Διεθνή

Πόσο ασφαλές είναι το οδικό μας δίκτυο;

Τι δείχνουν οι στατιστικές της EE για την οδική ασφάλεια το 2014

Μετά από δύο χρόνια σταθερής μείωσης του αριθμού των ατόμων που σκοτώνονται στους δρόμους της Ευρώπης, οι πρώτες εκθέσεις σχετικά με τους θανάτους από τροχαία ατυχήματα το 2014 είναι απογοητευτικές. Σύμφωνα με τα αριθμητικά στοιχεία που δόθηκαν στη δημοσιότητα στις 24 Μαρτίου, το ποσοστό των νεκρών από τροχαία ατυχήματα μειώθηκε κατά 1 % περίπου σε σύγκριση με το 2013. Το 2012 και το 2013, αντιθέτως, το ποσοστό της μείωσης ήταν 8%. Τα αριθμητικά στοιχεία δείχνουν ότι οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα το 2014 και στα 28 κράτη μέλη της ΕΕ έφτασαν τις 25.700. Παρόλο που είναι κατά 5.700 λιγότεροι από ό,τι το 2010, υπολείπονται ωστόσο του στόχου που είχε καθορισθεί.

Η Επίτροπος μεταφορών της ΕΕ, Βιολέτα Μπουλτς, δήλωσε τα εξής: «Είναι λυπηρό και δύσκολο να γίνει αποδεκτό ότι σχεδόν 70 Ευρωπαίοι πολίτες πεθαίνουν κάθε μέρα στους δρόμους μας και πολύ περισσότεροι  τραυματίζονται σοβαρά. Τα αριθμητικά στοιχεία που δημοσιεύθηκαν σήμερα θα πρέπει να μας αφυπνίσουν. Πίσω από τα αριθμητικά στοιχεία και τις στατιστικές υπάρχουν σύζυγοι, γονείς, τέκνα, αδέλφια, συνάδελφοι και φίλοι που πενθούν. Μας θυμίζουν επίσης ότι η οδική ασφάλεια απαιτεί αμείωτη προσοχή και περισσότερες προσπάθειες» και συνέχισε: «Πρέπει να εντείνουμε τις προσπάθειές μας κατά τα προσεχή έτη, με σκοπό να επιτευχθεί ο στόχος της ΕΕ για μείωση κατά το ήμισυ του αριθμού των θανάτων από τροχαία ατυχήματα έως το 2020. Ας ενώσουμε τις προσπάθειές μας για να διασφαλίσουμε ότι θα είναι περισσότεροι οι άνθρωποι που θα επιστρέφουν ασφαλείς στο σπίτι τους μετά το τέλος του ταξειδιού τους. Αυτή είναι μία από τις προτεραιότητές μου και θα πρέπει να αποτελέσει επίσης προτεραιότητα των κυβερνήσεων σε όλα τα κράτη μέλη!»

Οι στατιστικές ανά χώρα (βλ. παρακάτω πίνακα) δείχνουν ότι τα ποσοστά των θανάτων από τροχαία ατυχήματα εξακολουθούν να παρουσιάζουν μεγάλες διαφορές στην ΕΕ. Το 2014, ο μέσος αριθμός των θανάτων στην ΕΕ από τροχαία ατυχήματα προβλεπόταν να ανέλθει στους 51 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκων. Η Μάλτα, οι Κάτω Χώρες, η Σουηδία και το Ηνωμένο Βασίλειο, εξακολουθούν να είναι οι χώρες με τα χαμηλότερα ποσοστά θανατηφόρων τροχαίων, με λιγότερους από 30 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκων. Στις εξής τέσσερις χώρες ο αριθμός των θανάτων από τροχαία ατυχήματα υπερβαίνει τους 90 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκων: Βουλγαρία, Λετονία, Λιθουανία και Ρουμανία.

Ωστόσο, τα αριθμητικά στοιχεία που δημοσιεύθηκαν δείχνουν ότι ο συνολικός αριθμός των θανάτων από τροχαία ατυχήματα στην ΕΕ έχει μειωθεί κατά 18,2 % σε σχέση με το 2010. Σε ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες η βελτίωση του δείκτη οδικής ασφάλειας υπερέβη τον μέσο όρο κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών. Στην περίπτωση αυτή εμπίπτουν η Ελλάδα, η Πορτογαλία και η Ισπανία. Επίσης, η μείωση των θανάτων από τροχαία ατυχήματα στη Δανία, την Κροατία, τη Μάλτα, την Κύπρο, τη Ρουμανία, την Ιταλία, τη Σλοβενία και την Τσεχική Δημοκρατία υπερέβη τον μέσο όρο της ΕΕ κατά την περίοδο 2010-2014.

Ιστορικό

Οι στόχοι και τα μέτρα για την οδική ασφάλεια

Προκειμένου να επιτευχθεί ο στρατηγικός στόχος της ΕΕ για μείωση κατά το ήμισυ του αριθμού των θανάτων από τροχαία ατυχήματα από το 2010 έως το 2020, απαιτούνται τώρα επιπρόσθετες ενέργειες.

Οι περισσότερες ενέργειες για την καθημερινή οδική ασφάλεια γίνονται σε τοπικό ή εθνικό επίπεδο, μέσω της επιβολής π.χ των κανόνων οδικής κυκλοφορίας, της εκπαίδευσης και της κατασκευής και συντήρησης των υποδομών. Η ΕΕ συμβάλλει ως προς αυτό με τη νομοθεσία και συστάσεις για θέματα κοινού ενδιαφέροντος, όπως είναι οι ελάχιστες απαιτήσεις για τον τεχνικό έλεγχο των οχημάτων και η εναρμόνιση των τεχνικών προδιαγραφών.

Τι θα κάνει τώρα η Επιτροπή;

  • Θα ολοκληρώσει την ενδιάμεση έκθεση σχετικά με την πολιτική της ΕΕ όσον αφορά την οδική ασφάλεια και θα καθορίσει τα θέματα της ημερήσιας διάταξης για την επόμενη πενταετία. Η έκθεση αναμένεται να δημοσιευθεί τον Μάιο του 2015.
  • Συνέχιση των εργασιών για τη νέα ανάλυση των σοβαρών τραυματισμών από τροχαία ατυχήματα. Το φθινόπωρο του 2015 θα ξεκινήσει μια μελέτη με στόχο την αξιολόγηση των πιθανών μέτρων για τη μείωση των εν λόγω τραυματισμών.
  • Αναθεώρηση των κανόνων σχετικά με την κατάρτιση και τα προσόντα των επαγγελματιών οδηγών. Η πρόταση της Επιτροπής αναμένεται να εγκριθεί στα τέλη 2016.
  • Αναθεώρηση του πλαισίου της ΕΕ για τη διαχείριση της ασφάλειας των υποδομών. Η πρόταση της Επιτροπής αναμένεται να εγκριθεί στα τέλη 2016.

{gallery}pinakes-grafimata/roadsafety-2014{/gallery}

 

Για περισσότερες πληροφορίες: Commission’s road safety work and EU road safety statistics: http://ec.europa.eu/roadsafety

Εγγραφείτε στο NewsLetter μας