σημαντική αύξηση του άγχους και της κατάθλιψης, οι εργαζόμενοι:

  • νιώθουν ότι έχουν στήριξη για πιο αποτελεσματική διαχείριση του άγχους.
  • αισθάνονται ότι τους εκτιμούν και τους υποστηρίζουν.
  • βρίσκουν τρόπους να εκτελούν πιο αποτελεσματικά και με πιο παραγωγικό τρόπο τα καθήκοντά τους.
  • έχουν υψηλότερη εργασιακή ικανοποίηση, οπότε βελτιώνεται το ποσοστό διατήρησης των θέσεων εργασίας.

Πώς μπορεί κανείς να φροντίσει τον εαυτό του μέσα στο εργασιακό του περιβάλλον

Όπως σε καθημερινή βάση οι εργαζόμενοι αναζητούν τρόπους και στρατηγικές για την αντιμετώπιση των εργασιακών τους θεμάτων, με τον ίδιο τρόπο οφείλουν να αναζητούν τρόπους να βελτιώσουν την αυτοφροντίδα τους και την προσωπική τους ευεξία.

  • Ενσωματώστε την αυτοφροντίδα ως μέρος της καθημερινότητας – Συμπεριλάβετε σωματική δραστηριότητα, διαλογισμό, το διάβασμα ενός βιβλίου, την αγαπημένη σας μουσική ή οτιδήποτε άλλο σας ευχαριστεί μέσα στο καθημερινό σας πρόγραμμα. Να θεωρείτε τη φροντίδα του εαυτού σας ως μέρος της ρουτίνας σας, παρά κάτι τελείως έξω από αυτή.
  • Να επικοινωνείτε ξεκάθαρα τα όριά σας Ο καθορισμός ορίων βοηθάει στην καλύτερη και με πιο αποτελεσματικό τρόπο διαχείριση του χρόνου και της ενέργειάς σας. Με αυτόν τον τρόπο, αποφεύγετε την υπερδέσμευση και συναισθηματικές αντιδράσεις, όπως η υπερένταση, ο εκνευρισμός, η απογοήτευση, η επιθετικότητα. υποστηρίζετε τον εαυτό σας και βελτιώνετε τις σχέσεις με τους γύρω σας. Όταν επικοινωνείτε τις ανάγκες και τα όριά σας, βοηθάτε τους άλλους να σεβαστούν τις επιλογές σας (για παράδειγμα, μπορείτε να οριοθετήσετε τον χρόνο που είστε διαθέσιμοι και συνδεδεμένοι).
  • Να ζητάτε feedback Όταν γνωρίζετε πώς τα πηγαίνετε στην εργασία, μπορείτε να βελτιώσετε την επίγνωσή σας και τη συναισθηματική σας ευεξία. Μπορείτε να ζητήσετε feedback για την απόδοσή σας, αντί να ανησυχείτε συνεχώς για το πώς οι ανώτεροί σας αντιλαμβάνονται την απόδοσή σας. Με αυτόν τον τρόπο, σας δίνονται πληροφορίες και τα απαραίτητα εργαλεία, για να αναγνωρίσετε και να αναπτύξετε τις δυνάμεις σας, τι χρειάζεται να βελτιώσετε και ποια εμπόδια να υπερπηδήσετε.
  • Φροντίστε τον χώρο εργασίας σας με τρόπο που διευκολύνει την άνεσή σας και την καλή στάση του σώματος και να επενδύσετε σε πράγματα που θα συμβάλουν σε αυτό.
Αυτοφροντίδα (self-care) στον χώρο εργασίας

* Η κα Χριστίνα Παναγιωτακοπούλου παρέχει υπηρεσίες σε εταιρείες μέσω ατομικών συνεδριών, μικρών ομάδων εργασίας, εκπαιδευτικών σεμιναρίων και συμβουλευτικής (coaching).
Διατηρεί προσωπικό γραφείο για την παροχή συνεδριών ψυχοθεραπείας και συμβουλευτικής σε άτομα, οικογένειες, ζευγάρια και ομάδες.
Έχει υπάρξει ανώτατο στέλεχος Ασφαλιστικών Εταιρειών.
e-mail: [email protected]


Ακολουθήστε την ασφαλιστική αγορά στο Google News