Συνεντεύξεις

Ο Νίκος Πέππας μιλά για τη SAS και τις ασφαλιστικές εταιρείες

Απαιτείται ανασχεδιασμός στον τρόπο λειτουργίας των ασφαλιστικών εταιρειών υποστηρίζει ο Γενικός Δ/ντής SAS Ελλάδος, Κύπρου & Βουλγαρίας, κ. Νίκος Πέππας.

H καταπολέμηση της απάτης, η συμμόρφωση με την ευρωπαϊκή οδηγία Solvency II και η ανάγκη διαμόρφωσης πελατοκεντρικής στρατηγικής είναι μερικά από τα απαιτητικά και πολύπλοκα ζητήματα που επηρεάζουν άμεσα την κερδοφορία και την προοπτική των ασφαλιστικών εταιρειών.

Με δεδομένο ότι η υποδομή και η λειτουργία των πληροφοριακών συστημάτων τους δεν έχει φτάσει στην ωριμότητα ίσως των άλλων κλάδων (τράπεζες, τηλεπικοινωνίες, κ.ά.), έχει ενδιαφέρον να δούμε τι λύσεις προσφέρει μία εταιρεία λογισμικού και υπηρεσιών Business Analytics, όπως η SAS.

Ο Γενικός Δ/ντής της SAS Ελλάδος, Κύπρου & Βουλγαρίας, κ. Νίκος Πέππας, στη συνέντευξη που μας παραχώρησε, μιλά για τις λύσεις που προσφέρει η εταιρεία του.

Παράλληλα, με την εμπειρία που του προσφέρει το γεγονός ότι η SAS συνεργάζεται  με το σύνολο σχεδόν των ασφαλιστικών εταιρειών σε Ελλάδα και Ευρώπη, εντοπίζει  τις ιδιαιτερότητες του ασφαλιστικού κλάδου.

Προβλέπει σημαντικές ανακατατάξεις για τις ασφαλιστικές εταιρείες τα επόμενα χρόνια, από τις οποίες, όπως επισημαίνει, «πιο κερδισμένες θα βγουν εκείνες που θα είναι καλύτερα οργανωμένες και προετοιμασμένες, για να αντιμετωπίσουν τις νέες συνθήκες και απαιτήσεις της αγοράς».

Συνέντευξη στον Δημήτρη Ρουχωτά

Κύριε Πέππα, η εταιρεία σας κινείται στο χώρο των τεχνολογικών λύσεων και υπηρεσιών Business Analytics και Business Intelligence. Μιλήστε μας για τις λύσεις που προσφέρετε και αφορούν συγκεκριμένα τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην ασφαλιστική αγορά.
Ν.Π.: Οι ασφαλιστικές επιχειρήσεις επενδύουν όλο και περισσότερο σε τεχνολογίες και λύσεις Business Analytics και Business Intelligence, στην προσπάθειά τους να παίρνουν καλύτερες αποφάσεις που βασίζονται σε “facts”, για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις νέες προκλήσεις και συνθήκες μιας παγκοσμιοποιημένης αγοράς.

Οι λύσεις λογισμικού Business Analytics της SAS θεωρούνται κορυφαίες και διακρίνονται από διεθνείς οίκους αξιολόγησης (Gartner, Forrester, Chartis, κ.ά.). Αυτό είναι βέβαια κάτι που εμάς στη SAS δεν μας εκπλήσσει, καθώς είναι αποτέλεσμα του ότι η εταιρεία επενδύει περίπου το 25% του τζίρου της στην  Έρευνα και Ανάπτυξη, όταν ο ανταγωνισμός κυμαίνεται περίπου στο 9%-12%. Επίσης, η αρτιότητα των λύσεων λογισμικού έγκειται και στο γεγονός ότι στον τομέα  Έρευνας και Ανάπτυξης η SAS συνεργάζεται στενά με κέντρα που εστιάζουν στην καινοτομία: διακεκριμένα Πανεπιστήμια και Ερευνητικά Κέντρα.

Οι λύσεις λογισμικού Business Analytics της SAS έχουν τη δυνατότητα να αναλύουν ταχύτατα μεγάλους όγκους από διάσπαρτα επιχειρησιακά δεδομένα, παρέχοντας μια σειρά από πολύ σημαντικές δυνατότητες στις επιχειρήσεις, όπως να ανιχνεύουν άμεσα την απάτη, να ανταποκρίνονται στις επιταγές των ρυθμιστικών κανονισμών, να “καθαρίσουν” τα δεδομένα τους και να μοναδικοποιήσουν το πελατολόγιό τους, να κατανοήσουν τα κίνητρα και τις προτιμήσεις των πελατών, να μειώσουν τα κόστη τους και εντέλει να αναπτύσσονται με πιο αποδοτικό τρόπο και να προσαρμόζονται έγκαιρα στις συνεχώς μεταβαλλόμενες επιχειρηματικές και οικονομικές συνθήκες.

