Συνέντευξη του κ. Θεόδωρου Κοκκάλα, Προέδρου Δ.Σ. και Chief Operating Officer ERGO Γερμανίας, στον Δημήτρη Ρουχωτά.

Σεμνά υπερήφανος για την ανάληψη της υψηλής θέσης που πρόσφατα ανέλαβε, ο κ. Θεόδωρος Κοκκάλας παραμένει θιασώτης της κερδοφόρας ανάπτυξης, έστω κι αν διοικεί μία από τις πέντε κορυφαίες εταιρείες της Γερμανίας.
Η δυναμική πανδημία και ο αντίκτυπός της, όχι μόνο στους πελάτες αλλά και στους ασφαλιστές, τον έχει πείσει ότι θα πρέπει να ενταθεί η προσπάθεια που αποβλέπει στην τελειότητα των ψηφιακών υπηρεσιών. Θεωρεί ότι όλοι πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι για κάθε πιθανό σενάριο, έστω και αν μας επιτρέπει διακριτικά να αισιοδοξούμε.
Στη συνέντευξή του ο κ. Θεόδωρος Κοκκάλας υποστηρίζει, όπως είναι φυσικό, την επιλογή του νέου CEO για την Ελλάδα, του κ. Νίκου Αντιμησάρη, και τον δεσμεύει με τις προσδοκίες του.
Αναπολεί τα 16 χρόνια της θητείας του στην ελληνική αγορά, μοιράζεται με την ομάδα του, ακόμα και με τους πελάτες του, τα αποτελέσματα που κατέγραψε στο τιμόνι της ERGO Ελλάδος και προβλέπει γι’ αυτή λαμπρό μέλλον.
Σε αυτό που δεν διαφέρει ο κ. Κοκκάλας, έναντι όλων των διακεκριμένων ασφαλιστών, είναι να επιρρίπτει τις ευθύνες, για την καθυστέρηση της ανάπτυξης της ιδιωτικής ασφάλισης στην Ελλάδα, στο Κράτος και στην Πολιτεία. Όντας σε μια πολύ υψηλή θέση, στη Γερμανία πλέον, ακόμη και για την Ελλάδα δηλώνει αισιόδοξος ότι θα αντιληφθεί την πραγματικότητα και την έννοια της ασφάλισης, που δεν είναι έξοδο αλλά επένδυση.

Κύριε Κοκκάλα, από την 1η Μαΐου αναλάβατε τα νέα σας καθήκοντα στην ERGO Γερμανίας, η οποία συγκαταλέγεται στις 15 πρώτες εταιρείες της ευρωπαϊκής ασφαλιστικής αγοράς, βάσει μικτών εγγεγραμμένων ασφαλίστρων. Είναι μια εταιρεία κολοσσός, αν τη συγκρίνει κανείς με τα ελληνικά δεδομένα. Ως Πρόεδρος του Δ.Σ. και Chief Operating Officer ποιες ευθύνες επωμίζεστε και ποιους στρατηγικούς στόχους θα υπηρετήσετε;

Θ.Κ.: Ναι, έχετε απόλυτο δίκιο: Στην εγχώρια αγορά μας στη Γερμανία, η ERGO είναι κορυφαία εταιρεία. Συγκαταλέγεται ανάμεσα στις κορυφαίες πέντε εταιρείες ζωής, υγείας και γενικών ασφαλίσεων, προσφέροντας μια ολοκληρωμένη γκάμα προϊόντων, με περισσότερους από 10 εκατομμύρια πελάτες, 14.500 εργαζόμενους και το 2019 έσοδα από ασφάλιστρα ύψους 12 δισεκατομμυρίων ευρώ. Η ανάπτυξη της ERGO Γερμανίας τα τελευταία χρόνια είναι αρκετά εντυπωσιακή και αυτό προσδίδει στη θέση μου σημαντικά αυξημένες ευθύνες και νέες προκλήσεις. Θα πρέπει να ολοκληρώσουμε φέτος το επιτυχημένο στρατηγικό πρόγραμμα της εταιρείας, όπως ορίστηκε από τον Όμιλο το 2016, με κύριους στόχους να βελτιώσουμε την ανταγωνιστικότητα και να αυξήσουμε τα κέρδη. Σε αυτό κυρίως εστιάζω τις προσπάθειές μου αυτήν την περίοδο, το οποίο είναι ακόμα πιο απαιτητικό υπό τις τρέχουσες συνθήκες λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού.

