Συνεργατική κουλτούρα για αμοιβαίο όφελος σε εργασιακό περιβάλλον

Ψυχολογία-συμβουλευτική

Γράφει η Χριστίνα Παναγιωτακοπούλου*,
Ψυχολόγος BSc – Συστημική Ψυχοθεραπεύτρια, Συντονίστρια Σεμιναρίων.

Η εταιρική κουλτούρα είναι ισχυρή, καθώς μπορεί να επηρεάσει τις πωλήσεις, τα κέρδη, τις προσλήψεις, ακόμα και το ηθικό των εργαζομένων, είτε θετικά είτε αρνητικά. Μια εξαιρετική εταιρική κουλτούρα προσελκύει ανθρώπους και εμπνέει τους εργαζόμενους, ώστε να είναι πιο παραγωγικοί και θετικοί απέναντι στην εργασία τους.

Η συνεργατική κουλτούρα είναι αυτή που ενθαρρύνει τους ανθρώπους να εργάζονται μαζί, αξιοποιώντας το μέγιστο των ικανοτήτων τους, για να πετύχουν τους οργανωτικούς τους στόχους. Η συνεργασία είναι σε τακτική βάση και, για να επιτευχθεί, χρειάζεται όχι απλά κάποιος να έχει την πρόθεση, αλλά να υπάρχουν οι διαδικασίες που την ενισχύουν, μέσα από το πώς ορίζονται οι αρμοδιότητες και μέσα από τη στάση που κρατούν οι εργαζόμενοι απέναντι στις αρμοδιότητές τους.

Η συνεργατική κουλτούρα είναι καθοριστικός παράγοντας για την καινοτομία των επιχειρήσεων. Έρευνες δείχνουν ότι οι εταιρείες με συνεργατική κουλτούρα έχουν πέντε φορές περισσότερες πιθανότητες για υψηλή απόδοση, καθώς ενισχύουν την έκφραση του μέγιστου των δυνατοτήτων των εργαζομένων. Οι άνθρωποι, όταν νιώθουν ότι είναι μέρος μιας ομαδικής προσπάθειας και ότι έχουν τη στήριξη της ομάδας, είναι πιο ενεργητικοί και προσαρμοστικοί και αυξάνεται η αφοσίωσή τους, τόσο προς την ομάδα όσο και προς την εταιρεία. Σε αντίθεση, η εστίαση στο προσωπικό όφελος και κέρδος δημιουργεί εντάσεις και συγκρούσεις και επηρεάζει την ατομική ευημερία.

Η καλλιέργεια της συνεργατικής κουλτούρας προϋποθέτει οι επικεφαλής να αισθάνονται ασφαλείς να δείξουν εμπιστοσύνη στην ομάδα και να μη θεωρούν ότι χρειάζεται να κατευθύνουν κάθε κίνηση. Με αυτόν τον τρόπο, επιτρέπουν στους άλλους να αναπτύξουν τις απαραίτητες δεξιότητες.

Η συνεργατική κουλτούρα προϋποθέτει το αμοιβαίο όφελος όλων όσων εμπλέκονται στην επιχείρηση και με τους οποίους αλληλεπιδρά για τη λειτουργία της. Θεωρείται πιο σημαντικό από το προσωπικό όφελος, καθώς προάγει βιώσιμες σχέσεις, ενισχύει τη συλλογική ευημερία και οδηγεί μακροπρόθεσμα σε επιτυχία και βιωσιμότητα.

Για να επιτευχθεί το αμοιβαίο όφελος, χρειάζεται να επιδιώκουμε να καταλάβουμε τη συνεισφορά όλων των συνεργατών μιας επιχείρησης. Με αυτόν τον τρόπο δημιουργείται μια βάση για κοινή ανάπτυξη και ευημερία, που οδηγεί σε πιο σημαντικά και με διάρκεια επιτεύγματα, ενώ παράλληλα δεν αναπτύσσονται ανταγωνιστικές συμπεριφορές. Επίσης, προϋποθέτει διαφάνεια και εμπιστοσύνη, που προωθεί την ανοιχτή επικοινωνία σε όλα τα επίπεδα της επιχείρησης/οργανισμού. Δίνεται χώρος και χρόνος, ώστε να ακούγονται οι διαφορετικές απόψεις.