Είναι προφανές ότι όλα τα παραπάνω έχουν πολύ μεγάλη σημασία για τις ασφαλιστικές επιχειρήσεις και θα ήθελα να κάνω μια ειδικότερη αναφορά στην καταπολέμηση της απάτης και την ανάγκη συμμόρφωσης με τις απαιτήσεις της Οδηγίας Solvency II, που αποτελούν ιδιαίτερα επίκαιρα ζητήματα και ταυτόχρονα από τις σημαντικότερες προκλήσεις για τις εταιρείες του κλάδου. Η SAS, με τη μακροχρόνια εμπειρία και τεχνογνωσία που διαθέτει και τις εκατοντάδες υλοποιήσεις παγκοσμίως, παρέχει λύσεις και συνεργάζεται ήδη για τα θέματα αυτά με το σύνολο σχεδόν των ασφαλιστικών επιχειρήσεων, τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρώπη.

Ποια είναι τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα και τα οφέλη που μπορεί να “κερδίσει” o ασφαλιστικός κλάδος από τη συνεργασία μαζί σας;
Ν.Π.: Όπως ανέφερα και πριν, η SAS διαθέτει μεγάλη τεχνογνωσία και είναι ηγέτιδα εταιρεία λογισμικού και υπηρεσιών Business Analytics. Στο πελατολόγιό της συγκαταλέγονται οι 93 από τις 100 κορυφαίες εταιρείες της λίστας του Fortune 500. Στον ασφαλιστικό κλάδο, πάνω από 1.200 εταιρείες ιδιωτικής ασφάλισης ανά τον κόσμο εμπιστεύονται τη SAS για την επίλυση επιχειρηματικών ζητημάτων.

Η προτίμηση και εμπιστοσύνη των ασφαλιστικών επιχειρήσεων στη SAS και τις λύσεις που προσφέρει, οφείλεται στο ότι στην εταιρεία μας βρίσκουν έναν αξιόπιστο συνεργάτη, που διαθέτει την εμπειρία, την τεχνογνωσία, την εξειδίκευση στον κλάδο, καθώς και άριστα καταρτισμένο ανθρώπινο δυναμικό, που μπορεί να καλύψει αποτελεσματικά τις σημαντικότερες ανάγκες που αντιμετωπίζει σήμερα ο ασφαλιστικός κλάδος. Τέτοια είναι π.χ. η καταπολέμηση της απάτης και η συμμόρφωση με την ευρωπαϊκή οδηγία Solvency II, η ανάγκη διαμόρφωσης πελατοκεντρικής στρατηγικής, κ.ά. Έργα απαιτητικά και πολύπλοκα, που επηρεάζουν άμεσα την κερδοφορία και την προοπτική των εταιρειών.

Τα οφέλη που μπορεί κανείς να αποκομίσει είναι σίγουρα πολλαπλά –ποσοτικά και ποιοτικά θα έλεγα. Για παράδειγμα, η λύση SAS Fraud Framework for Insurance προστατεύει τις ασφαλιστικές επιχειρήσεις, επιτρέποντας τον άμεσο εντοπισμό και τη γενικότερη διαχείριση των διαρκώς αυξανόμενων περιπτώσεων απάτης και παράνομων απαιτήσεων για αποζημιώσεις. Το πρόβλημα επιδεινώθηκε τα τελευταία χρόνια με την κρίση, αφού, αφενός, προκύπτουν διαρκώς αυξανόμενα κόστη από τις απαιτήσεις αποζημιώσεων και, αφετέρου, ο ισχυρός ανταγωνισμός μειώνει τις τιμές των ασφαλίστρων, συρρικνώνοντας στο ελάχιστο τα περιθώρια κέρδους και στενεύοντας ασφυκτικά τα περιθώρια βιωσιμότητας των ασφαλιστικών εταιρειών. Η λύση μας προσφέρει σε έναν οργανισμό σοβαρό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, λειτουργώντας αποτρεπτικά απέναντι σε οργανωμένα κυκλώματα απάτης, με αποτέλεσμα τη σημαντική εξοικονόμηση κεφαλαίων και τη μείωση του εσωτερικού κόστους.