Παράλληλα, εργαζόμαστε για το πώς θέλουμε να τοποθετήσουμε την ERGO στην αγορά τα επόμενα χρόνια. Θέλουμε να δούμε περαιτέρω κερδοφόρα ανάπτυξη, για να γίνουμε ακόμη πιο ανταγωνιστικοί στην αγορά της Γερμανίας. Το να είμαι COO και μέλος της ομάδας στη Γερμανία αποτελεί ταυτόχρονα μεγάλη τιμή και ευθύνη για μένα.

Οι πρωτόγνωρες συνθήκες και ανάγκες που δημιούργησε η πανδημία του Covid-19 σε τι βαθμό έχουν επηρεάσει τη λειτουργία, τον σχεδιασμό και τις προτεραιότητες της ERGO Γερμανίας;

Θ.Κ.: Στην καριέρα μου, μέχρι σήμερα, έχω αντιμετωπίσει και ξεπεράσει διάφορες κρίσεις. Η διαχείριση αυτών των ειδικών καταστάσεων ήταν πάντα μέρος της δουλειάς μου, αλλά η τρέχουσα κατάσταση είναι επίσης μοναδική για μένα. Η πανδημία του Covid-19 δημιούργησε άνευ προηγουμένου συνθήκες για όλους μας, επηρεάζοντας την οικογενειακή μας ζωή, τις κοινωνικές μας αλληλεπιδράσεις με φίλους και, φυσικά, την καθημερινή μας δουλειά.

Στην ERGO Γερμανίας, αλλάξαμε με επιτυχία σε απομακρυσμένη λειτουργία μέσα σε λίγες μέρες και αυτό ακόμη έως και στο 100% κάποιων τμημάτων. Ένα γεγονός που θα ήταν αδιανόητο πριν από λίγους μήνες. Έτσι, η εταιρεία κατάφερε να διατηρήσει τις επιχειρηματικές της δραστηριότητες και τις προτεραιότητες του στρατηγικού της σχεδίου χωρίς σημαντικούς περιορισμούς και, επομένως, αυτό είναι ένα μεγάλο επίτευγμα. Ωστόσο, είναι πολύ νωρίς για να προσδιορίσουμε τον πραγματικό οικονομικό αντίκτυπο σε εμάς, καθώς η ανάπτυξη της πανδημίας είναι πολύ δυναμική. Θα κάνουμε, λοιπόν, ό,τι είναι απαραίτητο προκειμένου να ελιχθούμε ως εταιρεία με ασφάλεια σε αυτές τις ιδιαίτερες συνθήκες και θα συνεχίσουμε να διασφαλίζουμε την ανθεκτικότητα που η εταιρεία ανέκτησε για άλλη μια φορά και η οποία, ιδιαίτερα τώρα, αποδεικνύεται εντυπωσιακή.

Ωστόσο, είναι ήδη σαφές ότι αυτή η κρίση θα έχει βαθύ αντίκτυπο σε όλους μας και φυσικά στις προσδοκίες των πελατών μας που χρησιμοποίησαν όλο και περισσότερο ψηφιακές υπηρεσίες και λύσεις κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου και συνειδητοποίησαν ακόμα περισσότερο την προστιθέμενη αξία τους. Αυτό με τη σειρά του έχει άμεση επίδραση σε εμάς ως ασφαλιστική εταιρεία, καθώς τώρα θα πρέπει να επεκτείνουμε τις ψηφιακές υπηρεσίες και τις διαδικασίες μας ακόμη πιο γρήγορα, προκειμένου να ικανοποιήσουμε τις απαιτήσεις των πελατών μας στο μέλλον. Ένα έργο στο οποίο προσωπικά έχω δεσμευθεί.

