Συνεντεύξεις

Penco A.E. Σύμβουλοι / Μεσίτες Ασφαλίσεων – Στέλιος Κροκιδάς: «Το Solvency II θα ρυθμίσει πολλά αρνητικά της αγοράς μας» (Φεβρουάριος 2011)

Νέος, δραστήριος, γεμάτος φρέσκες ιδέες και όραμα ο Στέλιος Κροκιδάς ισορροπεί ανάμεσα στο αγγλικό πρότυπο της ασφαλιστικής αγοράς και την ελληνική ασφαλιστική σκηνή, στην οποία ξανασυστήνεται μετά από τρία χρόνια απουσίας. Η μεσιτική εταιρεία Penco Α.Ε., με οδηγό πάντοτε τον πατέρα του Κωνσταντίνο Κροκιδά, είναι πλέον το κατάλληλο για εκείνον έδαφος για να εφαρμόσει ελεύθερα ό,τι έμαθε από το αγγλικό αυστηρό «τυπικό», όμως τώρα σε ένα γραφείο όπου οι βροχές θα είναι λιγότερες και ο ήλιος πιο συχνός επισκέπτης…

«Η ασφάλιση είναι η επιστήμη που βοηθά τις άλλες επιστήμες να αναπτυχθούν», μας λέει με σιγουριά ο Στέλιος Κροκιδάς, κάνοντάς μας αμέσως να καταλάβουμε πόσο δεμένος είναι με το επάγγελμα που αποφάσισε να ακολουθήσει. Μεγαλωμένος μέσα στις ασφάλειες, γρήγορα διαπίστωσε πως αυτό θα είναι το μέλλον του, γι’ αυτό και οι κινήσεις του στην πορεία ήταν όλες στοχευμένες προς αυτή την κατεύθυνση. Σπούδασε στο Τμήμα Στατιστικής και Ασφαλιστικής Επιστήμης του Πανεπιστήμιου Πειραιά, εργάστηκε για σχεδόν δύο χρόνια στην Generali και αργότερα έφυγε για την Αγγλία, για μεταπτυχιακές σπουδές στο Risk Management.  Στη συνέχεια εργάστηκε ακριβώς στο ίδιο αντικείμενο με το οποίο ασχολείται και σήμερα, δηλαδή στο τμήμα επιχειρηματικών ασφαλίσεων μεγάλης μεσιτικής εταιρείας. 

 Το επάγγελμα του μεσίτη σήμερα «Η δουλειά του μεσίτη έχει πολύ μεγάλη σημασία», μας εξηγεί και ειδικά στον τομέα των βιομηχανικών και εμπορικών κινδύνων στους οποίους μαθαίνουμε ότι εξειδικεύεται η PENCO. «Αυτό που πρέπει να κάνουμε καθημερινά είναι να εξετάζουμε τις ανάγκες του πελάτη, κάνοντας όμως ταυτόχρονα και το απαιτούμενο risk management πριν προβούμε στη σύνταξη του συμβολαίου. Η ιδιαιτερότητα της δουλειάς μας έγκειται στο γεγονός ότι δεν παρέχουμε στον πελάτη έτοιμα πακέτα ασφάλισης. Οι κίνδυνοι τους οποίους ασφαλίζουμε είναι ιδιαίτεροι όπως και τα αντίστοιχα συμβόλαια. Αφού κάνουμε μία επιθεώρηση της επιχείρησης του πελάτη μας, συντάσσουμε τις απαραίτητες καλύψεις και προβαίνουμε σε μία “άτυπη μειοδοσία” μεταξύ των εταιρειών, προκειμένου να βρούμε την καλύτερη προσφορά για εκείνον. Κατά συνέπεια, το συμβόλαιο που προκύπτει είναι ένα καθαρά δικό μας προϊόν», μας λέει, τονίζοντας τη δυσκολία αλλά ταυτόχρονα και τη σπουδαιότητα του επαγγέλματος του broker.  Η εταιρεία συνεργάζεται με μεγάλες ελληνικές και ξένες ασφαλιστικές, κάνοντας συχνά συνασφαλίσεις, καθώς καμία δεν διαθέτει το capacity για να αναλάβει από μόνη της αυτούς τους τόσο μεγάλους κινδύνους που διαχειρίζεται το συγκεκριμένο γραφείο. 

