

Όπως αναφέρεται σε σχετική εγκύκλιο που εξέδωσε η ΕΑΕΕ, η Insurance Europe συμμετείχε στη διαβούλευση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με τη νέα στρατηγική της ΕΕ για την ένωση δεδομένων (EU Data Union Strategy). Βασικά σημεία της τοποθέτησής της, η οποία εστιάζει στην υιοθέτηση ενός σύγχρονου πλαισίου που θα υποστηρίζει τις επιχειρήσεις, θα επιτρέπει τον ψηφιακό μετασχηματισμό της κοινωνίας και θα διασφαλίζει την κατάλληλη προστασία των καταναλωτών, είναι τα παρακάτω:
Για να διευκολύνει την εφαρμογή της τεχνητής νοημοσύνης (ΤΝ) και την καινοτομία βάσει δεδομένων (data driven innovation), η ΕΕ πρέπει να επικεντρωθεί στη βελτίωση της χρηστικότητας, της συνοχής και της αποτελεσματικότητας του νομοθετικού της πλαισίου. Η αύξηση των αλληλεπικαλυπτόμενων νομικών κειμένων (GDPR, AI Act, Data Act) δημιουργεί αβεβαιότητα ως προς την εφαρμογή τους. Απαιτούνται κατευθυντήριες οδηγίες για να κατανοήσουν οι ενδιαφερόμενοι πώς τα εργαλεία αυτά λειτουργούν στην πράξη. Οι οδηγίες θα πρέπει να αποσαφηνίζουν τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα, διευκολύνοντας παράλληλα τη συμμόρφωση και την καινοτομία.
Η ΙΕ σημειώνει ότι ο εν εξελίξει ψηφιακός μετασχηματισμός και η ενσωμάτωση της ΤΝ προσφέρουν σημαντικές ευκαιρίες τόσο για τις ασφαλιστικές εταιρείες όσο και για τους πελάτες τους. Παρόλο που το τρέχον ρυθμιστικό πλαίσιο έχει σχεδιαστεί για να προστατεύει τους καταναλωτές, θα πρέπει να αξιολογηθεί εάν οι υφιστάμενοι κανόνες, εμποδίζουν την καινοτομία ή επιβάλλουν περιττά εμπόδια σε ασφαλιστές και ασφαλισμένους. Ειδικότερα, ως προς την:
Για να διασφαλιστεί ότι το άρθρο 22 δεν θα αποτελέσει εμπόδιο στον ψηφιακό μετασχηματισμό θα πρέπει να καταστεί σαφές ότι συνιστά δικαίωμα του υποκειμένου των δεδομένων και όχι απαγόρευση.
Θα ήταν χρήσιμο να θεσπιστούν μέτρα για τη μείωση και τον εξορθολογισμό των αναφορών συμβάντων, ώστε να αποφευχθεί η διπλή υποβολή στοιχείων, π.χ. εναρμόνιση των μηχανισμών αναφοράς στον κυβερνοχώρο μεταξύ διαφορετικών νομοθετημάτων και κεντρικοποίηση των κοινοποιήσεων. Θα πρέπει, επίσης, να διασφαλιστεί ότι τα πρότυπα αναφοράς είναι συγκρίσιμα, ώστε να αποφεύγονται διαφορετικές ερμηνείες των απαιτήσεων.
Για παράδειγμα, θα ήταν χρήσιμο να αποσαφηνιστεί η αλληλεπίδραση μεταξύ του Κανονισμού DORA και του κειμένου της Οδηγίας Φερεγγυότητα II (Solvency II) όσον αφορά στην αναφορά κινδύνου από τρίτους.
Στο πεδίο αυτό, η ΙΕ αναφέρει ότι οι ασφαλιστικές εταιρείες με σκοπό να παρέχουν αξιόπιστη ασφαλιστική κάλυψη, πραγματοποιούν σύνθετες εκτιμήσεις και υπολογισμούς κινδύνου, χρησιμοποιώντας διάφορους τύπους πληροφοριών στο στάδιο σχεδιασμού ενός προϊόντος.
Ως εκ τούτου, η μεγαλύτερη διαθεσιμότητα δεδομένων θα μπορούσε να οδηγήσει σε καλύτερη παρακολούθηση και αξιολόγηση του κινδύνου και να δημιουργήσει ασφαλιστικά προϊόντα, προσαρμοσμένα στους κινδύνους και στις ανάγκες κάθε καταναλωτή. Ειδικότερα:
Ο Κανονισμός για τα Δεδομένα αποτελεί ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά δεν επαρκεί για να αποσαφηνίσει την πρόσβαση στα δεδομένα οχημάτων. Μια σημαντική αβεβαιότητα που αντιμετωπίζουν οι πάροχοι υπηρεσιών αφορά στον τρόπο με τον οποίο οι κατασκευαστές οχημάτων θα ερμηνεύσουν το πεδίο εφαρμογής των δεδομένων σε σχέση με τις υποχρεώσεις κοινοχρησίας από τον Κανονισμό Data Act.
Για λόγους σαφήνειας, η πρόσβαση σε δεδομένα, λειτουργίες και πόρους οχημάτων για την
υποστήριξη της καινοτομίας και των υπηρεσιών τρίτων πρέπει να είναι διακριτή από τις
απαιτήσεις αποκάλυψης αποδεικτικών στοιχείων που ορίζονται στην Οδηγία για την Ευθύνη Προϊόντος (Product Liability Directive) και οι οποίες θα πρέπει να περιορίζονται στο υφιστάμενο πεδίο εφαρμογής τους.
Η ασφάλιση κυβερνοκινδύνων μπορεί να ενισχύσει την κυβερνοανθεκτικότητα της Ευρώπης και να αποτελέσει χρήσιμο εργαλείο για τις επιχειρήσεις προκειμένου να μετριάσουν καλύτερα τους κυβερνοκινδύνους. Ωστόσο, η έλλειψη διαθέσιμων δεδομένων για τους κυβερνοκινδύνους είναι ένα από τα κύρια εμπόδια για την ανάπτυξη της αγοράς ασφάλισής τους. Λόγω της ταχύτητας με την οποία εξελίσσεται η τεχνολογία και οι συναφείς κίνδυνοι, υπάρχουν ελάχιστα ιστορικά και αναλογιστικά δεδομένα, τα οποία είναι χρήσιμα για τη δημιουργία μοντέλων και την καλύτερη κατανόηση της εξέλιξης αυτών των κινδύνων στην ΕΕ.
Δεδομένα για κυβερνοπεριστατικά συλλέγονται ήδη, σύμφωνα με τις απαιτήσεις διάφορων νομοθετημάτων της ΕΕ (NIS2, DORA). Τα δεδομένα αυτά θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν και να υποστηρίξουν τον ασφαλιστικό κλάδο στην αξιολόγηση των κυβερνοκινδύνων.
Ακολουθήστε την ασφαλιστική αγορά στο Google News