Άρθρα

IDD: Σύγχυση και ερωτήματα των διαμεσολαβητών για τον νέο νόμο

Εντυπωσιακή ήταν, για άλλη μια φορά, η παρουσία των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών στην ενημερωτική εκδήλωση για την IDD, που πραγματοποίησε η ΕΑΔΕ σε συνεργασία με το ΕΕΑ, στις 18 Ιανουαρίου. 800 ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές έδωσαν το “παρών” στο Divani Caravel και άλλοι 1.500 την παρακολούθησαν μέσω live streaming.

Οι Πρόεδροι των σωματείων της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης, κ.κ. Παναγιώτης Λελεδάκης (ΕΑΔΕ-ΠΣΑΣ), Δήμητρα Λύχρου (ΕΕΑΕ και εκπρόσωπος στη Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή), Γιάννης Ξηρογιαννόπουλος (ΣΕΜΑ), Γιάννης Τοζακίδης (ΠΣΣΑΣ) και Παναγιώτης Μιχαλόπουλος (ΠΟΑΔ), και οι κ.κ. Γιάννης Χατζηθεοδοσίου (Πρόεδρος ΕΕΑ) και Δημήτρης Γαβαλάκης (Γενικός Γραμματέας ΕΕΑ και εκπρόσωπος στη Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή) ανέλαβαν να απαντήσουν στα ερωτήματα που έθεσαν οι συνάδελφοί τους ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές σχετικά με την IDD.

Οι απορίες των τελευταίων πολλές, παρουσιάστηκαν ομαδοποιημένες, προκειμένου, όπως τονίστηκε από τους διοργανωτές, να καλυφθεί όσο το δυνατόν μεγαλύτερος αριθμός τους, κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης. Η επιλογή να απαντηθούν εν μέσω τοποθετήσεων και χαιρετισμών δεν ξέρουμε πόσο βοήθησε ώστε να πάρουν οι ενδιαφερόμενοι ξεκάθαρες απαντήσεις, υπήρξε ωστόσο η διαβεβαίωση ότι τόσο το Επιμελητήριο όσο και οι νομικοί σύμβουλοι των σωματείων είναι στη διάθεση των ενδιαφερομένων, για να λύσουν τις απορίες του καθενός ξεχωριστά.

Το ΕΕΑ, διά στόματος τόσο του Προέδρου όσο και του Γενικού Γραμματέα, εγγυήθηκε την ομαλή μετάβαση των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών στην υπό το νέο καθεστώς εποχή, δηλώνοντας ότι δεν θα αντιμετωπίσουν κανένα πρόβλημα λειτουργίας λόγω της IDD. Το μεγαλύτερο επιμελητήριο της χώρας φιλοδοξεί, σύμφωνα με τα λεγόμενα του Προέδρου του, να λειτουργήσει ως πρότυπο και για τα άλλα επιμελητήρια της χώρας.

Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση ότι οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές πρέπει να εφησυχάζουν και να τα περιμένουν όλα από τα επιμελητήρια. Όσο κι αν έχουν την καλή πρόθεση το ΕΕΑ ή και τα άλλα επιμελητήρια να δώσουν παρατάσεις και να μη διαγράψουν κανέναν επαγγελματία, κάποια στιγμή θα πρέπει να εφαρμόσουν τον νόμο για όσους δεν συμμορφωθούν –και η μη συμμόρφωση, δυστυχώς, συνεπάγεται διαγραφή.

Ήδη από το στάδιο της Νομοπαρασκευαστικής Επιτροπής και στο διάστημα μέχρι την ψήφιση της, αλλά και μετά, ο κλαδικός Τύπος, της «Α.Α.» συμπεριλαμβανομένης, ασχολήθηκε ενδελεχώς με την IDD, επισημαίνοντας όλα τα σημεία του νέου νόμου που πρέπει να προσέξουν οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές.

Όπως φάνηκε από την εκδήλωση της 18ης Ιανουαρίου, πολλά και σημαντικά σημεία της εξακολουθούν είτε να είναι ασαφή για αρκετούς επαγγελματίες του κλάδου είτε να μην έχουν τύχει της προσοχής που πρέπει. Ας δούμε κάποια από αυτά.

Τι πρέπει να προσέξουν οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές

Καταρχάς, οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές πρέπει να επιλέξουν κατηγορία, εάν ανήκουν σε περισσότερες από μία για τις οποίες υπάρχει ασυμβίβαστο. Η διορία ήταν μέχρι τις 18 Ιανουαρίου και μέχρι τις 18 Φεβρουαρίου τα Επιμελητήρια είναι υποχρεωμένα να τους διαγράψουν.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται σε μεγάλα κυρίως μεσιτικά γραφεία, που συνεργάζονται με πράκτορες. Βάσει του νέου νόμου η μεταξύ τους συνεργασία δεν επιτρέπεται. Οπότε εάν επιθυμούν την… «αίγλη» του μεσίτη θα πρέπει να διακόψουν τις συνεργασίες τους, εάν θέλουν να τις διατηρήσουν, θα πρέπει να αλλάξουν κατηγορία.

Ήδη μεγάλα μεσιτικά γραφεία, όπως η Απόλλων και η Mega Brokers, αποποιήθηκαν την ιδιότητα του μεσίτη. Από τους 120 πάντως εγγεγραμμένους ως μεσίτες στο Επιμελητήριο της Αθήνας, μόλις 40 δήλωσαν ότι επιλέγουν την ιδιότητα του πράκτορα, και ο Πρόεδρος του ΕΕΑ, όσο καθησυχαστικός κι αν ήταν κατά τ’ άλλα, δεν μπόρεσε παρά να το επισημάνει.