Τα τελευταία χρόνια, κληθήκατε τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Τουρκία, αλλά και ως μέλος του ΔΣ της HDFC ERGO στην Ινδία, να διαχειριστείτε προβλήματα και να λάβετε αποφάσεις. Από την όλη διοικητική σας εμπειρία ποιοι τομείς θα λέγατε ότι σήμερα, υπό τις ιδιαίτερες συνθήκες της πανδημίας, εμπεριέχουν ιδιαίτερες προκλήσεις για μια ασφαλιστική εταιρεία: οι εξελίξεις ως προς τη μορφή των κινδύνων, οι επενδύσεις, η τεχνολογία; Τι διαβλέπετε για τη μετά-Covid-19 εποχή, όσον αφορά την ασφαλιστική δραστηριότητα;

Θ.Κ.: Ο ασφαλιστικός κλάδος συνδέεται άρρηκτα και εξαρτάται απόλυτα από το ευρύτερο οικονομικό περιβάλλον και την ανάπτυξη και, ως εκ τούτου, οι προκλήσεις, ιδιαίτερα υπό τις συνθήκες της πανδημίας, είναι ακόμα περισσότερες και θα έλεγα σε όλα τα επίπεδα. Οι ασφαλιστικές εταιρείες σε ολόκληρο τον κόσμο βρίσκονται ούτως ή άλλως αντιμέτωπες με τις διαρκώς μεταβαλλόμενες ανάγκες και προτιμήσεις των καταναλωτών, ενώ ταυτόχρονα οι εξελίξεις στην τεχνολογία είναι ραγδαίες και έχουν μεταβάλει τον τρόπο με τον οποίο επικοινωνούμε και ενεργούμε ατομικά, συλλογικά και επιχειρηματικά. Η κρίση της πανδημίας σίγουρα πάντως ανέδειξε την αναγκαιότητα των νέων τεχνολογιών σε όλα τα επίπεδα. Η γρήγορη προσαρμογή σε αυτές τις εξελίξεις αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για τις ασφαλιστικές επιχειρήσεις. Για να αντεπεξέλθουμε σε αυτές, απαιτείται ευελιξία, σχεδιασμός εκ νέου του επιχειρηματικού μας μοντέλου και αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών, υιοθετώντας καινοτόμες εφαρμογές, εστιάζοντας στις εμπειρίες καλύτερης εξυπηρέτησης που αναζητούν καταναλωτές και συνεργάτες.

Τώρα, για τη μετά-Covid-19 εποχή υπάρχουν διάφορα σενάρια για το πώς μπορεί να αναπτυχθεί η παγκόσμια οικονομία και αντίστοιχα η ασφαλιστική δραστηριότητα. Το σενάριο που θεωρείται προς το παρόν πιο πιθανό, είναι να δούμε σχετικά σύντομα μια φάση σταθεροποίησης σε χαμηλότερο επίπεδο, ακολουθούμενη, μετά από ένα ορισμένο χρονικό διάστημα, από μια ανάκαμψη. Ωστόσο, πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι για κάθε πιθανό σενάριο, καθώς η περαιτέρω πορεία και οι επακόλουθες συνέπειες είναι δύσκολο να προβλεφθούν, ιδίως σε παγκόσμιο επίπεδο.

Θεόδωρος Κοκκάλας: Η κρίση δεν αλλάζει τους στόχους για κερδοφόρα ανάπτυξη
Eίμαι πεπεισμένος ότι η ERGO Ελλάδας έχει ένα πολύ λαμπρό μέλλον, καθώς διαθέτει μια πολύ δυνατή διοικητική ομάδα, εργαζόμενους με ενθουσιασμό και δέσμευση για το αποτέλεσμα και μια οργάνωση, η οποία ξεκινάει από τον πρώτο υπάλληλο και φτάνει στο τελευταίο στέλεχος, που εξασφαλίζει την άριστη λειτουργία της, με διαρκή προσανατολισμό στην κερδοφόρο ανάπτυξη.

