



Σύμφωνα με την Geneva Association, οι επιχειρήσεις παγκοσμίως ενσωματώνουν με ταχύτατους ρυθμούς την Παραγωγική Τεχνητή Νοημοσύνη (Gen AI) σε προϊόντα, υπηρεσίες και εσωτερικές λειτουργίες. Ενώ αυτό φέρνει σημαντικές ευκαιρίες για καινοτομία και μεγαλύτερη αποδοτικότητα, εισάγει επίσης νέους και σύνθετους κινδύνους –από ανακριβή αποτελέσματα και παραβίαση πνευματικών δικαιωμάτων έως τρωτά σημεία κυβερνοασφάλειας.
Για να κατανοήσει τον τρόπο με τον οποίο οι ασφαλισμένες επιχειρήσεις αντιλαμβάνονται τους κινδύνους της Gen AI και τη ζήτηση για σχετικές ασφαλιστικές λύσεις, η Geneva Association* διεξήγαγε μια έρευνα σε 600 υπεύθυνους λήψης αποφάσεων εταιρικής ασφάλισης, τα ευρήματα της οποίας παρουσιάζονται στη νέα έκθεσή της: «Κίνδυνοι παραγωγικής ΤΝ για τις επιχειρήσεις: Διερευνώντας τον ρόλο της ασφάλισης». Τα κύρια σημεία της έκθεσης συνοψίζονται στα εξής:
Ταχεία υιοθέτηση: Το 71% των επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην έρευνα έχουν εφαρμόσει την Gen AI σε τουλάχιστον μία εταιρική λειτουργία.
Ζήτηση για ασφάλιση: Πάνω από το 90% των επιχειρήσεων δείχνουν ενδιαφέρον για ασφαλιστική κάλυψη για κινδύνους Gen AI. Τα δύο τρίτα θα πλήρωναν τουλάχιστον 10% υψηλότερα ασφάλιστρα για μια τέτοια κάλυψη.
Μεγαλύτεροι κίνδυνοι Gen AI: Οι ανησυχίες για την κυβερνοασφάλεια κατατάσσονται στην υψηλότερη θέση, ακολουθούμενες από την ευθύνη έναντι τρίτων και τη διατάραξη λειτουργιών.
Προκλήσεις της αγοράς: Οι δυσκολίες στην επαλήθευση των κινδύνων της Gen AI και η πιθανότητα μεγάλων ζημιών εγείρουν ανησυχίες σχετικά με την ασφαλισιμότητα, απηχώντας τις προκλήσεις που είχαν εμφανιστεί παλαιότερα με το θέμα της κυβερνοασφάλειας.
Τι σημαίνει αυτό για τον κλάδο: Οι ασφαλιστικές εταιρείες πειραματίζονται τόσο με επεκτάσεις ασφαλιστηρίων συμβολαίων όσο και με αυτόνομα προϊόντα κάλυψης ΤΝ, αλλά οι αρθρωτές προσεγγίσεις και οι διατομεακές συνεργασίες θα είναι κρίσιμης σημασίας για την κάλυψη των κενών προστασίας.
Ο κ. Jad Ariss, Διευθύνων Σύμβουλος της Geneva Association, δήλωσε σχετικά: «Λίγες τεχνολογίες στην ιστορία έχουν εξαπλωθεί τόσο γρήγορα όσο η Gen AI, ωστόσο, οι κίνδυνοι είναι περίπλοκοι και ελάχιστα κατανοητοί. Αυτή η έκθεση παρέχει στις ασφαλιστικές εταιρείες μια σαφέστερη εικόνα της επιχειρηματικής ζήτησης για ασφαλιστική προστασία, βοηθώντας τον κλάδο να προβλέψει τις ανάγκες. Οι ασφαλιστικές εταιρείες μπορούν να διαδραματίσουν μοναδικό ρόλο στη διασφάλιση ότι η υιοθέτηση της Gen AI είναι ασφαλής και βιώσιμη. Τα ευρήματα υπογραμμίζουν, επίσης, την επιτακτική ανάγκη να συνεργαστούν οι ασφαλιστικές εταιρείες, οι ρυθμιστικές αρχές και οι πάροχοι τεχνολογίας για την ανάπτυξη πλαισίων που θα μπορούν να προστατεύσουν τις επιχειρήσεις, επιτρέποντας παράλληλα την άνθηση της καινοτομίας σε όλες τις οικονομίες».
Ο κ. Ruo (Alex) Jia, Director Digital Technologies της Geneva Association και επικεφαλής συντάκτης της έκθεσης, δήλωσε: «Η παραγωγική ΤΝ επιτείνει ορισμένους υφιστάμενους κινδύνους και δημιουργεί εντελώς νέες κατηγορίες έκθεσης, πέρα από τα παραδοσιακά όρια ασφάλισης. Η έρευνα δείχνει ισχυρή ζήτηση για λύσεις μεταφοράς κινδύνου, ειδικά από επιχειρήσεις που έχουν ήδη βιώσει σοβαρές αστοχίες λόγω Gen AI, αλλά επισημαίνει επίσης προκλήσεις ασφαλισιμότητας. Η αποστολή των ασφαλιστικών εταιρειών είναι τώρα να καθορίσουν σαφή όρια κινδύνου και να αναπτύξουν πιλοτικά αρθρωτά μοντέλα κάλυψης, που μπορούν να προσαρμοστούν σε αυτή την εξελισσόμενη τεχνολογία».

