Άρθρα

Πώς να εμψυχώσετε την ομάδα σας σε περιόδους αβεβαιότητας

Κάθε επιχείρηση, σε κάποιο σημείο της πορείας της, καλείται να αντιμετωπίσει προκλήσεις και δυσκολίες που δημιουργούν αβεβαιότητα για το μέλλον της. Οι επικεφαλής καλούνται να έχουν τον σωστό επιχειρησιακό σχεδιασμό αντιμετώπισης των προκλήσεων για τη συνέχιση της επιτυχούς πορείας της εταιρείας, ενώ παράλληλα χρειάζεται να δώσουν ιδιαίτερη προσοχή στην ενίσχυση του ηθικού των εργαζομένων.

Γράφει η Χριστίνα Παναγιωτακοπούλου, Ψυχολόγος BSc – Συστημική Ψυχοθεραπεύτρια, Συντονίστρια Σεμιναρίων*

Eίναι σημαντικό να υπάρχουν leaders οι οποίοι δεν ενδιαφέρονται μόνο για το κέρδος των εταιρειών, αλλά και για ζητήματα περιβαλλοντικά, κοινωνικά και εταιρικής διακυβέρνησης (Environmental, Social and Governance criteria). Η ανησυχία για το μέλλον μίας επιχείρησης είναι πιθανό να επηρεάζει την παραγωγικότητα και την αποτελεσματικότητα των εργαζομένων, ενώ αποσπά επίσης την προσοχή τους.

Για να συμβάλουμε στην υποστήριξη της ομάδας μας, είναι σημαντικό να ασχοληθούμε αρχικά με τη φροντίδα του εαυτού μας. Να αναγνωρίσουμε πού δυσκολευόμαστε, για να εξασφαλίσουμε τη βοήθεια που χρειαζόμαστε. να διαχειριστούμε τα συναισθήματά μας, ώστε να εκφράζονται με τον κατάλληλο τρόπο και να μη λειτουργούν ως εμπόδιο για την ομάδα. Στη συνέχεια να αποφασίσουμε πώς θα ενεργήσουμε, με τρόπο που να είναι σύμφωνος με τις αξίες μας.

Η επικοινωνία ανάμεσα στα μέλη μίας ομάδας/ενός οργανισμού αποτελεί βασική παράμετρο σε περιόδους αβεβαιότητας. Είναι σημαντικό να ενθαρρύνεται η ανοιχτή επικοινωνία, όπου ο καθένας μπορεί να ακουστεί και να συμβάλει από τη θέση του στη διαμόρφωση των αποφάσεων. Αυτό ενισχύει την εμπιστοσύνη των ανθρώπων στις ικανότητές τους.

Ο διάλογος θα πρέπει να βασίζεται:

  • στον σεβασμό στη διαφορετικότητα των ανθρώπων, που μπορεί να προέρχονται από διαφορετικό κοινωνικό, πολιτισμικό και μορφωτικό υπόβαθρο, και στις διαφορετικές αντιλήψεις (diversity)·
  • στην ύπαρξη χώρου για να ακουστούν όλες οι απόψεις (inclusion)·
  • στην εμπιστοσύνη στις σχέσεις των ανθρώπων.

Η επικοινωνία αποτελεί συναισθηματική δεξιότητα και δεν είναι απλώς η μετάδοση πληροφοριών από το ένα άτομο στο άλλο. Συμβάλλει στη δημιουργία εμπειριών και στην ενεργοποίηση του εσωτερικού δυναμικού των άλλων ανθρώπων. Η τακτική επικοινωνία βοηθά να αισθανθούν οι άνθρωποι εμπιστοσύνη και να ενισχυθεί η αυτοεκτίμησή τους. Όταν κρατάμε την ομάδα στο σκοτάδι για αυτά που συμβαίνουν στον οργανισμό, υπάρχει ο κίνδυνος να ενημερώνονται από φήμες και να οδηγούνται σε λάθος συμπεράσματα.

Είναι σημαντικό να επικοινωνείται πού θέλει να πάει η εταιρεία (vision), πώς σχεδιάζει να το πετύχει αυτό και ποιος είναι ο ρόλος του κάθε υπαλλήλου στο σχέδιο. Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε πού θέλουμε να φθάσουμε πριν φθάσουμε εκεί. Εξάλλου, το πού εστιάζουμε την προσοχή μας καθορίζει μακροπρόθεσμα και την πραγματικότητά μας.

Η προσωπική επαφή με τους ανθρώπους της ομάδας μας είναι σημαντική και ερωτήσεις όπως: «Πώς μπορώ να βοηθήσω;», «Πώς θέλετε να ενεργήσουμε κατά τη διάρκεια αυτής της συνθήκης», «Πώς θέλετε να αντιμετωπίζουμε ο ένας τον άλλον;» βοηθούν να επαναβεβαιώσουμε τον κοινό σκοπό μας ως ομάδα.

Σε κάθε πρόβλημα μέσα σε έναν οργανισμό υπάρχουν δυνάμεις για την επίλυσή του, τις οποίες χρειάζεται να τις αναζητήσουμε, να τις εντοπίσουμε και να τις ενεργοποιήσουμε. Σύμφωνα με την Καταξιωτική Προσέγγιση (Appreciative Inquiry), που εστιάζει στις εμπειρίες των ανθρώπων που συνδέονται με τις δυνάμεις και τις ικανότητές τους, όταν ψάχνεις τα αποθέματα των ανθρώπων, όταν ακούς τι έχουν καταφέρει, τότε αυτοί αμέσως αλλάζουν και δημιουργείται κάτι διαφορετικό. Η εστίαση στα δυνατά σημεία δεν σημαίνει ότι αγνοούμε ούτε τις αδυναμίες των ατόμων ούτε τα προβλήματα του οργανισμού, αλλά τα βλέπουμε από διαφορετική οπτική, που δίνει αξία σε ό,τι είναι λειτουργικό.

Όλοι αναπτυσσόμαστε όταν αναγνωρίζεται η αξία μας και υπάρχει η αίσθηση ότι μας εκτιμούν. Τότε δημιουργείται το πλαίσιο για να ενεργοποιηθούν οι ικανότητες και οι δυνατότητές μας. Οι επικεφαλής των ομάδων είναι σημαντικό να εστιάζουν στην ανάδειξη των δυνατοτήτων των μελών, γιατί με αυτόν τον τρόπο ο καθένας συμβάλλει στην επιτυχία.

Παναγιωτακοπούλου Χριστίνα

* Γράφει η Χριστίνα Παναγιωτακοπούλου
Ψυχολόγος BSc – Συστημική Ψυχοθεραπεύτρια, Συντονίστρια Σεμιναρίων
Η κα Χριστίνα Παναγιωτακοπούλου παρέχει υπηρεσίες σε εταιρείες μέσω ατομικών συνεδριών, μικρών ομάδων εργασίας, εκπαιδευτικών σεμιναρίων και συμβουλευτικής (coaching). Διατηρεί προσωπικό γραφείο για την παροχή συνεδριών ψυχοθεραπείας και συμβουλευτικής σε άτομα, οικογένειες, ζευγάρια και ομάδες. Έχει υπάρξει ανώτατο στέλεχος Ασφαλιστικών Εταιρειών.


Ακολουθήστε την Ασφαλιστική Αγορά στο Google News

Εγγραφείτε στο NewsLetter μας