Πρόσφατα ανακοινώθηκε ότι τα καθήκοντα του CEO στην ERGO Ελλάδος αναλαμβάνει ο κ. Νίκος Αντιμησάρης, ο οποίος διαθέτει μακρά και επιτυχημένη πορεία ως ηγετικό στέλεχος του ισπανικού ομίλου Mapfre. Θέλετε να μας πείτε ποια ήταν τα κριτήρια που καθοδήγησαν την επιλογή αυτή;

Θ.Κ.: H ERGO στην Ελλάδα έχει αναγνωρισθεί και εκτιμηθεί τόσο από την τοπική αγορά, όσο και από τη Μέτοχο εταιρεία και θεωρείται πλέον μία από τις βασικές εταιρείες του Ομίλου. Ως εκ τούτου, η διαδικασία εύρεσης και επιλογής του κατάλληλου στελέχους, για να ηγηθεί αυτής της τόσο σημαντικής εταιρείας, ήταν μακρά και επίπονη. Θεωρώ, όμως, ότι το αποτέλεσμα δικαιώνει τις προσπάθειές μας πληρώντας όλα μας τα κριτήρια.

Ο Νίκος Αντιμησάρης έχει το προφίλ του CEO που αναζητούσαμε, καθώς όχι μόνο διαθέτει τα τυπικά προσόντα, αφού είναι ένα πολύ έμπειρο στέλεχος, που έχει διανύσει μια ιδιαίτερα επιτυχημένη πορεία σε αναγνωρισμένο πολυεθνικό οργανισμό, αλλά κυρίως γιατί ως χαρακτήρας και προσωπικότητα “ταιριάζει” απόλυτα με το προφίλ και την κουλτούρα της εταιρείας. Διακρίνεται για τον πελατοκεντρικό προσανατολισμό του και τις ευαισθησίες του για τους εργαζόμενους και τους συνεργάτες. Είμαι βέβαιος ότι, με τα χαρακτηριστικά αυτά, αλλά και με το ήθος του, τη συγκρότησή του και με τις αναμφισβήτητες ικανότητές του, θα ηγηθεί αποτελεσματικά της ERGO Ελλάδας και θα συμβάλει σημαντικά στην επιτυχή ανάπτυξή της.

Για 16 χρόνια (2004 – 2020) κρατήσατε το τιμόνι της ERGO στη χώρα μας. Με τι σας “όπλισε” αυτή η θητεία και τι “κρατάτε” ως επαγγελματική παρακαταθήκη;

Θ.Κ.: 16 χρόνια στην ίδια θέση…
16 χρόνια: ήταν όχι μόνο τα ομορφότερα, αλλά και τα σημαντικότερα χρόνια της καριέρας μου. Ξεκίνησα σε αυτή την εταιρεία μαζί με την ομάδα μου όταν ήμασταν νούμερο 24 στην αγορά, είχαμε σχεδόν 1.000 διαμεσολαβητές, περίπου 8.000 πελάτες και πολλά θέματα κερδοφορίας. Μετά από 16 χρόνια, είμαστε στην πρώτη θέση των γενικών ασφαλίσεων, έχουμε στα δίκτυα πωλήσεών μας σχεδόν 3.000 διαμεσολαβητές, αποκλειστικούς και μη, συνεργαζόμαστε με το μεγαλύτερο και καλύτερο τραπεζικό δίκτυο, της Τράπεζας Πειραιώς, και οι πελάτες μας ξεπερνούν τους 700.000, αριθμός που για την Ελλάδα σίγουρα είναι ένα πολύ σημαντικό μέγεθος. Όλα αυτά τα χρόνια, λοιπόν, περάσαμε πολλά, μαζί με τη στενή διοικητική μου ομάδα και με τους εργαζόμενους της εταιρείας. Ζήσαμε και δύσκολες στιγμές, βιώσαμε όμως σημαντικές επιτυχίες και μοναδικές εμπειρίες, που σίγουρα θα τις κουβαλώ μέσα μου.

