Συνεντεύξεις

Οδοιπορικό εκτός των Τειχών – 24η στάση: Αλεξανδρούπολη, Νάσια Καραβελάκη

«Φθηνό ασφάλιστρο, αβέβαιο μέλλον»

Το Οδοιπορικό μας εκτός των τειχών μας οδήγησε στην Αλεξανδρούπολη. Στην πρωτεύουσα του ακριτικού Έβρου δραστηριοποιείται η κα Νάσια Καραβελάκη ως ασφαλιστική πράκτορας, εδώ και μία δεκαετία, αλλά η ιστορία του γραφείου της πάει πίσω στο 1983, όταν ξεκίνησε τη διαδρομή του στον χώρο ο πατέρας της Δημήτρης.

Η νεαρή ασφαλίστρια τελείωσε το τμήμα Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων στην Κομοτηνή και, ενώ είχε εναλλακτικές επιλογές, προτίμησε, όπως μας είπε, να επιστρέψει στην Αλεξανδρούπολη και να ασχοληθεί με την οικογενειακή επιχείρηση, την οποία έχει αναλάβει μόνη της, τα τελευταία 4-5 χρόνια, που ο πατέρας της βγήκε στη σύνταξη. Τι ήταν εκείνο που συνετέλεσε στην επιλογή της;

«Μου αρέσει η επικοινωνία και η επαφή με τον κόσμο και αγαπώ τον τόπο μου. Η Αλεξανδρούπολη συνδυάζει βουνό και θάλασσα, έχει ωραία πάρκα. Μπορεί να μην είναι γραφική, με παλιά κτήρια, αλλά είναι μια ήρεμη επαρχιακή πόλη, που έχει αυτά που πρέπει, για να ζήσεις τη ζωή σου αξιοπρεπώς και να μεγαλώσεις τα παιδιά σου. Αυτό μου άρεσε. Επιπλέον, βρήκα μια καλή πελατεία από τον πατέρα μου, την οποία διατήρησα και αύξησα».

Δραστηριοποιείται σε όλους τους τομείς των ασφαλειών, αλλά το μεγαλύτερο μέρος του χαρτοφυλακίου της αφορά ασφάλιση οχημάτων. «Ας μη γελιόμαστε!», επισημαίνει. «Όλα τα γραφεία στην ασφάλιση αυτοκινήτου στηριζόμαστε και, από εκεί και πέρα, ό,τι περισσότερο μπορέσουμε και κάνουμε είναι προς όφελός μας. Εμείς έχουμε μια συσσωρευμένη εμπειρία στην ασφάλιση δημοσίων έργων –έχουμε ασφαλίσει το μεγαλύτερο ποσοστό των δημοσίων έργων εδώ στην Αλεξανδρούπολη. Διαθέτουμε, επίσης, ένα αξιόλογο χαρτοφυλάκιο Πυρός, ενώ παράλληλα, ασχολούμαστε με την ασφάλιση αλλοδαπών και αστικών ευθυνών. Σιγά σιγά έχω αρχίσει να ασχολούμαι και με την ασφάλιση υγείας. Βλέπω ότι υπάρχει ενδιαφέρον από τον κόσμο, αλλά όταν ακούν το ασφάλιστρο κομπιάζουν».

Η ίδια ως ασφαλισμένη διαπιστώνει μεγάλες αυξήσεις στα ασφάλιστρα υγείας. «Δεν γίνεται ο κόσμος να ανταποκριθεί με τόση ακρίβεια που υπάρχει. Δύσκολα θα το αγοράσει και δύσκολα θα το διατηρήσει. Πάντως, είναι ένας κλάδος που θα έχει ανάπτυξη στο μέλλον, αλλά πρέπει να αλλάξουν κάποια πράγματα, κυρίως σε σχέση με το κόστος, για να μπορέσουμε κι εμείς να πουλήσουμε, αλλά και για να μη βρεθούμε εκτεθειμένοι απέναντι στους πελάτες μας. Ειδικά εδώ, που είναι πολύ μικρή η κοινωνία, έχει πολύ μεγάλη σημασία αυτό».

