Συνεντεύξεις

Γιάννης & Γιώργος Αλεκοζίδης, Alfa Point AE: «Η εμπειρία των παλαιότερων και η συνετή διαχείριση τα πλεονεκτήματά μας»

H Alfa Point Πρακτορεύσεις Ασφαλιστικών Εργασιών Α.Ε. έχει την προσωπική σφραγίδα του έμπειρου και δυναμικού ασφαλιστή, κ. Σίμου Αλεκοζίδη, ο οποίος την ίδρυσε το 2000. Δεκατρία χρόνια μετά, ο κ. Αλεκοζίδης παραμένει στις ασφαλιστικές επάλξεις, αλλά από το 2008 έχει δίπλα του και τους δύο γιους του, το Γιάννη και το Γιώργο. Σε παλιότερα ταξίδια μας στη Θεσσαλονίκη, ο κ. Σ. Αλεκοζίδης είχε αρκετές φορές μοιραστεί μαζί μας τις ενδιαφέρουσες απόψεις του για την αγορά και το θεσμό. Σήμερα, μας δίνεται η ευκαιρία να αποτυπώσουμε και τις απόψεις της νέας γενιάς, η οποία, απ’ ό,τι φαίνεται, αξιοποιεί και συνδυάζει αρμονικά τις σπουδές της με τη συσσωρευμένη εμπειρία του πατέρα, με στόχο, όχι μόνο να διατηρήσουν, αλλά να επεκτείνουν και να αναπτύξουν περαιτέρω το γραφείο τους.

Οι δύο νέοι άνδρες δραστηριοποιήθηκαν στην εταιρεία το 2008, αμέσως μετά την ολοκλήρωση των σπουδών τους και των στρατιωτικών τους υποχρεώσεων. Όντας δεύτερης γενιάς ασφαλιστές, δεν ήταν δυνατό να αποφύγουν την κλασική ερώτηση: Ήταν για σας πιο εύκολα ή πιο δύσκολα τα πράγματα; 
«Σίγουρα είναι πιο εύκολο το ξεκίνημα για έναν ασφαλιστή δεύτερης γενιάς, παρά για κάποιον που ξεκινάει από το μηδέν», μας απαντά ο Γιώργος Αλεκοζίδης. «Αν εξαιρέσουμε τη δύσκολη οικονομική συγκυρία, είναι αρκετά δύσκολο, γιατί πρέπει, τουλάχιστον, να διατηρήσουμε αυτά που παραλάβαμε αν όχι να τα αναπτύξουμε. Ταυτόχρονα, είναι και πιο εύκολο, διότι καθημερινά λαμβάνουμε συσσωρευμένη εμπειρία από τον πατέρα μας και τους επί χρόνια συνεργάτες. Αυτό μας δίνει τα εχέγγυα να προχωράμε καθημερινά με άλλον αέρα», συμπληρώνει ο Γιάννης Αλεκοζίδης.
Εκτός, όμως, από την αξιοποίηση της πείρας των ωριμότερων και πιο έμπειρων, τα δύο αδέρφια έχουν και τα προσωπικά τους εφόδια από τις σπουδές και τα μεταπτυχιακά που πραγματοποίησαν στο εξωτερικό. Τα εφόδια αυτά σε συνδυασμό και με την ηλικία τους έφεραν «την πνοή του νέου και της καινοτομίας σε πολλούς τομείς, όμως σε καμία περίπτωση δεν άλλαξε κάτι το ουσιαστικό στη δομή της εταιρείας», όπως επισημαίνει ο Γιώργος. Οι αλλαγές αυτές, όπως μας εξηγεί ο Γιάννης, ήταν περισσότερο τεχνολογικού και διαδικαστικού χαρακτήρα, με στόχο την καλύτερη και αποδοτικότερη στελέχωση και λειτουργία του γραφείου. «Φυσικά, όλα αυτά πιστεύω ότι είναι σε πολύ μικρό επίπεδο σε σχέση με αυτά που θα επιτευχθούν, όταν γίνει το τέλειο πάντρεμα της γνώσης μας με την εμπειρία των υπόλοιπων συνεργατών», επισημαίνει.

