Άρθρα

Οι νέες φορολογικές υποχρεώσεις των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών

Του Νικολάου Ι. Λάμπρου, Λογιστή – Φοροτεχνικού Α΄ Τάξης.
 
Ο νέος φορολογικός νόμος και οι νέες διατάξεις που περιλαμβάνει φέρνουν σημαντικές αλλαγές και στον τρόπο λειτουργίας των επαγγελματιών και επιχειρήσεων που λειτουργούν ως διαμεσολαβούντες στην ασφαλιστική αγορά. Παράλληλα, περιλαμβάνει ουσιώδεις αλλαγές και για τους καταναλωτές – κατόχους ασφαλιστικών προϊόντων. 

Το θέμα, αν και ιδιαίτερα τεχνικό, απασχολεί έντονα τους επαγγελματίες της ασφαλιστικής αγοράς και ως κλαδικό περιοδικό επιλέξαμε να απευθυνθούμε στην Ένωση 
Επαγγελματιών Ασφαλιστών Ελλάδος, προκειμένου να ενημερώσουμε τους αναγνώστες μας υπεύθυνα, τόσο για τις αλλαγές που οι ίδιοι θα πρέπει να ενσωματώσουν στην καθημερινή λογιστική λειτουργία των επιχειρήσεών τους, όσο και για τα νέα δεδομένα που αφορούν 
στους πελάτες τους. 
Η ΕΕΑΕ, με τη βοήθεια του φοροτεχνικού της συμβούλου, κ. Νικόλαου Λάμπρου, πρόθυμα ανταποκρίθηκε στην πρόσκλησή μας. 

Με την ψήφιση του Νόμου 4093/2012 έγινε πραγματικότητα η δημιουργία ενός νέου πλαισίου για τη λογιστική οργάνωση των επιχειρήσεων και των επαγγελματιών. 
Έχουμε, λοιπόν, την ψήφιση του Κ.Φ.Α.Σ. (Κώδικας Φορολογικής Απεικόνισης Συναλλαγών), ο οποίοςαντικαθιστά τον παλαιό Κ.Β.Σ. (Κώδικας Βιβλίων και Στοιχείων).
Στη συνέχεια θα προσπαθήσουμε να ασχοληθούμε με τις βασικότερες αλλαγές που ήρθαν και θα επηρεάσουν άμεσα τις καθημερινές μας λογιστικές και φορολογικές υποχρεώσεις και αφορούν τα διαμεσολαβούντα στην ασφάλιση πρόσωπα (Συμβούλους – Συντονιστές – Πράκτορες – Μεσίτες).

Α. Όσον αφορά τα ΒΙΒΛΙΑ:

1. Τα βιβλία διακρίνονται πλέον σε:
l Διπλογραφικά (πρώην Γ΄ κατηγορίας).
l Απλογραφικά (Εσόδων – Εξόδων ή πρώην Β΄ κατηγορίας).
Τα όρια ακαθάριστων εσόδων είναι:
Απλογραφικά: μέχρι και 1.500.000 ευρώ.
Διπλογραφικά: άνω των 1.500.000 ευρώ.
Υποχρεωτικά, εντάσσονται στα διπλογραφικά εκτός των Α.Ε. και Ε.Π.Ε., που ίσχυε μέχρι σήμερα, και η νέα μορφή εταιρειών Ι.Κ.Ε. (Ιδιωτικές Κεφαλαιουχικές Εταιρείες). 

2. Οι ημερομηνίες καταχώρισης-ενημέρωσης των βιβλίων αλλάζουν ως εξής:
l Των διπλογραφικών βιβλίων γίνεται μέχρι το τέλος του επόμενου μήνα, με εξαίρεση αυτά των ασφαλιστικών επιχειρήσεων, τα οποία μπορεί να ενημερώνονται μέχρι την εικοστή (20ή) του μεθεπόμενου μήνα.
l Των απλογραφικών βιβλίων γίνεται μέχρι το τέλος του επόμενου μήνα κάθε ημερολογιακού τριμήνου.

3. Δεν προβλέπεται πλέον θεώρηση των βιβλίων (τουλάχιστον όσον αφορά τους διαμεσολαβούντες) και μάλιστα στη μηχανογραφική τήρησή τους δεν υπάρχει υποχρέωση εκτύπωσής τους, εφόσον τα δεδομένα αυτά εκτυπώνονται άμεσα όταν ζητηθεί από το φορολογικό έλεγχο.