Η σημασία της άμεσης ανταπόκρισης

Η κα Καραβελάκη δίνει, επίσης, πολύ μεγάλη σημασία στην άμεση ανταπόκριση. «Όταν έρθει στο γραφείο ο πελάτης, θέλει να εξυπηρετηθεί άμεσα. Και σε αυτό ακριβώς στηρίζονται και οι συνεργασίες μας με τις ασφαλιστικές εταιρείες. στο πόσο άμεσα ανταποκρίνονται στην έκδοση των συμβολαίων, στη διαχείριση ζημιών και γενικά στην επίλυση των προβλημάτων, που μπορεί να προκύψουν. Σε αυτή τη βάση επιλέγουμε τις συνεργασίες. Για παράδειγμα, συνεργαζόμαστε 18 χρόνια τώρα με την Υδρόγειο Ασφαλιστική, δίνοντάς της το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής μας και έχοντας αναπτύξει επαγγελματικές αλλά και φιλικές σχέσεις με όλους τους ανθρώπους της. Στην ίδια βάση, αλλά γιατί δεν εξυπηρετήθηκα άμεσα και όπως θα έπρεπε, διέκοψα τη συνεργασία μου με άλλη ασφαλιστική, χωρίς να το σκεφτώ δεύτερη φορά».

Η νεαρή ασφαλίστρια πιστεύει ότι λίγες και καλές συνεργασίες αρκούν, αλλά «στον κλάδο αυτοκινήτου χρειάζεται να έχουμε περισσότερες. Υπάρχουν πελάτες που θέλουν μόνο την υποχρεωτική κάλυψη αστικής ευθύνης και τίποτε άλλο. Κάποιοι άλλοι δείχνουν ενδιαφέρον και για επιπλέον καλύψεις, αλλά δεν θέλουν να ανεβάσουν το κόστος. Οπότε, εάν θέλουμε να τους εξυπηρετήσουμε όλους, πρέπει να έχουμε μια πιο ευρεία γκάμα πακέτων να τους προσφέρουμε. Στις υπόλοιπες ασφαλίσεις είναι λίγο πιο συνειδητοποιημένοι. τους ενδιαφέρει το ασφάλιστρο, αλλά περισσότερο η κάλυψη. Στις ασφαλίσεις αλλοδαπών ή δημοσίων έργων, οι καλύψεις είναι συγκεκριμένες. Στην ασφάλιση περιουσίας υπάρχει ποικιλία πακέτων, με πολλές και διαφορετικές καλύψεις». Η ίδια θεωρεί πάρα πολύ σημαντική την ασφάλιση περιουσίας, και ειδικά την ασφάλιση κατοικίας. «Έχεις το κεφάλι σου ήσυχο! Βέβαια, ακόμα, τα περισσότερα συμβόλαια αφορούν ενυπόθηκα, αλλά βλέπω ότι σιγά-σιγά υπάρχει μια μικρή αύξηση και στην ασφάλιση ακινήτων που δεν δεσμεύονται από κάποιο δάνειο. Ωστόσο, δεν είναι αυτή που θα έπρεπε».

Οδοιπορικό εκτός των Τειχών – 24η στάση: Αλεξανδρούπολη, Νάσια Καραβελάκη

«Αν είναι να μειωθούν κι άλλο τα ασφάλιστρα, καλύτερα να κλείσουμε τα γραφεία μας. Γι’ αυτό και δεν συμφωνώ με τους συναδέλφους που εστιάζουν στο χαμηλό ασφάλιστρο. Είμαι της άποψης ότι φθηνό ασφάλιστρο, αβέβαιο μέλλον! Εμείς από την εποχή του πατέρα μου ήδη δεν πουλούσαμε με φθηνό ασφάλιστρο. Και, δόξα τω Θεώ, δεν είχαμε συνεργασία με καμία εταιρεία που να έκλεισε».

