Άρθρα

Εμπίπτει o έλεγχος πρακτικών αθέμιτου ανταγωνισμού στο πεδίο αρμοδιοτήτων της ΔΕΙΑ;

Το ζήτημα του αθέμιτου ανταγωνισμού δεν είναι φυσικά κάτι νέο για την ασφαλιστική αγορά. Απασχολεί διαχρονικά και με σταθερή ένταση κυρίως τον χώρο της ασφαλιστικής διαμεσολάβησης, χωρίς να περιορίζεται σε αυτόν. Θα περίμενε, ωστόσο, κανείς ότι οι συνθήκες θα είχαν βελτιωθεί και τα φαινόμενα θα είχαν μειωθεί σε ένταση, ειδικά τα τελευταία χρόνια, που την εποπτεία της αγοράς ασκεί η Διεύθυνση Εποπτείας Ιδιωτικής Ασφάλισης, της Τράπεζας της Ελλάδος, και μάλιστα με επικεφαλής προσωπικότητα που χαίρει της εκτιμήσεως, τόσο της Διοίκησης της ΤτΕ όσο και των στελεχών επικεφαλής των ασφαλιστικών εταιρειών.

Μέχρι σήμερα και σε ό,τι αφορά κυρίως τις ασφαλιστικές εταιρείες, η ΔΕΙΑ έχει επιδείξει και αποφασιστικότητα και επιμέλεια, αλλά και ευελιξία όταν χρειάστηκε, προκειμένου να εξασφαλίσει την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς. Συνομιλεί με τις διοικήσεις των ασφαλιστικών εταιρειών και διατηρεί άριστες σχέσεις συνεργασίας με την Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδας. Επιμορφώνει τα στελέχη της με σεμινάρια σχετικά με τα αντικείμενα του κλάδου, συμμετέχει σε Ημερίδες, παρίσταται και σε επετειακές εκδηλώσεις ασφαλιστικών εταιρειών…

Ως προς τη στάση της προς τους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές, μπορούμε άραγε να ισχυριστούμε το ίδιο;

Φευ, η πραγματικότητα στην οποία επιχειρούν χιλιάδες ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές απέχει πολύ από το ιδανικό. Η πλειοψηφία των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών στην Ελλάδα έχουν σε πολλές περιπτώσεις υποστεί, συμβιβαστεί και προσαρμόσει τη δραστηριότητά τους σε αμφιλεγόμενες πρακτικές αθέμιτου ανταγωνισμού, που διαχρονικά εφαρμόζουν κάποιοι από τους ισχυρότερους παίκτες της αγοράς. Η ΔΕΙΑ, όταν “ενοχλείται” με σχετικές διαπιστώσεις και καταγγελίες, φαίνεται ότι δεν μπορεί να επιλύσει το πρόβλημα, συντελώντας εν τέλει στη διαιώνιση πρακτικών που λειτουργούν εις βάρος των καταναλωτών και ενισχύοντας το κλίμα δυσπιστίας και καχυποψίας για την ασφαλιστική αγορά εν συνόλω.

Ας γίνουμε, όμως, πιο συγκεκριμένοι…

Πολύ πρόσφατα και με αφορμή την επανάληψη συγκεκριμένων καταγγελιών από μέλη της για αθέμιτες, παράνομες ή παραπλανητικές πράξεις και πρακτικές προώθησης ασφαλιστικών προϊόντων, που αντίκεινται στο άρθρο 27 παρ. 4 του Ν. 4583/2018, η Ένωση Επαγγελματιών Ασφαλιστών Ελλάδος (ΕΕΑΕ), ως οφείλει, απευθύνθηκε στη ΔΕΙΑ, αιτούμενη την αρωγή της για τη διερεύνηση και αντιμετώπιση αυτών των πρακτικών.

Η πρωτοβουλία της αυτή και η επιστολογραφία που ακολούθησε ανέδειξαν την άρνηση της Εποπτικής Αρχής να συνδράμει στην κατεύθυνση της επίλυσης των προβλημάτων, καθώς, κατά την τελευταία, οι αναφορές της ΕΕΑΕ δεν εμπίπτουν στο πεδίο ευθύνης της.

Λύχρου
Η Πρόεδρος της ΕΕΑΕ, κα Δήμητρα Λύχρου

Η Πρόεδρος της ΕΕΑΕ, κα Δήμητρα Λύχρου, η οποία συμμετείχε και στη νομοπαρασκευαστική επιτροπή για την ενσωμάτωση στο Εθνικό δίκαιο της ευρωπαϊκής οδηγίας για την ασφαλιστική διαμεσολάβηση, μάς αναφέρει σχετικά:

«Εδώ και τρία χρόνια, όταν ξεκίνησε η επεξεργασία της Οδηγίας 2016/97, γνωστής ως IDD, και μετέχοντας στη Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή ως εκπρόσωποι της Ασφαλιστικής Διαμεσολάβησης, επιτύχαμε να συμπεριληφθεί στην Εθνική Νομοθεσία ο Κώδικας Δεοντολογίας και να θεσπιστούν κανόνες διανομής και προστασίας του καταναλωτή αλλά και του Ασφαλιστικού Διαμεσολαβητή.   

