Ενώ οι συμπολίτες μας στην Κρήτη δοκιμάζονται ακόμη από τους μετασεισμούς και ήδη έχουν αρχίσει οι συζητήσεις για το κόστος των ζημιών από τον μεγάλο χθεσινό σεισμό στην περιοχή του Ηρακλείου, η Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος (ΕΑΕΕ) δημοσίευσε την πρώτη εκτίμησή της για τις ζημιές από τις καταστροφικές πυρκαγιές που έπληξαν πολλές περιοχές της χώρας τον περασμένο Αύγουστο.

Σύμφωνα με την έρευνα που διεξήγαγε μεταξύ των εταρειών μελών της, δηλώθηκαν συνολικά 778 ζημιές με αρχική πρόβλεψη αποζημιώσεων συνολικά €38,5 εκατ.

Από αυτές, 742 ζημιές αφορούσαν τις ασφαλίσεις περιουσίας (εκτίμηση αποζημιώσεων €38,3 εκατ.) και 36 ζημιές τις ασφαλίσεις αυτοκινήτων (εκτίμηση περίπου €200.000).

Η έρευνα είναι διαθέσιμη στο site της ΕΑΕΕ εδώ.

Με αφορμή την έρευνα, ο κ. Ερρίκος Μοάτσος, Πρόεδρος της Επιτροπής Περιουσίας της ΕΑΕΕ σχολίασε:

«Oι ασφαλιστικές επιχειρήσεις κινήθηκαν με υπευθυνότητα και ταχύτητα στην καταγραφή των ζημιών και τη διαδικασία της αποζημίωσης και σε αυτό το καταστροφικό συμβάν.

Οι καταστροφικές πυρκαγιές του καλοκαιριού απέδειξαν για ακόμα μία φορά το χαμηλό ποσοστό ασφαλιστικής κάλυψης κατοικιών και επιχειρήσεων στην Ελλάδα. Όπως ανακοινώθηκε από το Υπουργείο Οικονομικών, τις πρώτες 32 ημέρες από την έναρξη της λειτουργίας της κρατικής πλατφόρμας, 5.768 πολίτες υπέβαλαν αιτήσεις για κρατική αρωγή σε κατοικίες και επιχειρήσεις. Η πλατφόρμα θα παραμείνει ανοιχτή μέχρι τις 15 Οκτωβρίου, οπότε ο αριθμός των αιτήσεων πιθανόν να αυξηθεί. Στην ασφαλιστική αγορά δηλώθηκαν 742 ζημιές στις ασφαλίσεις περιουσίας, άρα από τα νούμερα αυτά φαίνεται πως μόνο το 13% των κατοικιών και επιχειρήσεων που υπέστησαν ζημιές από τις πυρκαγιές, ήταν ασφαλισμένο.

Για ακόμη μία φορά αποδεικνύεται στην πράξη η ανάγκη για ένα σύστημα το οποίο να βασίζεται στην εκ των προτέρων χρηματοδότηση των οικονομικών επιπτώσεων των φυσικών καταστροφών με τη συμμετοχή του Κράτους και της ασφαλιστικής αγοράς, όπως συμβαίνει σε πολλές προηγμένες οικονομίες.

Η ασφαλιστική αγορά διαθέτει την τεχνογνωσία και τους πόρους για να διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην κάλυψη μεγάλων φυσικών καταστροφών με σκοπό να εξασφαλίζεται η ευρύτερη δυνατή κάλυψη για τους πολίτες στις φυσικές καταστροφές χωρίς να επιβαρύνεται ο κρατικός προϋπολογισμός και κατ΄ επέκταση οι φορολογούμενοι πολίτες με μεγάλα ποσά».


Ο προβληματισμός

Είναι γεγονός πως οι πυρκαγιές του Αυγούστου ανέδειξαν, για μια ακόμα φορά, το εξαιρετικά και ανησυχητικά χαμηλό ποσοστό ασφαλιστικής κάλυψης κατοικιών και επιχειρήσεων στην Ελλάδα.