Το έχω πει αρκετές φορές, αλλά θέλω να το επαναλαμβάνω όποτε μου δίνεται η ευκαιρία: είμαι υπερήφανος για πολλά πράγματα γι’ αυτήν την εταιρεία, αλλά υπάρχει ένα πράγμα για το οποίο είμαι πραγματικά υπερήφανος κι αυτό είναι η ποιότητα των συνεργατών μας και η ποιότητα των ανθρώπων αυτής της εταιρείας.

Έχουμε ποιοτικά τους καλύτερους συνεργάτες και μιλάω για όλα τα δίκτυα, τα οποία κρατούν το επίπεδο της πώλησης πολύ ψηλά. Αλλά επίσης είμαι πολύ υπερήφανος και για τους εργαζόμενους και τα στελέχη αυτής της εταιρείας. Έχουμε εργαστεί μαζί πολλά χρόνια για να χτίσουμε αυτήν τη μεγάλη και πολύ καλή εταιρεία, αντιμετωπίζοντας πολλές προκλήσεις. Όλοι μαζί, ως μια ομάδα, εργασθήκαμε σκληρά, αλλά με μετριοφροσύνη, έχοντας έναν κοινό στόχο: να κάνουμε αυτήν την εταιρεία πρότυπο για την αγορά, δημιουργώντας αξία προς όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη (Πελάτες, Συνεργάτες, Εργαζόμενους, Μετόχους, Κοινωνία).

Με αυτό ως δεδομένο, είμαι πεπεισμένος ότι η ERGO Ελλάδας έχει ένα πολύ λαμπρό μέλλον, καθώς διαθέτει μια πολύ δυνατή διοικητική ομάδα, εργαζόμενους με ενθουσιασμό και δέσμευση για το αποτέλεσμα και μια οργάνωση, η οποία ξεκινάει από τον πρώτο υπάλληλο και φτάνει στο τελευταίο στέλεχος, που εξασφαλίζει την άριστη λειτουργία της, με διαρκή προσανατολισμό στην κερδοφόρο ανάπτυξη.

Έχοντας βεβαίως και την εμπειρία από άλλες χώρες, αλλά και τη μακρόχρονη εμπειρία από τη διαχείριση των διεκδικήσεων της ελληνικής ασφαλιστικής αγοράς, για τη συμμετοχή της σε ένα σχήμα κάλυψης κινδύνων από φυσικές καταστροφές, όπως ο σεισμός, πώς εξηγείτε την αδυναμία εύρεσης κοινού εδάφους με την Πολιτεία σε ένα τόσο σημαντικό για όλες τις πλευρές ζήτημα;

Θ.Κ.: Σε όλες τις αναπτυγμένες χώρες η σύμπραξη Κράτους και Ιδιωτικού τομέα για την ασφάλιση από φυσικές καταστροφές είναι μια αυτονόητη πραγματικότητα. Δυστυχώς, στη δική μας χώρα δεν ισχύει κάτι τέτοιο. Ως πολίτες δεν έχουμε την απαραίτητη ασφαλιστική συνείδηση και στηριζόμαστε υπερβολικά στην Κρατική αρωγή μετά από μια μεγάλη φυσική καταστροφή, περιμένοντας να αναλάβει το Κράτος την αποζημίωσή μας. Σήμερα όμως, όλοι γνωρίζουμε κι έχουμε δυστυχώς τη σχετική εμπειρία από πρόσφατα καταστροφικά γεγονότα, ότι οι δυνατότητες του Κράτους να αποκαταστήσει τις ζημιές και να αποζημιώσει τους πολίτες είναι περιορισμένες. Θεωρώ ότι τόσα χρόνια οι εκάστοτε κυβερνήσεις δεν έδειξαν την απαραίτητη πολιτική βούληση και δεν πήραν πρωτοβουλίες προς αυτήν την κατεύθυνση. Η τελευταία κυβέρνηση φαίνεται από τις μέχρι τώρα ενέργειές της ότι, καταρχάς, συνομιλεί με την ασφαλιστική αγορά και ότι έχει συνειδητοποιήσει την αναγκαιότητα σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού τομέα και στον κλάδο της Ασφάλισης. Μένει να δούμε αν όλες οι σχετικές εξαγγελίες υλοποιηθούν.