4. Συνεχίζει να υπάρχει η υποχρέωση τήρησης Μητρώου παγίων περιουσιακών στοιχείων και βιβλίου Απογραφών για τα διπλογραφικά βιβλία (χωρίς θεώρηση), ενώ στα απλογραφικά τα πάγια μπορούν να καταχωρούνται σε ιδιαίτερο χώρο ή σε καταστάσεις.

5. Για τις επιχειρήσεις με  διπλογραφικά βιβλία υπάρχει υποχρέωση τήρησης ηλεκτρονικού φακέλου ελέγχου ανά διαχειριστική περίοδο, ο οποίος ενημερώνεται μέχρι το τέλος του επόμενου μήνα της λήξης της προθεσμίας υποβολής της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος με τα αναλυτικά δεδομένα του τελευταίου προσωρινού και του οριστικού ισοζυγίου των λογαριασμών όλων των βαθμίδων, των ημερολογίων, του βιβλίου απογραφών και ισολογισμού, και του μητρώου παγίων, εφόσον αυτά τηρούνται μηχανογραφικά.

6. Για τις Α.Ε. – Ε.Π.Ε. – Ι.Κ.Ε. των διαμεσολαβούντων εφαρμόζεται υποχρεωτικά το Κλαδικό Λογιστικό Σχέδιο Ασφαλιστικών Επιχειρήσεων (συνδυασμός διατάξεων ΚΦΑΣ και άρθρου 3 ΠΔ 148/1984).

7. Για τις επιχειρήσεις με απλογραφικά βιβλία, στο τέλος κάθε έτους καταχωρούνται ανακεφαλαιωτικά – συγκεντρωτικά τα δεδομένα, ανάλογα με τις ανάγκες της φορολογίας εισοδήματος.

8. Για τις επιχειρήσεις με απλογραφικά βιβλία, τα ποσά των εξόδων μέχρι εκατόν πενήντα (150) ευρώ έκαστο μπορεί να καταχωρούνται καθημερινά στις στήλες που αφορούν συγκεντρωτικά με ένα ποσό, με αναγραφή και του πλήθους των αντίστοιχων δικαιολογητικών.

9. Το όριο μέχρι του οποίου μπορεί να λαμβάνεται απόδειξη λιανικής πώλησης αντί τιμολογίου γίνεται πλέον100 ευρώ.

10. Με γνωστοποίηση (όχι έγκριση) στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. της έδρας, μπορεί τα βιβλία να ενημερώνονται και να βρίσκονται σε οποιοδήποτε άλλο τόπο εκτός της επαγγελματικής εγκατάστασης που αφορούν, με την προϋπόθεση ότι τα δεδομένα τους επιδεικνύονται στη φορολογική αρχή, στην προθεσμία που τίθεται σε αυτές ή μετά την ενημέρωσή τους τα συμπληρωμένα έντυπα επιστρέφονται στην εγκατάσταση που αφορούν.

B. Όσον αφορά τα στοιχεία:

1. Για την τιμολόγηση των συναλλαγών παροχής υπηρεσιών σε επαγγελματίες εκδίδεται «Τιμολόγιο», το οποίο είναι πλέον αθεώρητο.

2. Το τιμολόγιο μπορεί να εκδίδεται χειρόγραφα ή μηχανογραφικά, χωρίς να φέρει σήμανση από Ε.Α.Φ.Δ.Σ.Σ. του ν.1809/1988.

3. Δίνεται η δυνατότητα στο λήπτη των υπηρεσιών να εκδίδει εκκαθάριση, στις περιπτώσεις που καταβάλλει αμοιβές (προμήθειες) που απαλλάσσονται από το Φ.Π.Α., αντί να λαμβάνει τιμολόγιο του παρέχοντος τις υπόψη υπηρεσίες (ενδεικτικά, αναφέρονται ασφαλιστές, ασφαλιστικοί πράκτορες, πρακτορεία ΠΡΟ ΠΟ, κ.λπ.). Με αυτή τη διάταξη λύνεται πλέον μια και καλή το ζήτημα της έκδοσης «Εκκαθάρισης Προμηθειών» από τους διαμεσολαβούντες προς τα δίκτυά τους, αφού τους παρέχεται η δυνατότητα για την έκδοσή της, και μάλιστα αθεώρητης, εντός διμήνου μετά τη λήξη της διαχειριστικής περιόδου (τέλος Φεβρουαρίου του επόμενου έτους).