Για τον κ. Κροκιδά, ωστόσο, τη μεγαλύτερη σημασία δεν έχει τόσο η σύναψη ενός συμβολαίου αλλά η after sales δραστηριότητα: «Και με αυτή δεν εννοούμε μόνο τη διαχείριση της ζημιάς», μας εξηγεί. «Οι μεγάλοι κίνδυνοι είναι πολύ δυναμικοί. Πρέπει να επιδιώκουμε την καθημερινή επικοινωνία με τους πελάτες μας και τη διαρκή ενημέρωσή μας, ώστε να πετυχαίνουμε τις σωστές αναπροσαρμογές και επεκτάσεις όταν αυτό επιβάλλεται».   Συγκρίνοντας την ελληνική με την αγγλική αγορά Στην καθημερινή του δραστηριότητα δεν μπορεί να αποφύγει τη σύγκριση με την αγγλική ασφαλιστική αγορά και τη νοοτροπία που συνόδευε κάθε δραστηριότητά του εκεί. Και φυσικά, θελήσαμε να μάθουμε μερικές από τις διαφορές που χωρίζουν τη χώρα μας από τη “μητέρα” των ασφαλειών. «Το πρώτο πράγμα που συνειδητοποίησα ήταν η διαφορά των μεγεθών. Στην Αγγλία, όλες οι περιπτώσεις είναι δυνατόν να περάσουν από μπροστά σου και απίστευτα ποσά επιδικάζονται. Τα προϊόντα είναι πολύ πιο ανοιχτά με πολλές εναλλακτικές, σε αντίθεση με τα ελληνικά, που είναι πολύ πιο περιορισμένα. Υπάρχει, άλλωστε, και πολύ μεγάλη εξειδίκευση. Το προσωπικό είναι άρτια εκπαιδευμένο και οι νέοι στην αγορά εργασίας μαθαίνουν πώς να γίνουν πιο παραγωγικοί και να χειρίζονται το χρόνο με τον καλύτερο τρόπο. Εκεί είδα και το λεγόμενο people’s business, επαγγελματίες δηλαδή να βγαίνουν για φαγητό ή για ποτό και να συνδυάζουν ταυτόχρονα και τη δουλειά τους. Αλλά αυτό που μου έκανε περισσότερη εντύπωση ήταν το δικό τους FSA (Financial Services Authority). Οι κανονισμοί στην Αγγλία είναι παραπάνω από αυστηροί και θεωρούνται δεδομένοι. Γι’ αυτό και τα πράγματα λειτουργούν σωστά, χωρίς “απώλειες”. Θέλω να πιστεύω πως και εδώ η οδηγία του Solvency II θα ρυθμίσει πολλά από τα αρνητικά της δικής μας αγοράς».   