Θεόδωρος Κοκκάλας: Η κρίση δεν αλλάζει τους στόχους για κερδοφόρα ανάπτυξη
Η ανάπτυξη της ERGO Γερμανίας τα τελευταία χρόνια είναι αρκετά εντυπωσιακή και αυτό προσδίδει στη θέση μου σημαντικά αυξημένες ευθύνες και νέες προκλήσεις. Θα πρέπει να ολοκληρώσουμε φέτος το επιτυχημένο στρατηγικό πρόγραμμα της εταιρείας, όπως ορίστηκε από τον Όμιλο το 2016, με κύριους στόχους να βελτιώσουμε την ανταγωνιστικότητα και να αυξήσουμε τα κέρδη. Σε αυτό κυρίως εστιάζω τις προσπάθειές μου αυτήν την περίοδο.

Μετακομίσατε σε μια χώρα όπου η αναγνώριση του κοινωνικοοικονομικού ρόλου των ασφαλιστικών επιχειρήσεων βρίσκεται σε σημαντικά ανώτερο επίπεδο από ό,τι στη χώρα μας. Σήμερα, που μπορείτε να βλέπετε τα πράγματα από απόσταση, ποιοι θα λέγατε ότι είναι οι παράγοντες που δυσκολεύουν τις διεκδικήσεις της ελληνικής ασφαλιστικής αγοράς και υπονομεύουν ίσως τις προσπάθειες αναβάθμισης του ρόλου της;

Θ.Κ.: Πράγματι, η Γερμανία αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες ασφαλιστικές αγορές της Ευρώπης, με υψηλό ποσοστό διείσδυσης και πολίτες που αναγνωρίζουν την αξία της ασφάλισης. Η Ελλάδα, από την άλλη πλευρά, για άλλη μία χρονιά βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις της Ευρώπης, σε επίπεδο διείσδυσης και κατά κεφαλήν ασφαλίστρων, παρόλο που η συμβολή του ασφαλιστικού κλάδου στην Οικονομία της χώρας είναι τεράστια, τόσο ως εργοδότης, όσο κι ως μεγάλος θεσμικός επενδυτής, καταβάλλοντας παράλληλα στο κράτος φόρους πολλών εκατομμυρίων ευρώ και πληρώνοντας αποζημιώσεις πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως.

Το όραμά μου για την ασφαλιστική αγορά του μέλλοντος είναι, επιτέλους, η διείσδυση της ιδιωτικής ασφάλισης και στη χώρα μας να πλησιάσει τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά επίπεδα. Πιστεύω πως αυτό που λέμε χαμηλή ασφαλισιμότητα θα αλλάξει. Τα πράγματα θα βελτιωθούν. έστω και αργά ο Έλληνας θα αντιληφθεί την πραγματικότητα, ότι δηλαδή η ασφάλιση δεν είναι έξοδο, αλλά επένδυση. Και προς αυτήν την κατεύθυνση πρέπει να συνεχίσουν να εργάζονται όλα τα εμπλεκόμενα μέρη, ασφαλιστικές εταιρείες, διαμεσολαβητές, η Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος και όλοι οι υπόλοιποι σχετικοί θεσμικοί φορείς.

Ως κλάδος στο σύνολό μας επιδιώκουμε την ενεργή συμμετοχή στον διάλογο με την Πολιτεία, καθώς διαθέτουμε την εμπειρία και την τεχνογνωσία να προτείνουμε λύσεις αποτελεσματικές και λειτουργικές. Νομίζω ότι έχει έρθει η ώρα για την Πολιτεία να αναλάβει έναν πιο δραστικό ρόλο και να δημιουργήσει ευνοϊκό περιβάλλον για την ανάπτυξη της ασφαλιστικής αγοράς, καθώς αυτό θα έχει πολλαπλά οφέλη για την οικονομία και το κοινωνικό σύνολο.

Προηγούμενο άρθροΗλεκτροκίνηση: προκλήσεις και ευκαιρίες για τον ασφαλιστικό κλάδο
Επόμενο άρθροΣπεύσατε –βραδέως! (Editorial Ιούλιος-Αύγουστος 2020)