Στ. Τζανίδης: Γιατί η ασφάλιση πιστώσεων είναι χρήσιμη και πώς αντιμετωπίζουμε στην Atradius τα sudden defaults

Όταν το απροσδόκητο τελικά συμβαίνει

Του κ. Στέφανου Τζανίδη,
Special Risk Manager, Atradius.

Είναι δύσκολο να συμβούν, πιο δύσκολο να προβλεφθούν και, πολλές φορές, ακόμη πιο δύσκολο να κατανοηθούν τα sudden defaults (ξαφνικές αθετήσεις πληρωμών). Συνήθως, είναι μεγάλου μεγέθους, εξελίσσονται γρήγορα, επιφέρουν τεράστιες συνέπειες και απαιτούν εξειδικευμένη διαχείριση. Ο κ. Στέφανος Τζανίδης, στέλεχος με 20ετή εμπειρία στον χώρο του credit insurance, που έχει διαχειριστεί αρκετές sudden default περιπτώσεις τα τελευταία χρόνια και στον ελληνικό χώρο, εξηγεί πώς τις αντιμετωπίζει η Atradius.

Παγκόσμια εικόνα και τάσεις

Σύμφωνα με το Atradius Insolvency Outlook 2025-2026, το 2024 σημειώθηκε αύξηση πτωχεύσεων κατά 19% σε παγκόσμιο επίπεδο, λόγω υψηλών επιτοκίων, αυξημένου κόστους παραγωγής και απόσυρσης μέτρων στήριξης από τις κυβερνήσεις. Για το 2025 προβλέπεται 5% αύξηση σε σχέση με το 2024.

Το περιβάλλον για το 2026 παραμένει ευμετάβλητο, με σημαντικούς κινδύνους γύρω από την Κλιματική αλλαγή, τη Γεωπολιτική αστάθεια, την Κυβερνοασφάλεια, καθώς και τις νέες προκλήσεις που φέρνουν η Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) και τα Μεγάλα Δεδομένα (Big Data).

Η εικόνα στην Ελλάδα

Σύμφωνα με το Atradius Payment Practices Barometer 2025, η κατάσταση στην ελληνική αγορά δείχνει αυξημένο κίνδυνο.

Περισσότερο από το μισό των B2B πωλήσεων (56%) πραγματοποιείται με πίστωση, ενώ το 55% των τιμολογίων καθυστερεί να εξοφληθεί, συχνά για διάστημα μεγαλύτερο του ενός μήνα μετά την προθεσμία. Επιπλέον, το 7% των τιμολογίων καταλήγει ως επισφαλείς απαιτήσεις, γεγονός που επιβαρύνει σημαντικά τη ρευστότητα των επιχειρήσεων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το 80% των εταιρειών στην Ελλάδα αναμένει αύξηση ή τουλάχιστον σταθερότητα στον κίνδυνο πτωχεύσεων τους επόμενους μήνες, κάτι που υπογραμμίζει την ανάγκη για εξειδικευμένη διαχείριση πιστωτικού κινδύνου.

Στ. Τζανίδης: Γιατί η ασφάλιση πιστώσεων είναι χρήσιμη και πώς αντιμετωπίζουμε στην Atradius τα sudden defaults

Όταν μια πολύπλοκη υπόθεση απαιτεί special τεχνογνωσία, special προσοχή και tailor-made λύσεις, τότε η ομάδα του Special Risk Management (SRM) της Atradius είναι έτοιμη να προσφέρει την υποστήριξή της.

Καμία εταιρεία δεν είναι πολύ μεγάλη για να πτωχεύσει

Οι εταιρείες που χρησιμοποιούν την ασφάλιση πιστώσεων προστατεύουν τη δραστηριότητά τους, περιορίζουν τους εμπορικούς κινδύνους και βρίσκουν νέες ευκαιρίες ανάπτυξης.

Ωστόσο, ακόμη και σε φαινομενικά ασφαλή επιχειρηματικά περιβάλλοντα, οι εταιρείες μπορούν να επηρεαστούν από την αυξανόμενη αβεβαιότητα εξωτερικών παραγόντων (external factors) όπως: απάτη (fraud), πολιτική αστάθεια, οικονομικές διακυμάνσεις, φυσικές καταστροφές, ασταθείς τιμές εμπορευμάτων, τεχνολογικές και γεωπολιτικές εξελίξεις.

Στους εξωτερικούς παράγοντες υπεισέρχονται προφανώς και οι εσωτερικοί παράγοντες (internal factors) της κάθε εταιρείας ξεχωριστά όπως: έλλειψη ρευστότητας, δύσκολα οικονομικά στοιχεία, mismanagement, απουσία διάδοχης κατάστασης, αδυναμία χάραξης στρατηγικής, προβλήματα μετόχων.

Όλα αυτά καθιστούν αρκετές χρεοκοπίες ολοένα και πιο δύσκολο να προβλεφθούν.

Τα τελευταία χρόνια, στην Atradius έχουμε παρατηρήσει αύξηση απροσδόκητων χρεοκοπιών μεγάλου μεγέθους (high profile insolvencies) σε όλο τον κόσμο, οι οποίες, λόγω του μεγέθους και της φήμης των εταιρειών και της ταχύτητας εξέλιξής τους, εξέπληξαν πολλούς.

Θα μπορούσαμε να ορίσουμε αυτές τις περιπτώσεις ως sudden defaults (ξαφνικές αθετήσεις πληρωμών).

Τι είναι τα sudden defaults;

Τα sudden defaults είναι δύσκολο να συμβούν, πιο δύσκολο να προβλεφθούν και, πολλές φορές, ακόμη πιο δύσκολο να κατανοηθούν. Συνήθως είναι μεγάλου μεγέθους, εξελίσσονται γρήγορα και επιφέρουν τεράστιες συνέπειες.