Η σημερινή ελληνική πραγματικότητα Δεν είναι, όμως, μόνο η διαφορά μεταξύ του αγγλικού και του ελληνικού συστήματος που έχει να αντιμετωπίσει ο κ. Κροκιδάς στο εξής. Είναι και η μεγάλη οικονομική δυσπραγία που πλήττει εδώ και αρκετό καιρό τη χώρα μας, με πολλές αρνητικές συνέπειες για την αγορά συνολικά. «Το πρόβλημά μας δεν είναι να διατηρήσουμε εμείς τους πελάτες μας. Είναι ότι συρρικνώνεται ο εμπορικός και βιομηχανικός κλάδος», μας είπε χαρακτηριστικά. «Με τις δεδομένες, λοιπόν, συνθήκες, η συνεχής διαπραγμάτευση για ένα καλύτερο ασφάλιστρο είναι ένα από τα βασικά ζητούμενα των πελατών μας. Αλλά το βασικότερο στοιχείο είναι να νιώθουν ότι η υπηρεσία που αγοράζουν αποτελεί value for money», μας αποκάλυψε. Στη δύσκολη αυτή συγκυρία συνηγορεί πάντα και το χαμηλό επίπεδο ασφαλιστικής συνείδησης που χαρακτηρίζει τους Έλληνες και το οποίο ο Στέλιος Κροκιδάς δεν μπορεί ακόμη να συνηθίσει. «Απορώ πώς στην Ελλάδα υπάρχουν ακόμη άνθρωποι που έχουν τις επιχειρήσεις τους ανασφάλιστες. Ρισκάρουν τους κόπους μιας ολόκληρης ζωής. Στην Αγγλία, αυτό είναι αδιανόητο. Ακόμη και η εργοδοτική ευθύνη φτάνει το όριο των 5.000.000, τη στιγμή που εδώ δεν είναι καν υποχρεωτική. Θεωρώ πως η Πολιτεία, γνωρίζοντας τα προβλήματα της κοινωνικής ασφάλισης, και εφόσον θα ήθελε να τονώσει τις αγορές, θα μπορούσε να μετακυλίσει το κόστος της εργοδοτικής ευθύνης στις ασφαλιστικές εταιρείες. Έτσι, θα υπήρχαν περισσότερες επιλογές, μεγαλύτερος ανταγωνισμός και, κατά συνέπεια, χαμηλότερο ασφάλιστρο», επισημαίνει. 

Στην αγορά επίκεινται ανακατατάξεις. Solvency II, αύξηση των ασφαλίστρων του αυτοκινήτου, αλλαγές στη διαδικασία είσπραξης των ασφαλίστρων. Ειδικά σ’ αυτό το τελευταίο, δεν τον βρήκαμε ιδιαίτερα σύμφωνο. «Πουθενά δεν εφαρμόζεται κάτι αντίστοιχο. Η είσπραξη των ασφαλίστρων είναι κομμάτι της δουλειάς μας, ένα κανάλι επικοινωνίας με τον πελάτη. Αυτή η αλλαγή μάλλον θα συρρικνώσει τις πωλήσεις παρά θα τις ενισχύσει», μας δήλωσε.  Καθώς η επαγγελματική του πορεία στα ελληνικά πράγματα είναι ακόμη στην αρχή της, ο Στέλιος Κροκιδάς έχει πολλά που θα ήθελε να πραγματοποιήσει από εδώ και πέρα. «Θέλω να βελτιώσω στο μέγιστο δυνατό την ποιότητα του service. Να δώσω πράγματα στους πελάτες που δεν τα έχουν ξαναδεί. πράγματα που, μέσα από την ασφαλιστική σκοπιά, θα διευκολύνουν τη δραστηριότητά τους. Εμείς από την πλευρά μας οφείλουμε να είμαστε συνεχώς up to date. Να ξέρουμε και την τελευταία λέξη των ασφαλιστικών προϊόντων και να ελαχιστοποιούμε τις πιθανότητες λάθους. Μπορεί το πρότυπο εταιρείας που έχω στο μυαλό μου να μην το βρίσκω εύκολα στην Ελλάδα, όμως είμαι πολύ αισιόδοξος, διότι το επίπεδο τεχνογνωσίας στην PENCO μου δίνει τη δυνατότητα να εφαρμόσω το know how που μου έδωσε το Λονδίνο, προσαρμοζόμενος, όμως, πάντα στις τρέχουσες ελληνικές ανάγκες».  
Δεν είναι μόνο το πλούσιο μορφωτικό υπόβαθρο που συναντάμε τελευταία σε όλο και περισσότερους νέους ανθρώπους της ασφαλιστικής αγοράς. Είναι κυρίως η διάθεση, η πίστη και αφοσίωση στο επάγγελμά τους. Με αυτές τις προϋποθέσεις και εμείς είμαστε αισιόδοξοι για το αύριο. 

Εγγραφείτε στο NewsLetter μας