Η καρδιά της ασφάλισης χτυπά στην Ήπειρο

Έχει δραστήριους επαγγελματίες η ασφαλιστική αγορά στην Περιφέρεια! Και ο Σύλλογος των Ασφαλιστών Ηπείρου το απέδειξε με το 1ο Πανηπειρωτικό Συνέδριο που διοργάνωσε στα Γιάννενα, στις 29 Νοεμβρίου 2025.
Με την πεποίθηση ότι «δεν μπορούμε ούτε πρέπει να παραμείνουμε θεατές, τη στιγμή που ο χώρος της διαμεσολάβησης αλλάζει» και ότι «η ποιότητα της δουλειάς του ασφαλιστικού διαμεσολαβητή δεν εξαρτάται από το μέγεθος της πόλης, αλλά από τη διάθεση, τη δουλειά και από τη αφοσίωση των ανθρώπων που υπηρετούν τον κλάδο», η Πρόεδρος, κα Άντα Τσιλιμή, και τα μέλη του Δ.Σ., κ.κ. Κωνσταντίνος Μπούτζας, Πέτρος Γιουγλής, Βασίλης Τζίμας και Στέφανος Μαντζούκας, διοργάνωσαν ένα συνέδριο που κατάφερε να συγκεντρώσει επαγγελματίες όχι μόνο από τους νομούς της Ηπείρου, αλλά και από την Κέρκυρα, το Αγρίνιο, την Πάτρα, τη Βέροια ακόμη και από την Καβάλα – ανθρώπους που αγωνιούν για το μέλλον του επαγγέλματος και την επιβίωση των γραφείων τους, σε μια εποχή πολλών ανακατατάξεων όσο και ευκαιριών.
Κατάφερε, επίσης, ο Σύλλογος Ασφαλιστών Ηπείρου να κερδίσει την υποστήριξη όχι μίας ούτε δύο, αλλά 14 εταιρειών. Οι εταιρείες αυτές προφανώς και διαβλέπουν τις προοπτικές ανάπτυξης της συγκεκριμένης περιοχής. Ωστόσο, δεν βρέθηκαν εκεί μόνο για να… διαφημιστούν, όπως αποδείχτηκε και από τις τοποθετήσεις των εκπρoσώπων των μεγάλων χορηγών, κ.κ. Τζένης Αναγνωστάκη (Υδρόγειος), Δημήτρη Τσεκούρα (ARAG), Γιώργου Μαυρέλη (Apeiron), Κωνσταντίνου Βούλγαρη (AIG), Ναταλίας Γιαννιού (Mινέττα) και Γιώργου Νέγρη (Extra), αλλά και των συμμετεχόντων στα πάνελ,κ.κ. Θεόδωρου Αντωνογεώργου (Dynamic Insurance Network), Νικόλαου Μπαϊρακτάρη (Contract Insurance & Financial Service), Άννας Παπαδοπούλου (Άναξ Ασφαλιστικές Πρακτορεύσεις), Σπύρου Στεφανή (Sofos Insurance Agency), Γιάννη Κανάτα (Promist Insurance & Finance S.A.), Δήμητρας Σωτηροπούλου (Allianz), Περικλή Καραμυτιλιού (Carglass).
Θέλησαν, πρωτίστως, να εξυπηρετήσουν τον σκοπό της διοργάνωσης, όπως αυτός τέθηκε από την κα Α. Τσιλιμή: «να δημιουργήσει προοπτικές, να παρουσιάσει ιδέες, να αναδείξει τις εξελίξεις και να προσφέρει σε όλους μας γνώση, αλλά και βεβαιότητα και όραμα για το αύριο του κλάδου μας».
Τον ίδιο σκοπό υπηρέτησαν και οι προσκεκλημένοι ομιλητές: ο Πρόεδρος του Ελληνικού Συλλόγου Πραγματογνωμόνων και Διακανονιστών ζημιών (HALA – Hellenic Association of Loss Adjusters, κ. Σίμος Μασέλης, ο Πρόεδρος και ο Γενικός Γραμματέας του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, κ.κ. Ιωάννης Χατζηθεοδοσίου και Δημήτρης Γαβαλάκης, αντίστοιχα, ο συγγραφέας και σύμβουλος επιχειρήσεων, κ. Άκης Αγγελάκης, ο Φοροτεχνικός Ηλίας Χατζηγεωργίου, ο οποίος μάλλον αδικήθηκε ως τελευταίος ομιλητής – πολύ περισσότερο γιατί τα φορολογικά θέματα απασχολούν πολύ τους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές ως ελεύθερους επαγγελματίες.