Στις σωστές επισημάνσεις, όμως, του κ. Μοάτσου θα πρέπει να προσθέσουμε και μια άλλη παράμετρο, που μας εκφράστηκε ως έντονος προβληματισμός από αρκετούς ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές. 

Οι ασφαλιστικές εταιρείες, αμέσως μετά την εκδήλωση των πυρκαγιών στην Εύβοια, στην Αττική και τη Μεσσηνία, “κλείδωσαν” ολόκληρη την Ελλάδα και δεν ήταν δυνατόν να εκδοθεί κανένα ασφαλιστήριο περιουσίας.

Ο γνώστης του ασφαλιστικού αντικειμένου, αναγνωρίζει τους μηχανισμούς που οδήγησαν την ασφαλιστική αγορά, σχεδόν εν συνόλω, στην απόφαση αυτή. Η ασφάλιση βασίζεται στη διαχείριση της πιθανότητας να επέλθει ο κίνδυνος.

Ωστόσο, σε μια αγορά τόσο λίγο εκπαιδευμένη στην ορθή χρήση της ασφάλισης, η κίνηση αυτή και το μήνυμα που συνεπακόλουθα εκπέμφθηκε σε όσους ενδιαφέρθηκαν να ασφαλίσουν τις περιουσίες τους, ακόμα και σε περιοχές πολύ μακριά από αυτές που επλήγησαν από τις φωτιές, πόσο ανταποκρίνεται στους στόχους που θέτει η αγορά για την τόνωση της ασφαλιστικής συνείδησης;

Πού είναι οι φωνές της αγοράς που θα εξηγήσουν στον κόσμο γιατί τους αρνείται η πρόσβαση στις υπηρεσίες της;

Ποια είναι η κατάλληλη χρονική στιγμή για να ασφαλίσουν την περιουσία τους και υπό ποιες προϋποθέσεις αυτό είναι βιώσιμο για την ασφαλιστική αγορά και τους ασφαλισμένους εξίσου;

Η πολύ χρήσιμη αυτή πληροφορία δεν είναι δεδομένη στη συνείδηση των καταναλωτών. Αντιθέτως οι ασφαλιστικές εταιρείες είναι δικαίως ή αδίκως συχνά στη θέση του υπόπτου, ότι αποφεύγουν να τιμήσουν δεσμεύσεις και υποχρεώσεις την ώρα έλευσης της ζημιάς.

Ειδικά σε περιόδους όπου η προσοχή και το ενδιαφέρον όλων είναι στραμμένο σε ζημιές, συνέπειες, οικονομική καταστροφή, η ασφαλιστική αγορά δεν μπορεί να αρκείται στο να μιλά για σύμπραξη με το κράτος για την κάλυψη κινδύνων, αφήνοντας επί της ουσίας στους λίγους επαγγελματίες και ευσυνείδητους ασφαλιστικούς διαμεσολαβούντες, όλο το βάρος της εκπαίδευσης των συμπολιτών μας σε βασικές αρχές της ασφάλισης. Και για να το πούμε απλά, εάν ο κόσμος δεν εμπιστευτεί τις ασφαλιστικές εταιρείες, η πολιτεία δεν θα νιώσει ποτέ την  πίεση και την ευθύνη που χρειάζεται για να ανταποκριθεί στο πάγιο ανεκπλήρωτο αίτημα των ασφαλιστών για συνέργιες και συμπράξεις.

Δήμητρα Καζάντζα


Ακολουθήστε την Ασφαλιστική Αγορά στο Google News

Προηγούμενο άρθροNN Hellas, Κλινική ΡΕΑ και Ευρωκλινική Παίδων μαζί για τη φροντίδα των νεογέννητων
Επόμενο άρθροInterlife: Δημοσίευση Απολογισμού Εταιρικής Υπευθυνότητας 2020