Άρθρα

Με αφορμή τη Sunlight… η σημασία της Διαχείρισης Επιχειρηματικής Συνέχειας

Οι φυσικές καταστροφές, το ανθρώπινο λάθος, οι μεγάλες πυρκαγιές και η βλάβη των κεντρικών μονάδων ΙΤ μπορεί να παραλύσουν τις αλυσίδες παραγωγής σε ολόκληρο τον κόσμο, από τη μια στιγμή στην άλλη. Η διακοπή της παραγωγής και οι επακόλουθες οικονομικές απώλειες είναι οι πιθανές συνέπειες.

 

Σύμφωνα με την επικεφαλής των Κεντρικών Υπηρεσιών της HDI Risk Consulting GmbH, θυγατρικής της HDI Global, Dr Verena Brenner, «οι οικονομικές απώλειες που προκύπτουν από τη διακοπή εργασιών είναι συχνά μεγαλύτερες από τις πραγματικές ζημίες περιουσίας που προκάλεσαν αυτή τη διακοπή».

Γι’ αυτό και η όσο το δυνατόν πιο γρήγορη ανάκαμψη των επιχειρήσεων είναι πάρα πολύ σημαντική. Πώς, όμως, μπορεί να επιτευχθεί αυτό;

«Ένα σημαντικό μέτρο για τη διατήρηση της επιχειρησιακής ετοιμότητας είναι να αναπτύξουν οι επιχειρήσεις ένα σύστημα Διαχείρισης Επιχειρησιακής Συνέχειας», τονίζει η Dr Brenner.

Τι είναι η Διαχείριση Επιχειρηματικής Συνέχειας

Η Διαχείριση Επιχειρηματικής Συνέχειας (Business Continuity Management -BCM) είναι ένα σύστημα διαχείρισης, που επιτρέπει στις επιχειρήσεις να ανακάμψουν όσο το δυνατόν γρηγορότερα από σοβαρές ζημιές στις υποδομές και στους πόρους τους.

Το σύστημα διατηρεί ένα προκαθορισμένο επίπεδο επιχειρησιακής ετοιμότητας στην εταιρεία, ακόμη και αν προκύψει ζημιά, και επιταχύνεται η επιστροφή στις συνήθεις επιχειρηματικές δραστηριότητες.

Τελικά, οι επιπτώσεις ενός συμβάντος μειώνονται σε ένα “αποδεκτό” επίπεδο και η εταιρεία γίνεται πιο ανθεκτική σε περιστατικά που πλήττουν τις εγκαταστάσεις της ή την αλυσίδα εφοδιασμού της.

Οδηγός Διαχείρισης Επιχειρηματικής Συνέχειας

Ενόψει των αυξανόμενων σοβαρών απαιτήσεων λόγω διακοπής εργασιών σε μεγάλες βιομηχανικές επιχειρήσεις, η θυγατρική της HDI Global SE (HDI) εκπόνησε έναν Οδηγό Διαχείρισης Επιχειρηματικής Συνέχειας, με στόχο να βοηθήσει τις βιομηχανικές εταιρείες να αναπτύξουν ένα τέτοιο σύστημα.

«Παρέχουμε στους πελάτες μας συμβουλές σε βάθος σχετικά με το πώς μπορούν να καταστήσουν διαφανείς τις σύνθετες αλυσίδες εφοδιασμού τους και να τις προστατεύσουν από διακοπές που θα μπορούσαν να αποτελέσουν απειλή για τις επιχειρηματικές τους δραστηριότητες», επισημαίνει η Δρ Brenner.

«Στόχος μας είναι να βοηθήσουμε τους πελάτες μας να διατηρήσουν την παραγωγική και εφοδιαστική τους ικανότητα ακόμα κι αν έχουν ένα περιστατικό ζημιάς».

Στην κατεύθυνση αυτή, ο Οδηγός της HDI Risk Consulting GmbH παρουσιάζει τα απαραίτητα βήματα για την επίτευξη ενός επιτυχημένου συστήματος διαχείρισης για τη συνέχιση των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων.

Για παράδειγμα, η υποστήριξη και η συμμετοχή της ανώτατης διοίκησης είναι ουσιαστικής σημασίας για τη δημιουργία “κουλτούρας BCM” μέσα σε μια εταιρεία. Σε περίπτωση μεγάλης ζημίας, αυτή η κουλτούρα μπορεί να κάνει τη διαφορά ανάμεσα σε μία προσωρινή υπολειτουργία και μία σοβαρή απώλεια του μεριδίου αγοράς της επιχείρησης.