Ας δούμε όμως κάποια από τα ενδιαφέροντα που ακούστηκαν κατά τη διάρκεια του συνεδρίου:
Ο ρόλος του πραγματογνώμονα
Τον σημαντικό, αν και κάποιες φορές παραγνωρισμένο, ρόλο του πραγματογνώμονα, τη συμβολή του σωματείου τους, HALA, στην ανάδειξη του επαγγέλματος, και κυρίως τη σημασία της καλής συνεργασίας όλων των φορέων της ασφαλιστικής αγοράς προς όφελος του ασφαλισμένου και του ίδιου του θεσμού της ασφάλισης ανέδειξε ο κ. Σ. Μασέλης, επισημαίνοντας, μεταξύ άλλων: «Δεν είμαστε αντίπαλοι. Είμαστε η γέφυρα μεταξύ ασφαλιστικών εταιρειών και ασφαλισμένων, συμβάλλοντας στην αποφυγή ζημιών και στην οικοδόμηση εμπιστοσύνης, μέσω της απόδοσης δίκαιης αποζημίωσης. Πέρα από την εκτίμηση των ζημιών, η συμβολή των πραγματογνωμόνων στην πρόληψη, μέσω της αξιολόγησης των κινδύνων, της υποβολής προτάσεων για τη βελτίωση των μέτρων προστασίας και της διαχείρισης του κινδύνου, είναι καθοριστική για τη μείωση τη συχνότητας και της σοβαρότητας των ζημιών, ενισχύοντας έτσι τη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος». Παράλληλα, ο κ. Μασέλης αναφέρθηκε στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος του, με πρώτες την πολυπλοκότητα και την αύξηση των ζημιών, κυρίως λόγω φυσικών καταστροφών, που απαιτούν υψηλού επιπέδου εξειδίκευση, αλλά και την είσοδο νέων πραγματογνωμόνων στο επάγγελμα, οι οποίοι θα καλύψουν τις όλο και αυξανόμενες ανάγκες των γραφείων τους. Μίλησε επίσης για την ανάγκη καθιέρωσης ενιαίων προτύπων στη διαχείριση της ζημιάς, αποδεκτών από όλα τα εμπλεκόμενα μέρη, που θα βοηθούσαν να επιλυθούν τα όποια προβλήματα προκύπτουν, ενώ έθεσε εαυτόν στη διάθεση των συλλόγων των διαμεσολαβητών, προκειμένου να διοργανώσουν εκπαιδευτικά σεμινάρια σχετικά με την πραγματογνωμοσύνη και τη διαχείριση ζημιών. Ο ίδιος συμμετείχε και στο 1ο πάνελ, δίνοντας χρήσιμες συμβουλές για το πώς μπορεί να συμπληρώσει ο ασφαλιστικός διαμεσολαβητής την αίτηση/δήλωση ζημιάς, ώστε να διευκολύνεται το έργο του πραγματογνώμονα και να επιταχύνεται η εξυπηρέτηση του πελάτη, αλλά και ποιες είναι οι κρίσιμες ενέργειες μέσα στις πρώτες 48 ώρες μετά από ένα συμβάν που αυξάνουν τις πιθανότητες γρήγορος και θετικής έκβασης.
Καίριες ερωτήσεις & προβληματισμοί
Τα πάνελ που έλαβαν χώρα κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης αποτέλεσαν ένα κομβικό σημείο της όλης βραδιάς, καθώς οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να απαντήσουν σε ερωτήσεις που ακουμπούν καθημερινά ζητήματα που αντιμετωπίζουν, αλλά και γενικότερους προβληματισμούς του κλάδου σχετικά με το μέλλον του.
Ο κ. Γιάννης Κανάτας αναφέρθηκε στο τι απαιτείται σε επίπεδο ανθρώπων, διαδικασιών και εργαλείων, για να αναπτυχθεί ένα ασφαλιστικό γραφείο σε όλους τους κλάδους ασφάλισης.
Ο κ. Νίκος Μπαϊρακτάρης επεσήμανε το πόσο καθοριστική είναι η υποστήριξη ενός συντονιστή για την εξέλιξη ενός νέου ασφαλιστή, αλλά και το τι πρέπει να κάνει ένα “μεγάλο σχήμα”, για να είναι πραγματικά ελκυστικό για κάποιον που θέλει σταθερή ανάπτυξη.
Ο κ. Θ. Αντωνογεώργος, μίλησε για την πραγματική αξία που προσφέρει ο ασφαλιστικός σύμβουλος σήμερα, με τη σωστή ασφάλιση, τη βοήθεια την ώρα της ζημιάς και την ανθρώπινη επαφή, σε σχέση με τα ψηφιακά/απευθείας κανάλια, αλλά και στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει, όπως το κανονιστικό βάρος και η διαφάνεια, ο ψηφιακός μετασχηματισμός /ΑΙ, η συμπίεση προμηθειών.