Δεύτερον, οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές οφείλουν μέχρι το τέλος του 2019, οπότε και συμπληρώνεται η 5ετία που προβλέπει ο νόμος, να έχουν ολοκληρώσει τις 75 ώρες επανεκπαίδευσης και να προσκομίσουν τα σχετικά πιστοποιητικά εντός του 1ου τριμήνου του 2020.

Τρίτον, το ασφαλιστήριο αστικής ευθύνης τους πρέπει, επίσης, να προσκομίζεται εντός του 1ου τριμήνου κάθε έτους, οπότε όσοι έχουν αμελήσει να το καταθέσουν θα πρέπει να βιαστούν.

Τέταρτον, η παροχή συμβουλής είναι υποχρεωτική κατά τη διανομή προϊόντων όλων των κλάδων ασφάλισης, αλλά θα πρέπει και να αποδεικνύεται, γι’ αυτό τον σκοπό μπορεί να χρησιμοποιείται πλην του χαρτιού και κάποιο άλλο σταθερό μέσο, π.χ. e-mail, και να διατηρούν αρχείο με τα όσα έχουν συμφωνηθεί με τον πελάτη-ασφαλισμένο (σταθερό ή μόνιμο υπόθεμα).

Πέμπτον, η υποχρέωση πληροφόρησης του καταναλωτή έχει αναδρομική ισχύ, επομένως όσοι προέβησαν σε πωλήσεις από τις 30.9.2018 και έως την έναρξη ισχύος του νόμου οφείλουν να προβούν, μέχρι τις 31.3.2019, σε πρόσθετη ενημέρωση των πελατών τους, σύμφωνα με όσα ορίζονται στα κεφάλαια Ε’ και ΣΤ’.

Έκτον, αν μεταξύ της ασφαλιστικής επιχείρησης και του πελάτη μεσολαβούν περισσότεροι του ενός διαμεσολαβητές, οι οποίοι συνεργάζονται μεταξύ τους στην προώθηση του ασφαλιστικού προϊόντος, εκείνος από τους συνεργαζόμενους διαμεσολαβητές που έχει σύμβαση με την ασφαλιστική επιχείρηση, λαμβάνει έγκριση από αυτήν για τη διανομή των προϊόντων της μέσα από τη συγκεκριμένη συνεργασία και, κατά περίπτωση, την εξουσιοδότηση για την είσπραξη ασφαλίστρων.

Αν η ασφαλιστική επιχείρηση διαπιστώσει την προώθηση των προϊόντων της από μη εγκεκριμένη συνεργασία, ζητεί, εγγράφως, διευκρινίσεις από τον ασφαλιστικό διαμεσολαβητή που έχει σύμβαση μαζί της, και θέτει προθεσμία για την παροχή των διευκρινίσεων αυτών. Αν δεν δοθούν διευκρινίσεις ή δεν είναι επαρκείς, η ασφαλιστική επιχείρηση δικαιούται να καταγγείλει τη σύμβαση.

Έβδομον, προβλέπονται πρόστιμα για την περίπτωση που οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές προτείνουν στον πελάτη τους ένα προϊόν με κριτήριο την υψηλότερη προμήθεια, και όχι κάποιο άλλο που πραγματικά ταιριάζει στις ανάγκες του.

Τέλος, ακριβώς λόγω της αλλαγής στην κατηγοριοποίηση των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών, όλες οι υπάρχουσες συμβάσεις με τις ασφαλιστικές εταιρείες θα αλλάξουν. Ελπίζουμε ότι οι αλλαγές αυτές θα περιοριστούν στις αναγκαίες από τον νόμο και δεν θα υπάρχουν άλλες δυσάρεστες εκπλήξεις. Προς αυτή την κατεύθυνση θα πρέπει να υπάρξει εγρήγορση και καθόλου εφησυχασμός από μέρους των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών.

Ενότητα, αναγνώριση, δράση

Κοινή διαπίστωση όλων των εκπροσώπων της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης, στην εκδήλωση της 18ης Ιανουαρίου, ήταν ότι η IDD αποτελεί ένα θετικό βήμα, που αναβαθμίζει τον ρόλο του ασφαλιστικού διαμεσολαβητή.

Η αναγνώριση της συμβολής των κ.κ. Δ. Λύχρου και Δ. Γαβαλάκη στη διαμόρφωση ενός νόμου που ικανοποιεί σε πολύ μεγάλο βαθμό τα αιτήματα των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών ήταν, αν μη τι άλλο, οφειλόμενη και, αυτή τη φορά, καθολική.

Αντιρρήσεις ή ενδοιασμοί για επιμέρους σημεία του νέου νόμου βεβαίως και υπάρχουν. Όπως υπάρχει και η δηλωθείσα από όλους πρόθεση να παλέψουν από κοινού για τη βελτίωση αυτών των σημείων, αλλά και για όποιο άλλο νομοθέτημα έρθει και αφορά στον κλάδο.

Προσωπικές φιλοδοξίες και υποβόσκουσες αντιπαλότητες θα ήταν κανείς αφελής να θεωρήσει ότι δεν υπάρχουν, ακόμα κι αν τις παραβλέπει. Ωστόσο, η περισσότερο από ποτέ ενωτική διάθεση των εκπροσώπων της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης ήταν αδιαμφισβήτητη και ελπίζουμε να συνεχίσουν έτσι, αφού όπως απέδειξε η IDD μπορούν να πετύχουν πολύ περισσότερα ενωμένοι.

Δήμητρα Καζάντζα

Εγγραφείτε στο NewsLetter μας