Άρθρα

Ρομπότ εξυπηρέτησης: Κίνδυνοι από τη χρήση τους & ασφάλιση

Ρομπότ εξυπηρέτησης: Κίνδυνοι από τη χρήση τους & ασφάλιση

Απόψεις & Θέσεις Φοιτητών του ΠΑ.ΠΕΙ.
Τμήμα Στατιστικής & Ασφαλιστικής Επιστήμης

Ρομπότ εξυπηρέτησης: Κίνδυνοι από τη χρήση τους & ασφάλιση

Tης Elizaveta Maslennikova, φοιτήτριας 3ου εξαμήνου

Η αγορά της ρομποτικής συνεχίζει να αναπτύσσεται με εντυπωσιακούς ρυθμούς, κάτι που θα έχει θετικό αντίκτυπο και στην ασφαλιστική αγορά, λόγω της εμφάνισης νέων ασφαλιστικών προϊόντων και κινδύνων, σύμφωνα με την αντασφαλιστική εταιρεία Munich Re.

Σήμερα τα ρομπότ κινούνται πέρα από την παραγωγή και τα εργαστήρια, και πέρα από τη χρονικά περιορισμένη επαφή με άτομα. Η συχνότερη χρήση των ρομπότ, καθώς και η προθυμία της αγοράς να αναγνωρίσει την ανάγκη για αυτά, προκαλεί αλλαγές όχι μόνο στην αντίληψη των ανθρώπων για τα ρομπότ, αλλά και στην κάλυψη των κινδύνων που προκύπτουν από τη μαζική εμφάνισή τους στην ανθρώπινη καθημερινή ζωή.

Ρομπότ εξυπηρέτησης είναι το ρομπότ που εκτελεί εργασίες είτε μερικώς είτε πλήρως αυτόνομα. Τα ρομπότ υπηρεσιών έχουν τη δυνατότητα να παρέχουν υποστήριξη και βοήθεια στον τομέα εργασίας, όπως έξυπνα ρομπότ μεταφοράς που φέρνουν πιάτα στους επισκέπτες.

Ο αριθμός των διαφορετικών εφαρμογών των ρομπότ συνεχίζει να επεκτείνεται, οδηγώντας σε έκρηξη του πλήθους των ρομπότ σε καθημερινή χρήση. Υπάρχουν ρομποτικά οχήματα, συμπεριλαμβανομένων αυτοοδηγούμενων αυτοκινήτων και μη επανδρωμένων εναέριων οχημάτων (drones).

Υπάρχουν ρομποτικά καταναλωτικά προϊόντα, όπως η ηλεκτρική σκούπα Roomba, τα ρομπότ χλοοκοπτικών, ο ρομποτικός σκύλος AIBO της Sony και άλλα είδη ρομπότ παιχνιδιών. Υπάρχουν ρομπότ που μοιάζουν με ανθρώπους, όπως το ASIMO της Honda, και υπάρχουν ρομπότ για χρήση στην εκπαίδευση, την ψυχαγωγία, την έρευνα τοποθεσιών καταστροφής, καθώς και στρατιωτικά και ιατρικά ρομπότ κ.λπ.

Για παράδειγμα, το Bureau of Labor Statistics αναφέρει ότι υπάρχουν 2.384.600 θυρωροί και καθαριστές κτηρίων. Οι εταιρείες ξοδεύουν περίπου 60 δισ. USD κατά μέσο όρο ετησίως, κι αυτό είναι εκτός του ποσού ασφάλισης, που έχει γίνει ακριβό, καθώς ο κλάδος της Υγείας καταγράφει έναν από τους υψηλότερους αριθμούς επαγγελματικών τραυματισμών. Παράγοντες όπως αυτοί ενισχύουν τη ζήτηση για ρομπότ καθαρισμού, για προφανείς λόγους.

Επίσης, η πανδημία COVID-19 λειτούργησε ως καταλύτης για την ανάπτυξη ρομπότ στον τομέα Υγείας, στην προσπάθεια να ξεπεραστούν οι δυσκολίες που προκλήθηκαν. Η χρήση των ρομπότ εξυπηρέτησης είναι επωφελής, καθώς όχι μόνο εμποδίζουν την εξάπλωση της μόλυνσης και μειώνουν το ανθρώπινο λάθος, αλλά επιτρέπουν επίσης στο προσωπικό πρώτης γραμμής να μειώνει την άμεση επαφή, εστιάζοντας την προσοχή του σε εργασίες υψηλότερης προτεραιότητας. Τα ρομπότ υπηρεσίας μπορούν να χρησιμοποιηθούν για πολλούς διαφορετικούς σκοπούς, όπως απολύμανση, χειρουργική επέμβαση, επιμελητεία, παρακολούθηση, αποκατάσταση και ενδοσκόπηση. Υπολογίζεται ότι περίπου 6.000 χειρουργικά ρομπότ πραγματοποίησαν πρόσφατα ένα εκατομμύριο επεμβάσεις παγκοσμίως. Η αξία της αγοράς ήταν 6 δισ. USD.