Ο κ. Σπύρος Στεφανής περιέγραψε τον ασφαλιστικό διαμεσολαβητή του κοντινού μέλλοντος και μίλησε για τις προκλήσεις που θα κληθεί να αντιμετωπίσει, προκλήσεις που έχουν να κάνουν ιδίως με την ηθική της συμβουλής, τη διαφάνεια/IDD, την προστασία δεδομένων και τη σχέση με πελάτες και ασφαλιστικές.
Ο κ. Η. Χατζηγεωργίου εξήγησε πότε οι αποζημιώσεις από πυρκαγιά, πλημμύρα, αστική ευθύνη, ατύχημα, κ.λπ. αποτελεί φορολογητέο εισόδημα ή όχι και πώς διαφέρει ο χειρισμός όταν πρόκειται για φυσικά πρόσωπα ή επιχειρήσεις, ενώ ο Αντιπρόεδρος της ΠΟΑΔ, κ. Αλέξανδρος Ιωάννου, ανέδειξε τον σημαντικό ρόλο των πρωτοβάθμιων σωματείων και της ΠΟΑΔ, προκειμένου να προωθηθούν και να επιλυθούν τα ζητήματα που απασχολούν τον κλάδο, αλλά και τι χρειάζεται να γίνει ώστε η συνεργασία τους να είναι πιο επωφελής και αποδοτική.
Με αφορμή και τα πρόσφατα ακραία φαινόμενα που έπληξαν την Ήπειρο και την Κέρκυρα, πολύ χρήσιμες ήταν οι επισημάνσεις των εκπρόσωπων της Τροχαίας και της Πυροσβεστικής, αντίστοιχα, κ.κ. Γ. Τάση και Γ. Στύλιου, σχετικά με την οδική ασφάλεια και την πρόληψη έναντι πυρκαγιών αλλά και για τον ρόλο που μπορούν να παίξουν οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές και η ασφαλιστική αγορά ευρύτερα.
Το θέμα της οδικής βοήθειας είναι ένα θέμα που απασχολεί έντονα, αφού τα προβλήματα με τις καθυστερήσεις ανταπόκρισης και χρόνια είναι και συνεχώς εντεινόμενα. Εκπροσωπώντας τον κλάδο ο κ. Γ. Νέγρης, τόνισε πόσο κρίσιμος είναι ο καλός συντονισμός μεταξύ τηλεφωνικού κέντρου και τεχνικών πεδίου, προκειμένου να υπάρξει γρήγορη εξυπηρέτηση του πελάτη, επισημαίνοντας, παράλληλα, την εκπαίδευση, τη γρήγορη ανταπόκριση, την ποιότητα επικοινωνίας, αλλά και την υιοθέτηση κανόνων που θα εφαρμόζονται από όλους ως τα χαρακτηριστικά που μπορούν να διαφοροποιήσουν έναν οργανισμό οδικής βοήθειας.
Στην αστική ευθύνη τουριστικών καταλυμάτων και την ασφάλιση των tour operators αναφέρθηκαν οι κυρίες Δ. Σωτηροπούλου και Α. Παπαδοπούλου. Με τη δυναμική που δείχνει ο τουρισμός τα τελευταία χρόνια στην περιοχή της Ηπείρου, σε συνδυασμό με την υποχρεωτικότητα, πρόκειται για τομείς που παρέχουν ευκαιρίες στους διαμεσολαβητές, για να αναπτυχθούν και πέρα από τον κλάδο αυτοκινήτου.
Ουτοπία η καλλιέργεια ασφαλιστικής συνείδησης;
Η υποχρεωτικότητα, ειδικά όσον αφορά τις αστικές ευθύνες, τονίστηκε και από άλλους ομιλητές στη διάρκεια της εκδήλωσης, ως ο τρόπος για να αυξηθεί η ασφαλιστική διείσδυση, καθώς πολλοί είναι εκείνοι που θεωρούν ότι η καλλιέργεια ασφαλιστικής συνείδησης στην πράξη έχει αποτύχει.