Η πιο έντονη δραστηριοποίηση των δύο νέων ανδρών συμπίπτει, χρονικά, με μία από τις πιο δύσκολες περιόδους για την ελληνική κοινωνία και οικονομία, που έχει επηρεάσει φυσικά και την ασφαλιστική αγορά. Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η ασφαλιστική αγορά της Θεσσαλονίκης δεν διαφέρουν από εκείνα της υπόλοιπης Ελλάδας.  
Το βασικό πρόβλημα της αγοράς, όπως αναφέρει ο Γιώργος Αλεκοζίδης, είναι το θέμα της είσπραξης των ασφαλίστρων. «Η χαλαρότητα με την οποία γινόταν στο παρελθόν η όλη διαδικασία έχει συσσωρεύσει χρέη και οφειλές σε μεγάλο αριθμό ασφαλιστικών διαμεσολαβητών προς τις εταιρείες τους. οφειλές, οι οποίες, λόγω της οικονομικής δυσχέρειας, είναι δύσκολο να καλυφθούν».
Αλλά ακόμα και γι’ αυτούς που είχαν μία πιο συντηρητική διαχείριση των γραφείων τους –η Alfa Point είναι μεταξύ αυτών, αφού «ποτέ δεν θεώρησε δικά της λεφτά τα λεφτά των πελατών της»– τα πράγματα δεν είναι εύκολα: «Όλοι μας έχουμε παρατηρήσει ότι, αν και έχουμε αύξηση στον αριθμό των νέων συμβολαίων, ο τζίρος μπορεί να είναι οριακά ανοδικός, λόγω της μείωσης των καλύψεων από τους παλιούς πελάτες και τη μείωση των ασφαλίστρων», επισημαίνει ο Γιάννης Αλεκοζίδης, σημειώνοντας επίσης ότι, λόγω της οικονομικής δυσχέρειας, «είναι πολύ δύσκολο πλέον ο πελάτης να αγοράσει κάποιον από τους κλάδους που δεν είναι υποχρεωτικοί από το νόμο».
Βεβαίως, ακόμα και ο κλάδος αυτοκινήτου που είναι υποχρεωτικός αντιμετωπίζει προβλήματα και μπορεί «το νέο μέτρο για τα ανασφάλιστα οχήματα να έχει τονώσει λίγο την αγορά μας, αλλά παραμονεύει ο κίνδυνος της χαμηλής διατηρησιμότητας αυτών των πελατών σε περίπτωση που και αυτό το μέτρο ασθενήσει», τονίζει σχετικά ο Γιάννης Αλεκοζίδης. 
Παρόλα αυτά, όπως διαπιστώνει ο Γιώργος Αλεκοζίδης, «όσο αυξάνει η αβεβαιότητα που δημιουργεί η κρίση, η ασφαλιστική συνείδηση του κόσμου ενισχύεται και αυτό δημιουργεί θετικές προοπτικές για την ασφαλιστική αγορά». Μια άλλη θετική παράμετρος που επισημαίνει ο Γιάννης Αλεκοζίδης είναι ότι «λόγω της οικονομικής κατάστασης, οι πελάτες έχουν γίνει πολύ πιο απαιτητικοί και είναι αρκετά ενημερωμένοι για το προϊόν που αγοράζουν. Εξίσου θετικό είναι ότι ο πελάτης που σε αυτήν την περίοδο μας επιλέγει, για να ασφαλίσει ακόμα και τον πιο απλό κίνδυνο, έχει πολλές πιθανότητες να παραμείνει πελάτης μας για αρκετά χρόνια, διότι μας έχει αξιολογήσει αρκετά σκληρά, ώστε να μας εμπιστευτεί το υστέρημά του πλέον». 
Με αυτά τα δεδομένα, ο προσανατολισμός της Alfa Point, όπως τον διατυπώνουν ο Γιάννης και ο Γιώργος Αλεκοζίδης, είναι σαφής: «Σκοπός μας είναι να μεγαλώσουμε όσο μπορούμε τη βάση των πελατών μας, ώστε σε λίγα χρόνια να το εκμεταλλευτούμε, με διασταυρούμενες πωλήσεις στον κλάδο ζωής (προγράμματα υγείας και συνταξιοδοτικά)».

Ωστόσο, η ασφαλιστική πραγματικότητα σήμερα περιστρέφεται και εστιάζει γύρω από τον κλάδο αυτοκινήτου: «Ο κλάδος αυτοκινήτου είναι το καταφύγιο αυτής της μπόρας που βιώνουμε. Είναι απολύτως λογικό και φυσιολογικό να έχουν στρέψει εκεί το ενδιαφέρον τους όλες οι εταιρείες. Επίσης, πολλές μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες, που παραδοσιακά ήταν ακριβότερες τιμολογιακά στον κλάδο αυτοκινήτου, βλέπουμε ότι έχουν χαμηλώσει το ασφάλιστρο στα επίπεδα των μικρότερων φθηνών εταιρειών. Ο λόγος, κατά την άποψή μου, είναι ότι θέλουν να μεγαλώσουν το μερίδιο αγοράς που κατέχουν, προσελκύοντας συνεργάτες και κατ’ επέκταση πελάτες, οι οποίοι αναζητούν μια φθηνή και αξιόπιστη λύση, σε ένα οικονομικό περιβάλλον που γεννά όλο και περισσότερες αμφιβολίες για το μέλλον κάποιων ασφαλιστικών εταιρειών, όπως έγινε και στο πρόσφατο παρελθόν με την περίπτωση της EVIMA», επισημαίνει ο Γιάννης Αλεκοζίδης.
Ως άνθρωποι της εποχής τους, ο Γιάννης και ο Γιώργος Αλεκοζίδης αντιμετωπίζουν με ψυχραιμία τις on-line πωλήσεις: «Οι on-line πωλήσεις είναι ένα αναπτυσσόμενο κανάλι διανομής στην Ελλάδα. Το προϊόν μας, όμως, είναι υπηρεσία και όχι αντικείμενο. Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο οι on-line πωλήσεις δεν θα έπρεπε να πανικοβάλλουν τους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές, διότι το κομμάτι του τζίρου της αγοράς μας που αναμένεται να πάρουν θα είναι από 5 έως 10% –κάτι ανάλογο που έχει γίνει και με το bancassurance. Άλλωστε, αυτό που βλέπουμε  και σε αναπτυγμένες ασφαλιστικά χώρες είναι ότι ο τζίρος, σε ποσοστό πάνω από 75%, προέρχεται από τα παραδοσιακά δίκτυα». 

