H δεξιότητα της σωστής διαχείρισης του χρόνου

Ψυχολογία-συμβουλευτική

Γράφει η κα Χριστίνα Παναγιωτακοπούλου*,
Ψυχολόγος BSc – Συστημική Ψυχοθεραπεύτρια, Συντονίστρια Σεμιναρίων.

Διαχείριση χρόνου είναι η οργανωμένη διαδικασία σχεδιασμού, ελέγχου και προγραμματισμού υποχρεώσεων, καθηκόντων και δραστηριοτήτων, με σκοπό να είμαστε αποτελεσματικοί, να έχουμε ισορροπία επαγγελματικής και προσωπικής ζωής, να ελέγχουμε τις πηγές άγχους και να πετυχαίνουμε στόχους με τη λιγότερη δυνατή πίεση.

H δεξιότητα της σωστής διαχείρισης του χρόνου

Η εξασφάλιση του απαραίτητου χρόνου και η όσο το δυνατόν καλύτερη αξιοποίησή του συμβάλλει στην καλύτερη απόδοση και αποτελεσματικότητά μας. Η σύγχρονη πραγματικότητα, ωστόσο, μας δυσκολεύει στην αποτελεσματική διαχείριση του χρόνου, καθώς ζούμε σε ένα περιβάλλον με υψηλή απόσπαση της προσοχής, όπου κυριαρχεί ο ψηφιακός τρόπος ζωής, σε συνδυασμό με ένα υπερφορτωμένο πρόγραμμα εργασίας και υψηλές απαιτήσεις αντιμετώπισης των προσωπικών ζητημάτων. Τα αποτελέσματα αυτής της συνθήκης είναι αυξημένο άγχος, που ως συνέπεια προκαλεί ψυχικά και σωματικά προβλήματα υγείας, μειωμένη παραγωγικότητα και αντίκτυπο στις σχέσεις. Συχνά, οι κοντινοί μας άνθρωποι, φίλοι – οικογένεια – συνάδελφοι, μπορεί να αισθάνονται αποκλεισμένοι, όταν συνεχώς βιαζόμαστε ή είμαστε πιεσμένοι από την κακή διαχείριση του χρόνου και τη δυσκολία να εξισορροπήσουμε τις ευθύνες.

Η αναβλητικότητα είναι ανάμεσα στους κορυφαίους παράγοντες που οδηγούν στην κακή διαχείριση του χρόνου. Όταν οι άνθρωποι αναβάλλουν, είναι συχνά εκτός χρόνου στις υποχρεώσεις τους. Ο φόβος της αποτυχίας, η έλλειψη κινήτρου ή, απλά, η επιθυμία αποφυγής άβολων υποχρεώσεων αποτελούν παράγοντες που συμβάλλουν στην αναβλητικότητα. Ένας ακόμη σημαντικός παράγοντας είναι η έλλειψη ιεράρχησης προτεραιοτήτων, καθώς μπορεί να αφιερώνουμε χρόνο σε λιγότερο σημαντικές υποχρεώσεις που μας εμποδίζει να εστιάσουμε στις σημαντικές ευθύνες.

Η ψηφιακή εποχή έχει πολλαπλασιάσει τους ψηφιακούς περισπασμούς. Οι παρεμβάσεις από τις ψηφιακές συσκευές και εφαρμογές αποσπούν την προσοχή μας από τις κύριες δραστηριότητες και κάνουν ιδιαίτερα απαιτητικό για όλους το να ιεραρχούμε προτεραιότητες, να παραμένουμε εστιασμένοι και να διαχειριζόμαστε αποτελεσματικά τον χρόνο μας. Για αυτόν τον λόγο είναι κρίσιμο να είμαστε προσεκτικοί στις ψηφιακές μας συνήθειες και να εφαρμόζουμε πρακτικές, όπως περιορισμούς στον χρόνο χρήσης και απενεργοποίηση ειδοποιήσεων, κατά τη διάρκεια απαιτητικών υποχρεώσεων. Καθώς η εξάρτηση από την τεχνολογία επηρεάζει τη διαχείριση του χρόνου μας, η εφαρμογή περιορισμών στη χρήση διευκολύνει να ανακτήσουμε αυτόν τον χρόνο και να ενισχύσουμε την αποτελεσματικότητά μας, τόσο στις προσωπικές όσο και στις επαγγελματικές υποχρεώσεις.