Οι πυρκαγιές και η τοπική οικονομία

Οι πυρκαγιές, που ταλαιπώρησαν την ευρύτερη περιοχή για δύο συνεχόμενα καλοκαίρια, άραγε λειτούργησαν αφυπνιστικά;

«Από τις φωτιές επλήγησαν κυρίως αγροτικές και δασικές περιοχές. Ελάχιστα σπίτια κάηκαν, εκ των οποίων ένα μόνο ήταν ασφαλισμένο. Μόλις σταμάτησαν, είχαμε κάποιες ασφαλίσεις, είχαμε πάρα πολλές ερωτήσεις σχετικά με τις καλύψεις και το κόστος, αλλά μετά τίποτα. Οι περισσότεροι πιστεύουν ότι δεν θα τους τύχει ξανά ή θα τύχει στον γείτονα κι όχι σε αυτούς. Γενικά, ο Έλληνας, αντίθετα με τους υπόλοιπους Ευρωπαίους, δεν διαθέτει ασφαλιστική συνείδηση. Υπάρχουν, βέβαια, και εκείνοι που διαθέτουν, αλλά το πορτοφόλι τους δεν τους επιτρέπει να ασφαλιστούν, δυσκολεύονται».

Με τι, όμως, ασχολούνται οι συμπολίτες της και πόσο βοηθά την τοπική οικονομία η αναβάθμιση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης σε ενεργειακό και εμπορικό κόμβο; «Είμαστε μια πόλη δημοσίων υπαλλήλων, συνταξιούχων και στρατιωτικών. Μεγάλες επιχειρήσεις δεν υπάρχουν και κάποιες μικρομεσαίες που είχαμε, μετά την κρίση, δυστυχώς έκλεισαν. Υπάρχουν, όμως, αρκετές αλυσίδες καταστημάτων, στις οποίες απασχολείται πολύς κόσμος, ενώ πολλοί είναι αγρότες. Η αναβάθμιση του λιμανιού βοηθά γενικότερα την οικονομική ανάπτυξη της πόλης –ήδη παρατηρείται αύξηση του πληθυσμού–, οπότε θα ωφεληθούμε κι εμείς, καθώς όλα είναι αλυσίδα».

Δύσκολο περιβάλλον, αλλά…

Βεβαίως, οι επαγγελματίες του κλάδου δεν παύουν να δραστηριοποιούνται σε ένα δύσκολο περιβάλλον.

«Είναι μία δύσκολη περίοδος για όλους τους ελεύθερους επαγγελματίες. Όσο αντέξει ο καθένας. Τα έξοδα είναι υπέρογκα. Αυξάνονται οι εισφορές, αυξάνεται η εφορία… Όσον αφορά τον κλάδο μας, πέραν όλων των άλλων, μας υποχρεώνουν να διαθέτουμε δικό μας POS, το οποίο διευκολύνει αρκετά τις συναλλαγές μας με τον πελάτη, αλλά δεν παύει να είναι ένα επιπλέον έξοδο, που μέχρι τώρα πλήρωναν οι εταιρείες με τις οποίες συνεργαζόμαστε.

Οι δυσκολίες ενισχύονται και από τις αθέμιτες πρακτικές που συχνά ακολουθούν οι τράπεζες και στην κατεύθυνση αυτή θα ήθελα ο σύλλογος ή το επιμελητήριο να βγαίνουν πιο συχνά μπροστά, όταν προκύπτουν τέτοια προβλήματα και να μη χρειάζεται ο καθένας από εμάς να τρέχει μόνος με τον πελάτη του, για τις καταγγελίες και όλα τα γραφειοκρατικά».

Την ίδια στιγμή, όμως, η ασφαλίστρια από τον Έβρο παραδέχεται ότι «έχουμε χάσει πελάτες από τις τράπεζες και το internet, έχουμε όμως και κερδίσει. Κάποιοι πελάτες μας που δεν εξυπηρετήθηκαν από τα εναλλακτικά δίκτυα, γύρισαν πάλι σε εμάς. Κάποιοι άλλοι έγιναν πελάτες μας μετά από ένα συμβάν, όταν είδαν την εξυπηρέτηση που ελάμβανε ο δικός μας ασφαλισμένος». Ο ασφαλιστικός διαμεσολαβητής έχει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα όταν μπορεί και συνδυάζει τις ευκολίες που του προσφέρει η τεχνολογία«όλα γίνονται πλέον με ένα κλικ»με τη διαπροσωπική επαφή. «Ως χαρακτήρας, όμως, μου αρέσει να έχω επαφή με τον κόσμο. Προτιμώ να μπαίνουν και να βγαίνουν οι πελάτες στο γραφείο. Είναι μία καλή ευκαιρία για να δούμε από κοντά τι παραπάνω χρειάζονται και προτιμώ να το κάνω έτσι, παρά να επικοινωνώ μαζί τους με το τηλέφωνο ή με mail. Βέβαια, πλέον έχουμε πελάτες σε όλη την Ελλάδα –στρατιωτικούς, οι οποίοι έχουν πάρει μετάθεση και βρίσκονται πλέον σε άλλες περιοχές, φίλους και συγγενείς μας που ζουν σε άλλες πόλεις–, οπότε δεν μπορώ να το αποφύγω».