4. Διευκρινίζεται ότι, σύμφωνα με τις νέες διατάξεις, για δώρα που γίνονται, αξίας έως 150,00 ευρώ το καθένα, σε διάφορα πρόσωπα, με σκοπό την επαγγελματική του προβολή ή για την εκπλήρωση υποχρέωσης, συνυφασμένης με την επαγγελματική του δραστηριότητα, μπορεί να συντάσσεται σχετική κατάσταση με το ονοματεπώνυμο και τη διεύθυνση των αποδεκτών των δώρων αυτών, αντί της έκδοσης απόδειξης δαπάνης για τον καθένα.

5. Για την τιμολόγηση των συναλλαγών παροχής υπηρεσιών σε φυσικά πρόσωπα  εκδίδεται «Απόδειξη Παροχής Υπηρεσιών» ή με τη χρήση Φ.Τ.Μ. ή με τη χρήση Η/Υ, η οποία φέρει σήμανση από Ε.Α.Φ.Δ.Σ.Σ. του ν.1809/1988.

Γ. Όσον αφορά τις Συγκεντρωτικές Καταστάσεις Πελατών  – Προμηθευτών και την Υποβολή Ισοζυγίου:

1. Παύει η υποχρέωση υποβολής Ισοζυγίων (για τις χρήσεις από 1/1/2013).
2. Η καταληκτική ημερομηνία υποβολής συγκεντρωτικών καταστάσεων είναι η 25η Ιουνίου του επόμενου έτους.
3. Περιλαμβάνονται οι συναλλαγές με καθαρή αξία άνω των 300,00 ευρώ.
4. Δεν περιλαμβάνονται πλέον τα ασφαλιστήρια συμβόλαια και οι πρόσθετες πράξεις αυτών.

Δ. Όσον αφορά την απόδειξη των συναλλαγών:
1. Για κάθε στοιχείο συναλλαγής αξίας 3.000,00 ευρώ και άνω, η εξόφληση (ολική ή τμηματική) πρέπει να γίνεται αποκλειστικά μέσω τραπεζικών λογαριασμών ή με επιταγή έκδοσης του λήπτη του στοιχείου. εξακολουθούν, δε, να ισχύουν τα όσα έχουν γίνει δεκτά από τη Διοίκηση και δεν αντίκεινται στις διατάξεις του παρόντος Κώδικα.
2. Επισημαίνεται ότι επιτρέπεται ο συμψηφισμός αμοιβαίων ανταπαιτήσεων μεταξύ των αντισυμβαλλομένων, ανεξαρτήτως ύψους της αξίας της συναλλαγής και της σχέσης μεταξύ των αντισυμβαλλομένων (συμψηφισμός ασφαλίστρων – προμηθειών).

Ας ελπίσουμε στην επιτυχία του νέου κώδικα και της όλης συλλογιστικής με την οποία συντάχθηκε –μεταφέρουμε αυτούσια από την αιτιολογική έκθεση: «Σκοπός του Κώδικα δεν ήταν ο εξαναγκασμός των φορολογουμένων στην εκπλήρωση των φορολογικών τους υποχρεώσεων, αλλά η διευκόλυνσή τους στην εκπλήρωση των υποχρεώσεων αυτών, με την καθιέρωση ενιαίων, σαφών και λεπτομερειακών κανόνων σχετικά με την τήρηση των φορολογικών βιβλίων και την έκδοση των φορολογικών στοιχείων, ώστε να γνωρίζουν επακριβώς οι μικρομεσαίες, κυρίως, επιχειρήσεις τις υποχρεώσεις τους έναντι των φορολογικών αρχών σχετικά με το θέμα αυτό».

 Δείτε εδώ τη συνέχεια του άρθρου που αφορά στις Μεταβολές στη Φορολογία Εισοδήματος.

 

Εγγραφείτε στο NewsLetter μας