Αντίθετα, με σκεπτικισμό βλέπουν τις ΕΠΥ: «Δεν γνωρίζω κατά πόσο είναι ασφαλές να εμπιστευόμαστε τους πελάτες μας σε εταιρείες που λειτουργούν υπό το καθεστώς της ελεύθερης παροχής υπηρεσιών, οι οποίες τον τελευταίο καιρό ξεφυτρώνουν η μια μετά την άλλη. Εμείς οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση να ξεχνάμε την ηθική ευθύνη που έχουμε απέναντι στους πελάτες μας», τονίζει σχετικά ο Γιάννης Αλεκοζίδης.
Το πώς θα διαμορφωθεί το μέλλον της αγοράς, τόσο για τους διαμεσολαβητές όσο και για τις εταιρείες στη χώρα μας, και ποιοι θα καταφέρουν να ανταποκριθούν και υπό ποιες προϋποθέσεις είναι ένα ερώτημα που απασχολεί.
Ο Γιάννης και ο Γιώργος Αλεκοζίδης πιστεύουν ότι οι ανακατατάξεις θα είναι ραγδαίες στον κλάδο τα επόμενα χρόνια και για τις ασφαλιστικές εταιρείες αλλά και για τους διαμεσολαβητές. Καταρχάς, εκτιμούν ότι οι πολυεθνικές εταιρείες θα ενισχυθούν, ενώ η αδυναμία προσαρμογής των διαμεσολαβητών στην άμεση απόδοση των ασφαλίστρων που προστάζει το Solvency II, θα έχει ως αποτέλεσμα να βρεθεί εκτός αγοράς ένας σημαντικός αριθμός συνεργατών, «οι οποίοι κατά κάποιο τρόπο θα συμπαρασύρουν και ασφαλιστικές εταιρείες που αντιμετωπίζουν προβλήματα με τα αποθέματά τους», επισημαίνει ο Γιάννης Αλεκοζίδης. Ο ίδιος πιστεύει, μάλιστα, ότι το όριο των 100.000 που μπήκε στις αποζημιώσεις του Επικουρικού, προκειμένου να καλυφθούν τα μεγάλα οικονομικά κενά που φόρτωσαν στις πλάτες του οι παλαιότερες ανακλήσεις, ίσως ανοίξει το δρόμο και για άλλες ανακλήσεις.

Κλείνοντας, θελήσαμε να μάθουμε πώς απαντά η Alfa Point στις προκλήσεις που δημιουργούνται.
«Η εταιρεία μας διαθέτει αυτή τη στιγμή 80 συνεργάτες και ιδιόκτητα γραφεία σε Θεσσαλονίκη, Δράμα, Καβάλα και Σέρρες. Κάνοντας μία συνετή διαχείριση όλα αυτά τα χρόνια –είμαστε από τις πρώτες πρακτορειακές που υιοθέτησαν την ταχυπληρωμή και το “τυπώνω πληρώνω”–, θεωρούμε ότι βρισκόμαστε σε πλεονεκτική θέση, έναντι των εξελίξεων. Και στόχος μας ως νέα γενιά είναι να διατηρήσουμε και αν είναι δυνατόν, καθώς το οικονομικό περιβάλλον αλλάζει συνεχώς, να επεκτείνουμε  τις δραστηριότητες της Alfa Point», επισημαίνει ο Γιώργος Αλεκοζίδης. Στην κατεύθυνση αυτή τα δύο αδέρφια αξιοποιούν τις συμβουλές της παλαιότερης γενιάς, αλλά το ακόμα πιο θετικό είναι, όπως σημειώνει χαρακτηριστικά ο Γιάννης Αλεκοζίδης, «ότι στην εταιρεία μας και εμείς όπως και οι παλαιότεροι είμαστε ανοικτοί στο να ακούμε ο ένας τον άλλον, γεγονός που μας κάνει να αποφεύγουμε αυθόρμητες κινήσεις από εμάς τους νεότερους και αργές αντιδράσεις στην περίπτωση των παλαιοτέρων».

Εγγραφείτε στο NewsLetter μας