Ο οδηγός BCM της HDI ολοκληρώνεται με μια λίστα ελέγχου. Οι εταιρείες μπορούν να τη χρησιμοποιήσουν για να ελέγξουν την πρόοδο του Συστήματος Διαχείρισης Επιχειρησιακής Συνέχειας που αναπτύσσουν.

Η αξία του παραδείγματος

Στις εγκαταστάσεις παραγωγής μιας μεσαίας επιχείρησης εκδηλώθηκε πυρκαγιά στη μονάδα προθέρμανσης αέρα του κύριου φούρνου. Η πυροσβεστική ήταν προσεκτική κατά την κατάσβεση της φωτιάς, για να αποφευχθούν περαιτέρω ζημίες από το νερό ή τις απαραίτητες διαδικασίες. Λόγω της απουσίας άλλων εύφλεκτων υλικών, η φωτιά δεν εξαπλώθηκε.

Ωστόσο, η μονάδα προθέρμανσης, που αποτελούνταν από τον κύριο φούρνο και αρκετές βοηθητικές μονάδες, συμπεριλαμβανομένου του κεντρικού ελέγχου της διαδικασίας, καταστράφηκε ολοσχερώς.

Η αντικατάσταση του κατεστραμμένου εξοπλισμού δεν ήταν απλή υπόθεση, καθώς η εγκατάσταση είχε κατασκευαστεί και προσαρμοστεί σε βάθος χρόνου δεκαετιών από πολλούς διαφορετικούς μηχανικούς, χωρίς να διατηρηθούν ιστορικά δεδομένα που να αναφέρουν λεπτομερώς τον σχεδιασμό των αλλαγών.

Μια περαιτέρω επιπλοκή ήταν το γεγονός ότι δεν επρόκειτο για μια επιχείρηση βασικών προϊόντων, οπότε δεν υπήρχε η δυνατότητα εξεύρεσης μιας λύσης “ετοιμοπαράδοτης”. Ως εκ τούτου, ολόκληρη η εγκατάσταση θα έπρεπε να επανασχεδιαστεί και να κατασκευαστεί από την αρχή.

Χρειάστηκαν εβδομάδες για να καταλήξει η επιχείρηση σε αυτό το συμπέρασμα και οι πελάτες έπρεπε να ενημερωθούν ότι δεν θα παραλάμβαναν προϊόντα για χρονικό διάστημα τουλάχιστον 12 μηνών.

Η διαδικασία σχεδιασμού χρειάστηκε αρκετούς μήνες και η κατασκευή της νέας μονάδας ξεκίνησε 9 μήνες μετά τη ζημιά, ενώ η παραγωγή ξεκίνησε σχεδόν δύο χρόνια μετά τη ζημιά.

Το ασφαλιστήριο συμβόλαιο προέβλεπε περίοδο αποζημίωσης 24 μηνών και μολονότι η εταιρεία κατόρθωσε να διατηρήσει λίγους πιστούς πελάτες, η πλειοψηφία τους πήγε στους ανταγωνιστές.

Από τεχνική άποψη, η περίοδος αποζημίωσης ήταν επαρκής για την κάλυψη του χρόνου επαναλειτουργίας της επιχείρησης. Ωστόσο, οι σημαντικές απώλειες του μεριδίου αγοράς συνεχίστηκαν, απειλώντας τελικά την επιβίωση ολόκληρης της επιχείρησης.

Αν είχε εντοπιστεί το ζήτημα του σχεδιασμού του εξοπλισμού και είχαν αναπτυχθεί στρατηγικές ανάκαμψης πριν από το περιστατικό, δηλαδή στο πλαίσιο της διαδικασίας ενός πλάνου επιχειρηματικής συνέχειας (BCM), ο χρόνος ανάκαμψης θα μπορούσε να μειωθεί σε επίπεδο που θα προλάμβανε την υπερβολική απώλεια μεριδίου αγοράς και την καταστροφή της επιχείρησης.

Η πρόληψη έχει προτεραιότητα έναντι της ασφάλισης

«Κορυφαία μας προτεραιότητα είναι να παρέχουμε στους πελάτες μας υποστήριξη στην ανάλυση και την ελαχιστοποίηση του κινδύνου. Αυτό σημαίνει να προσφέρουμε άκρως πρακτικές συμβουλές για την επίτευξη οικονομικά αποδοτικών μέτρων ασφαλείας», σχολιάζει η Δρ Brenner. «Μέρος των καθημερινών εργασιών που πραγματοποιούν οι μηχανικοί μας δεν είναι απλώς να αναλύουν μονάδες παραγωγής και αλυσίδες εφοδιασμού σε τοπικό επίπεδο. Διεξάγουμε αποτελεσματικά αυτό το έργο σε όλο τον κόσμο. Δουλεύουμε πάντα σύμφωνα με την αρχή: Η πρόληψη έχει προτεραιότητα έναντι της ασφάλισης!».