Στην περίπτωση της συμμόρφωσης με την οδηγία Solvency II, η πρόταση της SAS περιλαμβάνει μια ενιαία, ολοκληρωμένη λύση, που καλύπτει όλες τις κανονιστικές απαιτήσεις της Οδηγίας, καλύπτοντας και τους τρεις πυλώνες, τόσο για τη διαχείριση δεδομένων, υπολογισμό κεφαλαιακής επάρκειας και εποπτικών αναφορών, όσο και την πρόβλεψη και διαχείριση κεφαλαίων (Capital Planning & Management στο πλαίσιο ORSA). Επιπλέον, βελτιστοποιείται σημαντικά η εταιρική διακυβέρνηση και η συνολική διαχείριση κινδύνων που συνδέονται με την επιχείρηση.

Επιμέρους λύσεις της SAS παρέχουν, επίσης, δυνατότητες να αντιμετωπιστούν επιπλέον ανάγκες που συνήθως απασχολούν τις ασφαλιστικές εταιρείες σήμερα, όπως, π.χ. η ενοποιημένη διαχείριση και η ποιότητα των δεδομένων. H SAS παρέχει εξειδικευμένες λύσεις, που βοηθούν τις ασφαλιστικές εταιρείες να δημιουργήσουν και να διατηρήσουν μία ενιαία βάση δεδομένων, εξαλείφοντας τα κόστη συντήρησης πολλαπλών συστημάτων. Με τον τρόπο αυτόν βελτιστοποιείται η διαδικασία τιμολόγησης των προϊόντων, έχοντας πλέον ενοποιημένο πελατολόγιο και πλήρη (360°) εικόνα του κάθε πελάτη.

Επίσης, ένα εξαιρετικά σημαντικό ζήτημα είναι αυτό της πελατοκεντρικότητας. Με τη λύση SAS Customer Intelligence οι οργανισμοί μπορούν πλέον όχι μόνο να αυτοματοποιούν τις marketing καμπάνιες τους, αλλά να τμηματοποιήσουν το πελατολόγιο τους, να γνωρίζουν τις προτιμήσεις και τα κίνητρα των πελατών και να δημιουργούν εξατομικευμένες προσφορές.

Επιπλέον, πολλοί ασφαλιστικοί οργανισμοί χρησιμοποιούν το SAS Visual Analytics, που τους επιτρέπει να απαντήσουν σε σύνθετα ερωτήματα σε πραγματικό χρόνο και να απεικονίσουν την πληροφορία, ώστε να βελτιστοποιείται η λήψη γρήγορων επιχειρηματικών αποφάσεων, βασιζόμενοι σε πραγματικά στοιχεία και όχι εικασίες. Η παραπάνω λύση ανοίγει νέους ορίζοντες για την επιχείρηση, ενώ παράλληλα αποτελεί έναν ευέλικτο σύμμαχο της Διοίκησης, επιτρέποντας την παρακολούθηση της πορείας της εταιρείας κάθε στιγμή, μέσω των ισχυρών δυνατοτήτων analytics & reporting.

Σε σχέση με τους υπόλοιπους κλάδους στους οποίους προσφέρετε τις υπηρεσίες σας, θεωρείτε ότι ο κλάδος της ιδιωτικής ασφάλισης έχει ιδιαιτερότητες και, αν ναι, πώς τις αντιμετωπίζετε;
Ν.Π.: Όπως κάθε επιχειρηματικός κλάδος, έτσι κι αυτός της ασφάλισης ασφαλώς και εμφανίζει τις δικές του ιδιαιτερότητες. Από αυτές, οι σημαντικότερες στις οποίες “απαντά” η SAS με τις λύσεις και τις τεχνολογίες της είναι οι ακόλουθες:

Για πρώτη φορά οι ασφαλιστικές εταιρείες εισέρχονται σε ένα αυστηρό κανονιστικό πλαίσιο, πρόβλεψης και ελέγχου κεφαλαιακής επάρκειας (Solvency II, Pillar I,II,III) και ο ανασχεδιασμός που θα απαιτηθεί προς τον τρόπο λειτουργίας των ασφαλιστικών εταιρειών, ιδιαίτερα όσον αφορά τις περιοχές διαχείρισης κινδύνου, κατανομής κεφαλαίων καθώς και στρατηγικής ανάπτυξης χαρτοφυλακίων με βάση την απόδοση των κεφαλαίων, είναι σημαντικός και ουσιαστικός.