Ικανοποιητικές οι προμήθειες

Η συζήτηση έρχεται ξανά στη συνεργασία με τις ασφαλιστικές εταιρείες: «Πάγια τακτική μας είναι να συνεργαζόμαστε με μεγάλες εταιρείες. Και οι συνεργασίες που έχουμε είναι μακροχρόνιες. Πράγμα που σημαίνει ότι δεν έχουμε αντιμετωπίσει προβλήματα ή κι αν αντιμετωπίζουμε, λύνονται αμέσως. Οπότε δεν έχω κάποιο παράπονο. Από μία εταιρεία, όπως ήδη σας ανέφερα, είχα παράπονο και έλυσα τη συνεργασία μου, γιατί με εξέθετε απέναντι στους πελάτες. Επιπλέον, σε σχέση με το παρελθόν, τα πράγματα είναι καλύτερα, καθώς πολλές διαδικασίες έχουν αυτοματοποιηθεί, οπότε κερδίζουμε χρόνο και εξυπηρετούμε πιο γρήγορα τον πελάτη. Οι προμήθειες που παίρνουμε είναι, επίσης, ικανοποιητικές. Δεν έχουν μειωθεί και δεν νομίζω ότι υπάρχει τέτοια τάση, τουλάχιστον όσο αναγνωρίζεται πόσο αναγκαίοι είμαστε για την πώληση των ασφαλιστικών προϊόντων».

Εξίσου ικανοποιητικά θεωρεί η κα Καραβελάκη τα ασφάλιστρα και πιστεύει ότι δεν θα μειωθούν άλλο, τουλάχιστον στον κλάδο αυτοκινήτου. «Αν είναι να μειωθούν κι άλλο τα ασφάλιστρα, καλύτερα να κλείσουμε τα γραφεία μας. Γι’ αυτό και δεν συμφωνώ με τους συναδέλφους που εστιάζουν στο χαμηλό ασφάλιστρο. Είμαι της άποψης ότι φθηνό ασφάλιστρο, αβέβαιο μέλλον!», λέει χαρακτηριστικά, θυμίζοντάς μας τα προβλήματα που υπήρχαν τα προηγούμενα χρόνια με εταιρείες που έδιναν πολύ φθηνό ασφάλιστρο. «Εμείς από την εποχή του πατέρα μου ήδη δεν πουλούσαμε με φθηνό ασφάλιστρο. Και, δόξα τω Θεώ, δεν είχαμε συνεργασία με καμία εταιρεία που να έκλεισε».

Εκείνο που μας εντυπωσίασε στην κα Καραβελάκη είναι η χαρούμενη διάθεσή της και η θετική θεώρηση που έχει για τα πράγματα και τον κόσμο γενικότερα, ακόμη κι όταν μιλά για αρνητικά ζητήματα, όπως οι δυσκολίες των επαγγελματιών του κλάδου. Με αυτήν ακριβώς τη διάθεση αντιμετωπίζει και το μέλλον: «Θέλω να είμαι αισιόδοξη. Υπάρχουν ευκαιρίες ανάπτυξης εργασιών. Χρειάζεται, βέβαια, περισσότερη δουλειά και πιο γερό στομάχι. Προσωπικά θα προσπαθήσω», επισημαίνει κλείνοντας, την κουβέντα μας.

Επιμέλεια: Δήμητρα Καζάντζα, Ειρήνη Αχνούλα

Διαβάστε εδώ όλες τις συνεντεύξεις της στήλης «Οδοιπορικό εκτός των τειχών».


Ακολουθήστε την Ασφαλιστική Αγορά στο Google News

Εγγραφείτε στο NewsLetter μας