Μεταξύ όλων των πολύ σημαντικών διατάξεων και προβλέψεων του νόμου συμπεριλήφθηκε η απαγόρευση διάκρισης μεταξύ καταναλωτών που έχουν τις ίδιες προϋποθέσεις ασφάλισης, καθώς και η προνομιακή παροχή εκπτώσεων και ειδικών παροχών σε ομάδες ατόμων (άρθρο 27 παρ. 4 του Ν.4583/2018).

Εάν δεν είχε γίνει δεκτή τότε αυτή η παρέμβαση της Ασφαλιστικής Διαμεσολάβησης, που με διεξοδική μελέτη, επιμονή και τεκμηρίωση πέτυχε να γίνουν δεκτές οι προτάσεις της, δεν θα μπορούσαμε σήμερα, όχι να καταγγέλλουμε, αλλά ούτε καν να συζητάμε για αθέμιτες πρακτικές. 

Γιατί οι πρακτικές αυτές μέχρι τότε ήταν και σύννομες και συνήθεις. 

Σήμερα, ο λόγος που μας επιβάλλει να ασχοληθούμε και πάλι με το θέμα των εκπτώσεων και παροχών είναι γιατί βλέπουμε να επιχειρείται από Τράπεζες, ΚΤΕΟ, Εταιρείες Τηλεφωνίας, κ.ά. και με την προηγούμενη άδεια και σύμπραξη κάποιων Ασφ. Εταιρειών, η καταστρατήγηση της διάταξης αυτής, με αποτέλεσμα να παρέχουν ανενόχλητα στα πελατολόγιά τους ειδικές παροχές, να διαφημίζονται ως αποκλειστικοί προνομιακοί διανομείς συγκεκριμένου  κάθε φορά προϊόντος και να αποκλείουν με αυτόν τον τρόπο άλλους πολίτες-καταναλωτές που δεν είναι πελάτες τους.

Με αυτόν τον τρόπο δημιουργούνται κατηγορίες προνομιούχων ασφαλισμένων κατά περίπτωση.

Αυτό το απαγορεύει ο νόμος και αυτό είναι το σημείο που πρέπει να εστιάσουμε. 

Ως ΕΕΑΕ προχωρήσαμε άμεσα σε ουσιαστικές κινήσεις. 

Απευθύναμε επιστολές προς όλους τους εμπλεκόμενους, αλλά και στα αρμόδια όργανα Εποπτείας, καταγράφοντας τις εύλογες ενστάσεις μας και ζητώντας διευκρινίσεις, με την προσδοκία ότι θα λάβουμε ικανοποιητικές απαντήσεις.

Δημοσιοποιήσαμε την αλληλογραφία μας με την Εποπτική Αρχή, για να γίνουν όλοι κοινωνοί των ενεργειών και των επιχειρημάτων μας, και μπορούμε με ικανοποίηση να αναφέρουμε ότι το θέμα έγινε κατανοητό από τους Συναδέλφους και όλα τα Σωματεία της Ασφαλιστικής Διαμεσολάβησης και αναδείχθηκε σχεδόν από όλο τον Κλαδικό Τύπο. 

Αναμέναμε με προσμονή και ενδιαφέρον την απάντηση και της Εποπτικής Αρχής. 

Η ΔΕΙΑ στην τελευταία της απάντηση, που έχει ημερομηνία 8/6/21, μάς λέει, στην ουσία, μεταξύ των άλλων:

«Φέρτε μας καταγγελίες για να επιληφθούμε».  

Η απάντηση θα μπορούσε από κάποιους να χαρακτηριστεί ίσως και ικανοποιητική. Όμως εμείς γνωρίζουμε ότι σε μία τέτοια ενέργεια ενεργοποιείται το παρακάτω άρθρο, που αφορά σε ενδεχόμενη εμπλοκή της Εποπτείας και το οποίο αναφέρει (Δείτε το site της ΤτΕ).

