Καταναλωτή, ποια είναι τα δικαιώματα σου στο καθεστώς GDPR;

1887
human rigths

Η ασφαλιστική σου εταιρεία πρέπει να επεξεργαστεί τα δεδομένα σου για διάφορους λόγους που περιλαμβάνουν τον υπολογισμό των ασφαλίστρων, την προσφορά  προϊόντων προσαρμοσμένων στις ανάγκες σου και την καταβολή της αποζημίωσής σου.

Οι νέοι κανόνες προστασίας δεδομένων της ΕΕ, δηλαδή  ο κανονισμός γενικής προστασίας δεδομένων (GDPR), εισάγει νέες απαιτήσεις για τις εταιρείες που επεξεργάζονται δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα, όπως οι ασφαλιστικές, και σου παρέχουν περισσότερα δικαιώματα ως καταναλωτή.

Αυτά είναι τα βασικά σου δικαιώματα:

1. Δικαίωμα ενημέρωσης
Προτού επεξεργαστεί τα προσωπικά σου δεδομένα, η ασφαλιστική σου πρέπει να σου παρέχει διάφορες πληροφορίες, όπως ποιος επεξεργάζεται τα προσωπικά σου δεδομένα και ποιος είναι ο σκοπός αυτής της επεξεργασίας.
2. Δικαίωμα πρόσβασης
Έχεις το δικαίωμα να γνωρίζεις αν η ασφαλιστική σου επεξεργάζεται τα προσωπικά σου δεδομένα και, αν ναι, να λάβεις αντίγραφο των δεδομένων. Μπορείς επίσης να ρωτήσεις ό,τι θέλεις για τους σκοπούς της επεξεργασίας αυτής ή εάν τα δεδομένα σου θα σταλούν σε χώρες εκτός της ΕΕ.
 3. Δικαίωμα να διορθώσεις τα δεδομένα σου
Μπορείς να ζητήσεις από την ασφαλιστική σου να διορθώσει τα δεδομένα σου, αν δεν είναι ακριβή.
4. Δικαίωμα στη λήθη
Έχεις το δικαίωμα να ζητήσεις από την ασφαλιστική σου να διαγράψει τα δεδομένα σου σε συγκεκριμένες περιπτώσεις, όπως όταν δεν είναι πλέον απαραίτητα για τους σκοπούς για τους οποίους συλλέχθηκαν. Ωστόσο, αυτό το δικαίωμα δεν είναι απόλυτο. Για παράδειγμα, η ασφαλιστική εταιρεία μπορεί να χρειαστεί να διατηρήσει τα δεδομένα σου για να συμμορφωθεί με μια νομική υποχρέωση.
 5. Δικαίωμα στη φορητότητα των δεδομένων
Σε ορισμένες περιπτώσεις –για παράδειγμα, όταν η ασφαλιστική σου επεξεργάζεται τα δεδομένα σου με βάση τη συγκατάθεσή σου ή ως μέρος της ασφαλιστικής σου σύμβασης– μπορείς να ζητήσεις  είτε να σου παράσχει τα δεδομένα αυτά είτε να τα μεταβιβάσει σε άλλη εταιρεία, σε ευανάγνωστη μορφή.
 6. Δικαίωμα εναντίωσης
Έχεις το δικαίωμα να αντιταχθείς στην επεξεργασία των προσωπικών σου δεδομένων από την ασφαλιστική σου. Το δικαίωμα αυτό, ωστόσο, δεν είναι απόλυτο. Για παράδειγμα, η ασφαλιστική μπορεί να έχει το δικαίωμα να συνεχίσει να επεξεργάζεται τα δεδομένα σου εάν έχει έννομο συμφέρον που υπερισχύει του δικού σου.
Εάν τα δεδομένα σου υποβάλλονται σε επεξεργασία για σκοπούς άμεσου μάρκετινγκ, έχεις το δικαίωμα να προβείς σε καταγγελία ανά πάσα στιγμή στη διάρκεια αυτής της επεξεργασίας.
 7. Δικαίωμα να ζητάς ανθρώπινη παρέμβαση
Εάν η ασφαλιστική σου προχωρήσει σε μια απόφαση που σε επηρεάζει μόνο με βάση την αυτοματοποιημένη επεξεργασία (δηλαδή μέσω ενός αλγορίθμου), έχεις το δικαίωμα να εκφράσεις την άποψή σου, να αμφισβητήσεις την απόφαση και να ζητήσεις τη συμμετοχή ανθρώπου.
Για παράδειγμα, αν η ασφαλιστική σου υπολογίζει το ασφάλιστρο για το ασφαλιστήριο συμβόλαιο μόνο με αυτοματοποιημένα μέσα και δεν είσαι ικανοποιημένος με το αποτέλεσμα, έχεις το δικαίωμα να ζητήσεις από έναν άνθρωπο να επανεξετάσει την απόφαση.

 

Σε αρκετές περιπτώσεις, κυρίως σε δημοσιεύσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης το τελευταίο διάστημα, παρατηρήσαμε διαλόγους και διαμαρτυρίες που δείχνουν ότι οι καταναλωτές ασφαλισμένοι ή χρήστες υπηρεσιών διαγνωστικών κέντρων κ.ά. δεν έχουν ξεκάθαρη εικόνα της χρήσης που γίνεται στα προσωπικά τους δεδομένα ή των λόγων για τους οποίους τους ζητείται η συγκατάθεσή τους στη συλλογή των στοιχείων τους.

Η πρωτοβουλία της Insurance Europe, να κωδικοποιήσει τα βασικά δικαιώματα των ατόμων όπως προκύπτουν από τον GDPR είναι μια εξαιρετική αφορμή να εξηγήσει η αγορά με απλά λόγια στον κόσμο, ποια προσωπικά δεδομένα των ασφαλισμένων της χρειάζεται, ποια είναι η επεξεργασία που αυτά υφίστανται και ποια είναι τα δικαιώματα του καταναλωτή.

Είναι σημαντικό να διαδώσουμε την ιδέα της ασφάλισης, αλλά είναι εξίσου σημαντικό και ίσως πιο χρήσιμο ακόμα, σε κάθε ευκαιρία να μοιράζεστε με τους συμπολίτες μας και όλες τις σαφείς και συγκεκριμένες πληροφορίες που εξηγούν πώς λειτουργούν οι ασφαλιστικές εταιρείες. Ορίστε μια καλή αφορμή για διάλογο με τους πελάτες ασφαλισμένους σας!

Προηγούμενο άρθροΧρυσός ο Ανδρέας Βαζαίος του Generali-ΑΝΟΑ
Επόμενο άρθροΙδρύθηκε η Ελληνική Ένωση Ταμείων Επαγγελματικής Ασφάλισης