Η μεταφορά που χρησιμοποιούμε στην Atradius για να περιγράψουμε τα sudden defaults είναι ο “μαύρος κύκνος” (black swan*).

Τα sudden defaults δείχνουν ότι καμία εταιρεία δεν είναι πολύ μεγάλη για να πτωχεύσει και ότι ακόμη και ο πιο έμπειρος credit manager μπορεί να αιφνιδιαστεί από μια απροσδόκητη χρεοκοπία του πελάτη του. Δείχνουν, επίσης, ότι τέτοιου είδους defaults απαιτούν ειδική τεχνογνωσία (special expertise) και θα πρέπει να ληφθούν ειδικά μέτρα (special measures) για την αντιμετώπισή τους.

Αναγνωρίζοντας, λοιπόν, ότι sudden defaults συμβαίνουν, εμείς στην Atradius διαθέτουμε την τεχνογνωσία, την εμπειρία και τους ανθρώπους για να λάβουμε άμεσα τα κατάλληλα μέτρα. Διαθέτουμε το SRM (Special Risk Management) unit.

Όταν μια πολύπλοκη υπόθεση απαιτεί special τεχνογνωσία, special προσοχή και tailor-made λύσεις, τότε η ομάδα του Special Risk Management (SRM) της Atradius είναι έτοιμη να προσφέρει την υποστήριξή της.

Το SRM αποτελείται από experts στο underwriting, σε νομικά θέματα, ζημιές και επανεισπράξεις (claims and recoveries), που αναλαμβάνουν δράση όταν ένας οφειλέτης αρχίσει να παρουσιάζει προβλήματα.

Με ειδικούς στις αναδιαρθρώσεις (restructuring procedures), το SRM δραστηριοποιείται τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο. Συνεργαζόμαστε στενά με τους πελάτες μας και τους πελάτες των πελατών μας, μαζί με δικηγόρους, χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς, consultants και άλλους stakeholders.

Το νομικό πλαίσιο που διέπει τις διαδικασίες πτώχευσης/αναδιάρθρωσης διαφέρει από χώρα σε χώρα, και είναι κάτι το οποίο μπορεί να μεταβληθεί. Γι’ αυτόν τον λόγο το SRM έχει δημιουργήσει ένα διαδραστικό insolvency framework whitepaper, εστιάζοντας σε 39 από τις σημαντικότερες αγορές παγκοσμίως (συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας), το οποίο αποτελεί έναν ολοκληρωμένο οδηγό για τα νομικά πλαίσια πτώχευσης/ αναδιάρθρωσης διεθνώς (για περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να ανατρέξετε στην επίσημη ιστοσελίδα της Atradius).

Τι προσφέρουμε;

  • Προστασία από περαιτέρω μη πληρωμές.
  • Βοήθεια στην αναδιάρθρωση του χρέους του οφειλέτη ώστε –αν είναι δυνατόν– να συνεχιστεί η συνεργασία. Εάν αυτό δεν είναι εφικτό, υποστηρίζουμε τον ασφαλισμένο με την πιο βέλτιστη στρατηγική εξόδου.
  • Εξοικονόμηση χρόνου και κόστους, αναλαμβάνοντας τις όποιες διαδικασίες και διαπραγματεύσεις με τον οφειλέτη.
  • Νομική τεχνογνωσία σε τοπικό επίπεδο, σε διαφορετικές γλώσσες, σε περισσότερες από 50 χώρες.
  • Διαμόρφωση ισχυρότερης θέσης του πιστωτή σε μελλοντικές διαπραγματεύσεις.
  • Μεγιστοποίηση των recoveries (επανεισπράξεων).

Πώς το προσφέρουμε;

Εάν ένας οφειλέτης μεταφερθεί στο SRM, τότε αναλαμβάνουμε τις ακόλουθες ενέργειες:

1. Ενδελεχής επαναξιολόγηση της εταιρείας και του κλάδου που δραστηριοποιείται, καθώς και επανέλεγχος των όποιων εγγυήσεων.

2. Άμεση επικοινωνία με τον οφειλέτη, καθώς και με άλλους προμηθευτές και stakeholders (τράπεζες κ.ά.), για την εκτίμηση της οικονομικής του κατάστασης.

3. Εκπόνηση σχεδίου για τα επόμενα βήματα, σε συντονισμό με τους ασφαλισμένους μας κι όλους τους άλλους εμπλεκόμενους.

4. Προσπάθεια επίτευξης συμφωνίας με τον οφειλέτη, για τον περιορισμό ενδεχόμενης νέας μη πληρωμής, με ενέργειες όπως:

  • Έλεγχος παραδόσεων.
  • Παρακολούθηση διαδικασιών πληρωμής (σχέδιο αποπληρωμής/payment plan).
  • Καθορισμός εγγυήσεων/ενέχυρων.
  • Προσαρμογή ορίων και όρων πίστωσης.

5. Παροχή ορίων πίστωσης χωρίς να επηρεάζεται αρνητικά η διαδικασία αναδιάρθρωσης.

6. Συμμετοχή σε συναντήσεις με άλλους χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς.

7. Εκπροσώπηση σε pool πιστωτών, εκπροσωπώντας τα συμφέροντα των ασφαλισμένων μας.


*Ο “μαύρος κύκνος” είναι ένα γεγονός, θετικό ή αρνητικό, το οποίο θεωρείται απίθανο, αλλά, όταν συμβεί, επιφέρει τεράστιες συνέπειες.


Ακολουθήστε την ασφαλιστική αγορά στο Google News