Υποβολή καταγγελίας στην Τράπεζα της Ελλάδος

Αν είστε ασφαλισμένος, λήπτης της ασφάλισης ή τρίτος δικαιούχος αποζημίωσης και υπό την προϋπόθεση ότι έχετε ήδη υποβάλει αιτίαση (παράπονο) στην ασφαλιστική επιχείρηση, αλλά δεν λάβατε απάντηση εμπρόθεσμα ή η απάντηση δεν ήταν τεκμηριωμένη, και πάντως το πρόβλημα εξακολουθεί, μπορείτε να υποβάλετε καταγγελία στην Τράπεζα της Ελλάδος, η οποία θα την αξιολογήσει αποκλειστικά στο πλαίσιο των εποπτικών αρμοδιοτήτων της. Αν, όμως, δεν προκύπτει ζήτημα εποπτικής φύσης, η Τράπεζα της Ελλάδος δεν έχει αρμοδιότητα να επιληφθεί περαιτέρω της συγκεκριμένης καταγγελίας.

Ενδεικτικά, δεν συνιστούν ερευνώμενη από την Τράπεζα της Ελλάδος καταγγελία αναφορές που εμπεριέχουν:

  • Αναγγελίες απαιτήσεων
  • Αιτήσεις αποζημίωσης
  • Αιτήματα που σχετίζονται με την ερμηνεία όρων ή την εκτέλεση ασφαλιστηρίου συμβολαίου ή την παροχή πληροφοριών ή διευκρινίσεων
  • Αιτήματα για ερμηνεία διατάξεων, παροχή συμβουλών ή γνωμοδοτήσεων
  • Αιτήματα διαμεσολάβησης στην επίλυση διαφοράς
  • Αιτήματα αποστολής στην ασφαλιστική επιχείρηση αιτίασης.


Βλέπουμε λοιπόν ότι, για να επιληφθεί η Τράπεζα της Ελλάδος, πρέπει να έχει προηγηθεί έγγραφη αιτίαση ιδιώτη, απευθείας στην ασφαλιστική επιχείρηση.

Η απάντηση της ΔΕΙΑ μάς δίνει αυτή την κατεύθυνση, γνωρίζοντας την αδυναμία εκμετάλλευσής της από την Ασφ. Διαμεσολάβηση.  

Δεν απαντά επί της αρχής και σε όσα με καλή πρόθεση καταθέτουμε, σεβόμενοι τον ρόλο μας και τις ανησυχίες των Μελών που εκπροσωπούμε, αλλά και όλων των Ασφ. Διαμεσολαβητών και, στην πραγματικότητα, παραπέμποντας την όλη διαδικασία μεταξύ ασφαλιστικής επιχείρησης και ιδιωτών/ασφαλισμένων, φαίνεται να μην εκτιμάται ο αντιπροσωπευτικός και καλόπιστος ρόλος του Ασφαλιστικού Διαμεσολαβητή.

Θέματα και προβλήματα έχουν διαφανεί στην εφαρμογή διατάξεων του νόμου, όπως και κάθε νόμου, όταν κάποια χαραμάδα γίνεται αντιληπτή. 

Εμείς θα επιμείνουμε στην προσπάθεια να τηρηθεί σωστά ο νόμος που ψηφίστηκε, θεωρώντας ότι όλοι μπορούμε να υψωθούμε πάνω από το πλαίσιο που μας επιβάλλεται, όταν το γενικό συμφέρον το απαιτεί. 

Στοιχεία υπάρχουν καθώς και επιμονή από πλευράς μας να υποστηριχθεί η ορθή εφαρμογή του νόμου. 
Απομένει να αποδειχθεί ότι και άλλοι διαθέτουν την ίδια επιμονή και πρόθεση».

Από όσα, είτε ρητά είτε υπαινικτικά, αναφέρει η Πρόεδρος της ΕΕΑΕ, επικαλούμενη
την απάντηση της Διεύθυνσης Εποπτείας Ιδιωτικής Ασφάλισης,
δεν απαντάται το επί του τίτλου ερώτημά μας.
Οι κανόνες υπάρχουν για να εξασφαλίζεται πρωτίστως η εμπιστοσύνη, θεμέλιο
της λειτουργίας της ασφαλιστικής αγοράς, αλλά και για να διασφαλίζεται
η ανάπτυξη μέσω του υγιούς ανταγωνισμού.
Ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, μέσα στα πολλά και σημαντικά καθήκοντά του,
βρίσκει τον χρόνο να τοποθετηθεί και για τη μελλοντική ανάπτυξη τού,
υπό την εποπτεία του, κλάδου της ιδιωτικής ασφάλισης.
Αρκεί το innovation hub και η αξιοποίηση των προκλήσεων της κλιματικής αλλαγής και της βιώσιμης ανάπτυξης για να εξασφαλιστεί η ανάπτυξη του κλάδου, κύριε Στουρνάρα;

Αμαλία Ρουχωτά


Ακολουθήστε την Ασφαλιστική Αγορά στο Google News

Εγγραφείτε στο NewsLetter μας