Η εμπιστοσύνη χτίζεται με το να γνωρίζουν όλοι τόσο τις επιτυχίες όσο και τις αποτυχίες. Εάν οι επικεφαλής δεν μιλούν και για τις αποτυχίες, δημιουργούνται φήμες που επηρεάζουν τη συνεργασία. Επίσης, δίνεται συχνά feedback και οι εργαζόμενοι συμπεριλαμβάνονται στις αποφάσεις. Με αυτόν τον τρόπο δημιουργούνται συνθήκες καλύτερης συνεργασίας για την επίτευξη των στόχων, καθώς υπάρχει κατανόηση για την οπτική των άλλων.

Ένα μεγάλο μέρος της επιτυχίας για τη δημιουργία συνεργατικής κουλτούρας είναι να ακούμε προσεκτικά τους άλλους, εξασφαλίζοντας ότι όλοι νιώθουν ότι ακούγονται και αναγνωρίζονται. Για την καλή ακρόαση, χρειάζεται να ενθαρρύνονται όλοι να μοιράζονται τις ιδέες και τις απόψεις τους, ακόμη και εάν διαφέρουν από αυτές των επικεφαλής. Θα πρέπει να επαναλαμβάνονται αυτά που ακούγονται και να γίνονται ερωτήσεις για καλύτερη κατανόηση της άποψης των άλλων. Με αυτόν τον τρόπο, είναι πιο άμεσα αντιληπτό οτιδήποτε μπορεί να επηρεάζει την πορεία και λειτουργία μιας επιχείρησης, ενώ ενισχύει την εμπιστοσύνη και βελτιώνει τις σχέσεις των ανθρώπων που συνεργάζονται, αφού μαθαίνουν να σέβονται τις διαφορετικές απόψεις.

Τέλος, είναι σημαντικό οι επικεφαλής να θέτουν τους βασικούς κανόνες και στόχους. Καθώς οι άνθρωποι θέλουν να είναι αποτελεσματικοί στην εργασία τους, εάν γνωρίζουν ποιες είναι οι υποχρεώσεις και τα καθήκοντά τους, είναι πρόθυμοι να βελτιώνονται για να τα καταφέρουν.

Οι στόχοι είναι καλό να επαναλαμβάνονται στην αρχή κάθε συνάντησης μαζί με τα τυχόν χρονοδιαγράμματα, ώστε όλοι να είναι ευθυγραμμισμένοι και, επίσης, ανά διαστήματα, να επανεξετάζονται και να αναθεωρούνται, εάν κρίνεται απαραίτητο. Ταυτόχρονα, οι managers με σαφήνεια να ορίζουν ποιες είναι οι αρμοδιότητες του καθενός. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο χρειάζεται να γιορτάζονται οι επιτεύξεις και οι επιτυχίες, για τη διατήρηση του κινήτρου (motivation).

Συνεργατική κουλτούρα για αμοιβαίο όφελος σε εργασιακό περιβάλλον

* Η κα Χριστίνα Παναγιωτακοπούλου παρέχει υπηρεσίες σε εταιρείες μέσω ατομικών συνεδριών, μικρών ομάδων εργασίας, εκπαιδευτικών σεμιναρίων και συμβουλευτικής (coaching).
Διατηρεί προσωπικό γραφείο για την παροχή συνεδριών ψυχοθεραπείας και συμβουλευτικής σε άτομα, οικογένειες, ζευγάρια και ομάδες.
Έχει υπάρξει ανώτατο στέλεχος Ασφαλιστικών Εταιρειών.
e-mail: [email protected]


Ακολουθήστε την ασφαλιστική αγορά στο Google News