Η περίπτωση της Sunlight

sunlight pyrkagia

Mε αφορμή τη μεγάλη φωτιά που ξέσπασε την Πρωτομαγιά στο εργοστάσιο μπαταριών Sunlight της ΓΕΡΜΑΝΟΣ, στο Όλβιο Ξάνθης, και κατέστρεψε ολοσχερώς το κεντρικό κτήριο κατασκευής βιομηχανικών μπαταριών, θεωρήσαμε ότι το παραπάνω κείμενο έχει ενδιαφέρον.

Πρέπει να διευκρινιστεί, ωστόσο, ότι η HDI Global δεν ανήκει στην κοινοπραξία των 8 εταιρειών που ασφαλίζουν την Sunlight. Η εταιρεία είναι ασφαλισμένη, μέσω της ΑΟΝ, στις Ergo (25% – leader), Ευρώπη ΑΕΓΑ (20%), Interamerican (19%), Generali (15%), Εurolife ERB (9%), Interasco (4%), Ορίζων (4,%) και Ευρωπαϊκή Πίστη (4,%).

Οι ασφαλιστικές καλύψεις αφορούν τόσο αποκατάσταση ζημιών λόγω πυρός αλλά και μελλοντική απώλεια κερδών (loss of profit).

H ανακοίνωση της Συστήματα Sunlight ABEE της 21ης Μαΐου 2018 είναι ενδεικτική της διαδικασίας που ακολουθεί η εταιρεία, για την ταχύτερη αποκατάσταση των ζημιών και την επαναλειτουργία του εργοστασίου της.

Ειδικότερα, όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση, «η Εταιρεία αναζητά εναλλακτικές λύσεις για την εξυπηρέτηση των πελατών της και τον περιορισμό των απωλειών στον κύκλο εργασιών της, όπως η αγορά υφισταμένων προϊόντων από τρίτους ή η ανάθεση της κατασκευής τους σε τρίτους και εν συνεχεία παράδοσή τους στους πελάτες της. Το ακριβές ποσοστό αναπλήρωσης των απωλειών δεν μπορεί επί του παρόντος να προσδιοριστεί.

(…) Επειδή όμως ο ακριβής χρόνος είσπραξης της ασφαλιστικής αποζημίωσης δεν μπορεί ακόμη να προσδιοριστεί με ακρίβεια, η Εταιρεία μας προτίθεται εντός των αμέσως προσεχών ημερών να καταθέσει προς την κοινοπραξία των ασφαλιστικών εταιρειών αίτημα προκαταβολής έναντι της τελικής αποζημίωσης. Η προκαταβολή θα χρησιμοποιηθεί μαζί με υφιστάμενα ίδια διαθέσιμα και τις διαθέσιμες γραμμές χρηματοδότησης για την κάλυψη των αναγκών που θα προκύψουν για την ταχύτερη δυνατή αποκατάσταση της λειτουργίας της παραγωγικής μονάδας που επλήγη από την πυρκαγιά».

Το χρονοδιάγραμμα πλήρους επαναφοράς των πραγμάτων στην προτέρα κατάσταση δεν μπορεί ακόμη να προσδιορισθεί επακριβώς, ωστόσο, η Εταιρεία εκτιμά «ότι είναι εφικτή η επαναλειτουργία της γραμμής παραγωγής τον Σεπτέμβριο του 2018, με ορίζοντα πλήρους αποκατάστασης της παραγωγής στα προ της πυρκαγιάς επίπεδα, το αργότερο εντός του 1ου τριμήνου του 2019».

Στην ίδια ανακοίνωση επαναλαμβάνει «την ρητώς δεδηλωμένη και προς ημάς δέσμευση της μετόχου μας  Olympia Group Συμμετοχών ΑΕ, να στηρίξει πλήρως και με κάθε μέσο την Εταιρεία μας (όπως με κεφαλαιακή ενίσχυση ή/και παροχή εγγυήσεων για τραπεζική χρηματοδότηση κ.τ.λ.) εφόσον και όταν αυτό απαιτηθεί».

Εγγραφείτε στο NewsLetter μας