Επίσης, οι σύγχρονες οικογένειες καλούνται να δημιουργήσουν ισορροπία ανάμεσα στην καριέρα και τις αυξημένες επαγγελματικές υποχρεώσεις, την ανατροφή των παιδιών, τη διατήρηση των προσωπικών σχέσεων και τον προσωπικό χρόνο, και αυτό δυσκολεύει τη διαχείριση του χρόνου τους. Οι οικογένειες χρειάζεται να είναι ευέλικτες και προσαρμοστικές στη διαχείριση του χρόνου. Να υπάρχει κατανόηση ότι απρόοπτα θα συμβούν και ότι θα χρειάζεται να γίνονται αλλαγές στα σχέδια. Ο σχεδιασμός του χρόνου χρειάζεται να περιλαμβάνει περιόδους για ξεκούραση και για ό,τι ευχαριστεί τον καθένα ξεχωριστά.

Σημαντικός παράγοντας για τη σωστή διαχείριση του χρόνου είναι και η ικανότητα ανάθεσης καθηκόντων και εργασιών, ακόμη και εάν νιώθουμε ότι παραχωρούμε ένα κομμάτι του ελέγχου. Όταν προσπαθούμε να τα κάνουμε όλα μόνοι μας, είτε μέσα στην οικογένεια είτε στο εργασιακό περιβάλλον, οδηγούμαστε σε άγχος και εξουθένωση. Αντίθετα, όταν μοιραζόμαστε τις υποχρεώσεις, μπορούμε και παραμένουμε παραγωγικοί, χωρίς να θυσιάζουμε την ευημερία μας. Με αυτόν τον τρόπο δείχνουμε, επίσης, την εμπιστοσύνη μας στους άλλους, κι αυτό ενισχύει τις σχέσεις μας και καλλιεργεί ένα πιο υποστηρικτικό περιβάλλον.

Όταν είμαστε συνεπείς στη διαχείριση του χρόνου μας και καταφέρνουμε να ολοκληρώνουμε τα προγράμματά μας, αποκτούμε μία αίσθηση ολοκλήρωσης και σημαντική ενίσχυση της αυτοπεποίθησής μας. Έχοντας την πειθαρχία να ακολουθήσουμε τα πλάνα μας και να κάνουμε την απαραίτητη προσπάθεια υλοποίησής τους, βλέπουμε τον εαυτό μας να μεταμορφώνεται σε ένα οργανωμένο άνθρωπο, που απλώς «κάνει τα πράγματα» – κι αυτό βοηθάει στο να είμαστε εστιασμένοι. Η σωστή διαχείριση του χρόνου μάς επιτρέπει να εστιάζουμε σε μία εργασία κάθε φορά και μας προστατεύει από την ανησυχία να ανταποκριθούμε ταυτόχρονα σε διαφορετικές υποχρεώσεις. Με αυτόν τον τρόπο μπορούμε να εξασφαλίσουμε χρόνο για ξεκούραση, που ενισχύει τα επίπεδα της ενέργειάς μας, και κατά συνέπεια γινόμαστε πιο ενεργητικοί και συγκεντρωμένοι.

H δεξιότητα της σωστής διαχείρισης του χρόνου

* Η κα Χριστίνα Παναγιωτακοπούλου παρέχει υπηρεσίες σε εταιρείες μέσω ατομικών συνεδριών, μικρών ομάδων εργασίας, εκπαιδευτικών σεμιναρίων και συμβουλευτικής (coaching).
Διατηρεί προσωπικό γραφείο για την παροχή συνεδριών ψυχοθεραπείας και συμβουλευτικής σε άτομα, οικογένειες, ζευγάρια και ομάδες
Έχει υπάρξει ανώτατο στέλεχος Ασφαλιστικών Εταιρειών. e-mail: [email protected]


Ακολουθήστε την ασφαλιστική αγορά στο Google News