Η υποδομή και η λειτουργία των πληροφοριακών συστημάτων των ασφαλιστικών εταιρειών δεν έχει φτάσει στην ωριμότητα ίσως των άλλων κλάδων (τράπεζες, τηλεπικοινωνίες κ.ά.), γεγονός που δημιουργεί πολλά προβλήματα, τόσο στη συμμόρφωση με τις νέες κανονιστικές ρυθμίσεις όσο και γενικότερα στον στρατηγικό σχεδιασμό μιας πελατοκεντρικής πολιτικής, τιμολογιακής πολιτικής, πάταξη απάτης κ.λπ.

Ιδιαίτερα στη χώρα μας τα νέα κανάλια πώλησης ασφαλιστικών προϊόντων, όπως Direct/Online, δημιουργούν ένα νέο τοπίο ανταγωνισμού, στο οποίο απαιτείται άμεση εγρήγορση και στοχευμένη πελατοκεντρική στρατηγική των ασφαλιστικών εταιρειών.

Τις παραπάνω ιδιαιτερότητες και προκλήσεις καθώς και πολλές άλλες, η SAS τις έχει αντιμετωπίσει πολλές φορές, όντας στο πλευρό τόσο διεθνών όσο και τοπικών ασφαλιστικών εταιρειών, ως πιστός σύμβουλος και συνεργάτης!

Με υπερηφάνεια αναφέρω ότι στην Ελλάδα είμαστε η νούμερο ένα επιλογή των περισσότερων ασφαλιστικών οργανισμών σε ό,τι αφορά θέματα συμμόρφωσης με το Solvency II (Pillar I, II, III) και την καταπολέμηση της απάτης.

Με την ιδιότητα του Γενικού Διευθυντή της SAS Ελλάδος, Κύπρου & Βουλγαρίας και έχοντας εικόνα και των τριών αυτών ασφαλιστικών αγορών, εντοπίζετε τυχόν διαφορές και ομοιότητες στις ανάγκες των τοπικών εταιρειών;
Ν.Π.: Οι ασφαλιστικές εταιρείες σε Ελλάδα και Κύπρο δεν έχουν ουσιαστικές διαφορές σε επίπεδο αναγκών. Δραστηριοποιούνται με βάση το ευρωπαϊκό πλαίσιο λειτουργίας, έχουν ισχυρή εποπτεία και οι αγορές βιώνουν τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης. Η Βουλγαρία είναι μια αναπτυσσόμενη αγορά με σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης για τον ασφαλιστικό κλάδο και στην οποία δραστηριοποιούμαστε έντονα από το 2013.

Τέλος, τι βλέπετε για το παρόν και το μέλλον των ασφαλιστικών εταιρειών;
Ν.Π.: Οι ασφαλιστικές επιχειρήσεις λειτουργούν σε ένα έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον, με ισχυροποίηση της εποπτείας και του θεσμικού πλαισίου. Στο νέο κανονιστικό περιβάλλον με την εφαρμογή της Οδηγίας Solvency II, θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα στην πρόβλεψη και τον προγραμματισμό κεφαλαιακής επάρκειας (Capital Planning & Management στο εποπτικό πλαίσιο ORSA). Αυτό θα ισχυροποιήσει ακόμα περισσότερο την αξιοπιστία του κλάδου προς τον καταναλωτή, στοιχείο απαραίτητο απέναντι στον ρόλο, που, αργά ή γρήγορα, καλείται να διαδραματίσει η ιδιωτική ασφάλιση απέναντι στο κοινωνικό σύνολο.

Η οικονομική κρίση επηρέασε, όπως ήταν φυσικό, και την πορεία των ασφαλιστικών εργασιών. Κατέστησε, όμως, ακόμα πιο ξεκάθαρη την ανάγκη, οι ασφαλιστικές εταιρείες να διαδραματίσουν στο εξής, ακόμα πιο ενεργό και αποφασιστικό ρόλο στον τομέα της υγείας και της συνταξιοδότησης. Οι προκλήσεις είναι μεγάλες. Το ίδιο ισχύει, όμως, και για τις προοπτικές και θεωρώ ότι ο κλάδος, με την κατάλληλη θεσμική θωράκιση, μπορεί να κινηθεί σε πολύ υψηλότερα επίπεδα τα επόμενα χρόνια, προς όφελος των εταιρειών και των ασφαλισμένων τους, αλλά και της οικονομίας γενικότερα.

Σε επίπεδο εταιρειών, μπορούμε να αναμένουμε σημαντικές ανακατατάξεις τα επόμενα χρόνια. Από αυτές πιο κερδισμένες θα βγουν εκείνες που θα είναι καλύτερα οργανωμένες και προετοιμασμένες, για να αντιμετωπίσουν τις νέες συνθήκες και απαιτήσεις της αγοράς.

Εγγραφείτε στο NewsLetter μας