Ο κ. Ι. Χατζηθεοδοσίου επανέλαβε την πάγια θέση του για την εφαρμογή του νόμου περί υποχρεωτικής ασφάλισης αστικής ευθύνης, ενώ ο κ. Γ. Μαυρέλης τόνισε ότι «δεν πρέπει να φοβόμαστε την υποχρεωτικότητα», και ότι «σε δύο τουλάχιστον περιπτώσεις η ασφάλιση θα πρέπει να είναι υποχρεωτική, στην αστική ευθύνη και στις φυσικές καταστροφές». Ο ίδιος αναφέρθηκε στις κυβερνητικές παρεμβάσεις, λέγοντας ότι όσο μικρές και ασήμαντες κι αν είναι, μπορούν να αξιοποιηθούν από τις εταιρείες και τους διαμεσολαβητές και να φέρουν μεσομακροπρόθεσμα αποτελέσματα. «Ας επισημάνουμε στην πολιτεία τις ανάγκες και ας την αφήσουμε να κάνει τη δουλειά της, ας κάνουμε οι εταιρείες και οι διαμεσολαβούντες καλά τη δουλειά μας και ας πάμε παρακάτω, χωρίς να αναλωνόμαστε σε συζητήσεις περί ασφαλιστικής συνείδησης», προέτρεψε. Είπε και κάτι ακόμη ο κ. Μαυρέλης, που αν δεν εκληφθεί ως φιλοφρόνηση προς το ακροατήριο, θα πρέπει να προβληματίσει πρωτίστως τις ασφαλιστικές εταιρείες: «Σε σχέση με 20 χρόνια πριν ο άνθρωπος των ασφαλιστικών πρακτορείων είναι έναν αιώνα μπροστά, ενώ ο άνθρωπος της ασφαλιστικής εταιρείας έναν αιώνα πίσω. Εσείς οι διαμεσολαβητές οδηγείτε πλέον τις αλλαγές και τις εξελίξεις. Είστε ο κυρίαρχος του παιχνιδιού».
Επένδυση στην ενημέρωση και την επιμόρφωση
Βέβαια, ας μη γελιόμαστε: εάν ο ασφαλιστικός διαμεσολαβητής σταματήσει να επενδύει στην ενημέρωση και την επιμόρφωσή του, στις νέες τεχνολογίες, στην επαφή και στην ανταλλαγή απόψεων με τους συναδέλφους του, δεν θα μπορέσει καν να επιβιώσει σε λίγα χρόνια από τώρα. Τη σημασία της ενημέρωσης επεσήμανε στη δική του παρέμβαση ο κ. Δ. Γαβαλάκης, προτρέποντας τους διαμεσολαβητές να παρακολουθούν εκδηλώσεις, συνέδρια, αλλά και τα σεμινάρια που προσφέρει το ΕΕΑ. Προέτρεψε και τις εταιρείες να υποστηρίζουν τέτοιες δράσεις. «Χρειάζεστε ενημερωμένους συνεργάτες», είπε στους εκπροσώπους τους που ήταν παρόντες.
Βέβαια, όπως επεσήμανε και ο κ. Άκης Αγγελάκης, δίνοντας 30 συμβουλές πωλησιακής επιτυχίας στους παρευρισκόμενους, «δεν έχει σημασία τι έμαθες, αλλά τι θα κάνεις πράξη».
Στην πράξη, πάντως, η ελληνική ασφαλιστική αγορά είναι όπως την περιέγραψε ο κ. Δ. Τσεκούρας, «μια αγορά που δεν θα υπήρχε χωρίς την ασφαλιστική διαμεσολάβηση, μια αγορά με εισαγόμενες νομοθεσίες, χαμηλή διείσδυση, έντονο ανταγωνισμό, με μια νοοτροπία φθηνού και φθίνοντος ασφαλίστρου, που εξακολουθεί να υπάρχει, παρά τις ασκήσεις ποιότητας, που δείχνoυν ότι αυτός ο δρόμος δεν είναι ασφαλής· μια αγορά με εξαγορές και συγχωνεύσεις και με ένα τελευταίο φλερτ της πολιτείας με την ιδιωτική ασφάλιση, με τον αστερίσκο της υποχρεωτικότητας, αλλά κυρίως μια αγορά με νοοτροπία που θέλει το ασφαλιστήριο έναν ακόμη λογαριασμό». Σύμφωνα με τον ίδιο, χρειάζεται να αλλάξουν τα πράγματα, και αυτή η αλλαγή περνάει μέσα από την εκπαίδευση των νέων ανθρώπων της χώρας.
Περνάει, επίσης, μέσα από την ενδυνάμωση των σωματείων που παίρνουν πρωτοβουλίες, όπως αυτή του Συλλόγου Ασφαλιστών Ηπείρου.
Επίλογος
Αφήνοντας πίσω μας τα Γιάννενα, κρατάμε το μήνυμα του Συλλόγου: «Μαζί μπορούμε να κάνουμε τη διαφορά!». Αυτό το «μαζί» περιλαμβάνει τους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές, τις ασφαλιστικές εταιρείες, τους πραγματογνώμονες, αλλά και τον κλαδικό Τύπο.
Μαζί, λοιπόν, για την ανάδειξη των προβλημάτων και των προβληματισμών του κλάδου, την εύρεση λύσεων, την ανάδειξη εν τέλει της σημασίας της ασφάλισης, ως θεσμού που μπορεί να συμβάλει συμπληρωματικά στην ανθεκτικότητα της χώρας και των πολιτών της, όλων μας δηλαδή, σε καιρούς δύσκολους και ου μενετούς.
Δήμητρα Καζάντζα
Ακολουθήστε την ασφαλιστική αγορά στο Google News













