Διεθνή

Το εμπόριο σε καραντίνα: $320 δις εμπορικές απώλειες ανά τρίμηνο το κόστος του Covid-19

Μετά την εμπορική διαμάχη ΗΠΑ-Κίνας που οδήγησε την ανάπτυξη του παγκόσμιου εμπορικού ισοζυγίου να καταγράψει πέρυσι τον πιο αργό ρυθμό της από το 2009 (+1,2% σε όγκο), η Euler Hermes αναμένει ότι το ξέσπασμα του Covid-19 θα αποτελέσει σημαντικό εμπορικό εμπόδιο το 2020.

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της εταιρείας πιστώσεων, τα συνεχιζόμενα μέτρα περιορισμού για την αντιμετώπιση του Covid-19 είναι ήδη ισοδύναμα με πρόσθετη τιμολογιακή επιβάρυνση για τα εμπορεύματα +0,7pp – κάτι που φέρνει τον παγκόσμιο δασμολογικό συντελεστή στο 6,5% στο τέλος του 1ου τριμήνου του 2020. Με άλλα λόγια, στο πρώτο τρίμηνο του έτους, το εμπόριο έχει ήδη υποστεί το ισοδύναμο του εμπορικού πολέμου μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας το 2019.

Η εταιρεία εκτιμά ότι οι απώλειες του εμπορίου αγαθών και υπηρεσιών θα μπορούσαν να ανέλθουν σε $320 δις ανά τρίμηνο επιχειρηματικής διακοπής (βλ. Σχήμα 1). Κάθε τρίμηνο εμπορικών απωλειών που συνδέονται με τον Covid-19 το 2020 είναι επομένως συγκρίσιμο με τον ετήσιο αντίκτυπο της εμπορικής διαμάχης ΗΠΑ-Κίνας για τους παγκόσμιους δασμούς το 2019. Όσον αφορά τα αγαθά, οι κυριότερες παραδοχές της Euler Hermes λαμβάνουν υπόψη τους περιορισμούς στην Κίνα και την Ιταλία και τα μέτρα περιορισμού σε άλλες χώρες. Αναμένεται ότι η ανάκαμψη της επιχειρηματικής δραστηριότητας θα είναι σταδιακή τον Μάρτιο και τον Απρίλιο και θα επανέλθει πλήρως στο τέλος Μαΐου. Οι απώλειες σε εξαγωγές θα ανέλθουν συνολικά σε $161 δις, καθώς η ζήτηση από την Κίνα και την Ευρώπη θα εξακολουθήσει να επηρεάζεται σημαντικά μέχρι τα τέλη Απριλίου. Η πρόβλεψή της Euler Hermes για τον τομέα υπηρεσιών είναι ότι θα υπάρξει σημαντική μείωση των τουριστών από και προς την Κίνα, την Ιταλία και, γενικότερα, εντός της Ευρώπης, στην οποία προσθέτει και σημαντική επιβράδυνση στις υπηρεσίες μεταφορών. Η επιστροφή στα κανονικά επίπεδα δραστηριότητας αναμένεται να είναι πολύ σταδιακή, κάτι που θα φέρει τις παγκόσμιες απώλειες εξαγωγών σε $125 δις για τον κλάδο τουρισμού και $33 δις για τις υπηρεσίες μεταφορών.

Το εμπόριο σε καραντίνα: $320 δις εμπορικές απώλειες ανά τρίμηνο το κόστος του Covid-19

Αυτή η εμπορική κρίση είναι ήδη εμφανής στους πρώτους εμπορικούς δείκτες, οι οποίοι σηματοδοτούν την ύφεση του εμπορίου σε όγκο τόσο στο πρώτο τρίμηνο (-2,5% q/q ετησιοποιημένο) όσο και στο 2ο τρίμηνο (-1%) του 2020. Μετά από ελαφρά ανάκαμψη κατά 1,6%, η εταιρεία πιστώσεων αναμένει ότι το παγκόσμιο εμπόριο θα υποχωρήσει κατά 2,5% το πρώτο τρίμηνο (q/q ετήσιοποιημένο) και σίγουρα θα παραμείνει αρνητικό το δεύτερο τρίμηνο. Πράγματι, ο δείκτης εμπορικών μεγεθών της Euler Hermes δείχνει ότι ο όγκος του εμπορίου περιορίστηκε πάλι τον Ιανουάριο του 2020 και έπεσε τον Φεβρουάριο, μετά από εκθέσεις αρνητικής δραστηριότητας στην Κίνα, αλλά και επιδείνωσης της εξαγωγικής δραστηριότητας κυρίως στην Ευρώπη και την Ασία. Τα δεδομένα στον κλάδο μεταφορών βρίσκονται στην ίδια κατεύθυνση. Το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο εκτιμά ότι η επιδημία Covid-19 έχει αφαιρέσει περισσότερα από 350.000 containers από το παγκόσμιο εμπόριο. Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή υπάρχουν 49% λιγότερα δρομολόγια από πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (containers) από την Κίνα τις τελευταίες τέσσερις εβδομάδες. Η προβλεπόμενη πτώση της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας κατά 20-25% θα έχει αντίστοιχη επίπτωση στη βιομηχανία των λιμένων. Σήμερα, ένα σενάριο ανάκαμψης σε σχήμα V υποδεικνύει ανάκαμψη στο δεύτερο μισό του 2020, και επομένως η παγκόσμια εμπορική πρόβλεψη είναι +0,4% για ολόκληρο το 2020.

Ισχυρό δολάριο, χαμηλότερες τιμές στα βασικά προϊόντα και η υποβαθμισμένη ζήτηση θα κρατήσουν το ονομαστικό εμπόριο σε ύφεση για ολόκληρο το έτος 2020. Μια πτώση 10% στον δείκτη τιμών SOC του GSCI από την έναρξη της επιδημίας Covid-19 σηματοδοτεί τη συνέχιση των αποπληθωριστικών πιέσεων του 2019 . Αυτό σε συνδυασμό με την ανατίμηση του δολαρίου σε ένα πλαίσιο υψηλής αβεβαιότητας θα έριχνε τις τιμές. Με όρους αξίας, το εμπόριο αναμένεται επίσης να συρρικνωθεί κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους, διατηρώντας το πλήρες έτος σε αρνητικό επίπεδο μετά από το -1,5% του 2019.

Εγγραφείτε στο NewsLetter μας