Ορισμένες ευκαιρίες στη βιομηχανία ρομποτικής που μπορούν να αξιοποιήσουν οι ασφαλιστικές εταιρείες περιλαμβάνουν τη βελτίωση των συστημάτων ανίχνευσης απάτης ασφάλισης οχημάτων, τη μείωση των δαπανών, την επανεκπαίδευση εργαζομένων και την αυτοματοποίηση της διαδικασίας εξαγωγής δεδομένων από τη βάση δεδομένων των πελατών, γεγονός που μπορεί να βελτιώσει σημαντικά τις διαδικασίες διεκδίκησης, προσφυγής και underwriting.

Σύμφωνα με έρευνα της Next Move Strategy Consulting, το μέγεθος της Παγκόσμιας Αγοράς Ρομποτικής Υπηρεσιών εκτιμήθηκε στα 14,39 δισ. USD το 2019 και προβλέπεται να φτάσει τα 166,04 δισ. USD έως το 2030, με CAGR 24,9% από το 2020-2030. Η Ασία παραμένει η μεγαλύτερη αγορά στον κόσμο για βιομηχανικά ρομπότ. Μάλιστα, το 71% όλων των ρομπότ που αναπτύχθηκαν το 2020 εγκαταστάθηκαν στην Ασία.

Η ασφάλιση ενός ρομπότ έναντι πτώσης, πυρκαγιάς, πλημμύρας, σύγκρουσης με άλλα μηχανήματα και για επιθέσεις που προκαλούνται από απόσταση (στον κυβερνοχώρο) έχει νόημα. Φυσικά, θα χρειαστεί η ασφάλιση κατά των βανδαλισμών. Επίσης, φαίνεται σκόπιμο να ασφαλιστούν τα μέρη υψηλής τεχνολογίας έναντι κλοπής.

Η ασφάλιση αστικής ευθύνης φαίνεται απαραίτητη, καθώς τα ρομπότ μπορούν επίσης να προκαλέσουν βλάβη. Μπορεί, σε ορισμένες περιπτώσεις, να αποτελέσουν πηγή αυξημένου κινδύνου, εάν χρησιμοποιούνται μαζικά. Τα ρομπότ αυτήν τη στιγμή γίνονται μέρος του τεχνητού ανθρώπινου περιβάλλοντος.

Μια άλλη επιπλοκή που πρέπει να προστεθεί στο νομικό δίκαιο είναι οι εντυπωσιακές πρόσφατες εξελίξεις στο λεγόμενο machine learning, οι οποίες επιτρέπουν στα ρομπότ να μαθαίνουν και, επομένως, να γίνονται απρόβλεπτα στις ενέργειές τους, καθώς αλλάζουν τη συμπεριφορά τους σύμφωνα με όσα έχουν μάθει. Υπάρχει η άποψη ότι η ευθύνη του κατασκευαστή θα συμβάλει σε περισσότερο ασφαλή σχέδια και διαδικασίες κατασκευής ρομπότ. Ο κατασκευαστής θεωρείται ως ο πλέον κατάλληλος για να ελαχιστοποιήσει τους κινδύνους που εγκυμονούν τα ρομπότ, και γενικά ως εκείνη η πλευρά που μπορεί να καλύψει καλύτερα τις οικονομικές συνέπειες ενός ατυχήματος. Βέβαια, τα νευρωνικά δίκτυα εντοπίζουν μοτίβα σε μεγάλα σύνολα δεδομένων και στη συνέχεια λαμβάνουν αποφάσεις με βάση την αντιστοίχιση προτύπων. Εδώ, ακόμη και ο κατασκευαστής τεχνολογίας και οι προγραμματιστές μπορεί να μην είναι σε θέση να εξηγήσουν την απόφαση με βάση τη λογική και την αιτιότητα που αναζητά ο νόμος. Αυτό σημαίνει ότι το ίδιο το ρομπότ μπορεί να θεωρηθεί υπεύθυνο για τη διάπραξη του αδικήματος. άρα, μπορεί να θεωρηθεί νομικά υπεύθυνο για την καταβολή αποζημίωσης;

Ό,τι και να γίνει, η ασφάλιση παραμένει το θεμελιώδες εργαλείο για τη μεταφορά τεχνολογίας από το στάδιο της έρευνας στην αγορά και τη δημιουργία μιας νέας βιομηχανίας.

Πηγές

  • Munich Re, Robotics and the internet of things – implications for insurers.
  • Munich Re, Who is liable when robots cause damage?
  • Next Move Strategy Consulting, Service Robotics Market.
  • Bureau of Labor Statistics, Growth trends for selected occupations considered at risk from automation.
  • IFR, World Robotics Report: “All-Time High” with Half a Million Robots Installed in one Year.
  • IFR, Robot Race: The World?s Top 10 automated countries.
  • IOS Press Content Library, Intelligent no-fault insurance for robots.
  • SpringerLink, On Robots and Insurance.
  • Asaro, P. (2016). The liability problem for autonomous artificial agents.
  • Bertolini, A. (2016). Insurance and risk management for robotic devices: Identifying the problems. Global Jurist.

Δείτε εδώ όλες τις προηγούμενες εργασίες.


Ακολουθήστε την Ασφαλιστική Αγορά στο Google News

Εγγραφείτε στο NewsLetter μας