Σύνοψη έρευνας | Οκτώβριος 2025
Ruo (Alex) Jia, Director Digital Technologies της Geneva Association, Αναπληρωτής Καθηγητής Ασφάλισης, Πανεπιστήμιο του Πεκίνου.
Συνεισφέροντες συντάκτες: Martin Eling, Δ/ντής του Ινστιτούτου Οικονομικών Ασφαλίσεων και Καθηγητής Ασφαλιστικής Διαχείρισης, Πανεπιστήμιο του St. Gallen, Tianyang Wang, Καθηγητής Χρηματοοικονομικών, Πολιτειακό Πανεπιστήμιο του Κολοράντο.
Η Παραγωγική Τεχνητή Νοημοσύνη (Gen AI) αναφέρεται σε προηγμένα συστήματα ΤΝ, ικανά να παράγουν πρωτότυπο περιεχόμενο (κείμενο, εικόνες, κώδικα, ήχο κ.λπ.), ανταποκρινόμενα στις προτροπές των χρηστών. Από τα τέλη του 2022, η υιοθέτηση της Gen AI έχει αυξηθεί σε όλους τους κλάδους, με εργαλεία όπως το ChatGPT της OpenAI να γνωρίζουν πρωτοφανή χρήση. Οι επιχειρήσεις ενσωματώνουν την Gen AI σε προϊόντα και εσωτερικές διαδικασίες για την προώθηση της καινοτομίας και της αποδοτικότητας. Ωστόσο, αυτές οι δυνατότητες εισάγουν νέους κινδύνους και αυξάνουν τους υπάρχοντες κινδύνους που σχετίζονται με την παραδοσιακή ΤΝ. Τα μοντέλα Gen AI μπορεί να είναι απρόβλεπτα –μερικές φορές «έχουν ψευδαισθήσεις» (παράγουν ψευδείς ή παραπλανητικές πληροφορίες με βεβαιότητα) ή αναπαράγουν ακούσια περιεχόμενο που προστατεύεται από πνευματικά δικαιώματα. Τέτοια συμπεριφορά οδηγεί σε αστοχίες με λίγα ιστορικά προηγούμενα και ενισχύει τους υπάρχοντες προβληματισμούς αναφορικά με μεροληψία, σφάλματα και τρωτά σημεία ασφάλειας. Εν ολίγοις, η Gen AI προσφέρει τεράστια οφέλη, αλλά κρύβει επίσης ένα νέο φάσμα κινδύνων για τις επιχειρήσεις.
Οι κίνδυνοι για τις επιχειρήσεις που σχετίζονται με την Gen AI μπορούν να ταξινομηθούν σε επτά κατηγορίες (βλ. Πίνακα 1). Από την πλευρά των προϊόντων, μια επιχείρηση που χρησιμοποιεί εργαλεία Gen AI που έχουν αναπτυχθεί από παρόχους τεχνολογικών λύσεων μπορεί να υποστεί οικονομική ζημία, δημιουργώντας πιθανή ευθύνη για τους παρόχους. Από την επιχειρησιακή πλευρά, οι επιχειρήσεις που αναπτύσσουν λύσεις Gen AI στη διοίκηση των εργασιών τους αντιμετωπίζουν κινδύνους όπως λανθασμένη/μεροληπτική λήψη αποφάσεων, αναποτελεσματικότητα στη λειτουργία και οικονομικές απώλειες. Επιπλέον, τα συστήματα Gen AI μπορεί να είναι πιο ευάλωτα σε κυβερνοεπιθέσεις, δηλαδή σε κινδύνους ασφάλειας στον κυβερνοχώρο που απορρέουν από τρωτά σημεία στα συστήματα Gen AI.

Για την αξιολόγηση της ευαισθητοποίησης σχετικά με τον κίνδυνο και τη ζήτηση ασφαλιστικής κάλυψης από επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν Gen AI, η Geneva Association διεξήγαγε μια έρευνα σε 600 υπεύθυνους λήψης αποφάσεων για την εταιρική ασφάλιση στις έξι μεγαλύτερες ασφαλιστικές αγορές του κόσμου (Κίνα, Γαλλία, Γερμανία, Ιαπωνία, Ηνωμένο Βασίλειο και ΗΠΑ). Τα ευρήματα αποκαλύπτουν την ευρεία υιοθέτηση της Gen AI, αν και η αντιληπτή χρησιμότητα ποικίλλει ανά περιοχή –είναι υψηλότερη στις ΗΠΑ και την Κίνα και πιο συγκρατημένη στην Ιαπωνία, τη Γαλλία και τη Γερμανία–, αντικατοπτρίζοντας τις διαφορές στην ψηφιακή ωριμότητα και την οργανωσιακή κουλτούρα.
Στις βασικές προκλήσεις εφαρμογής για τη Gen AI συγκαταλέγονται η έλλειψη ταλέντων και η κακή ποιότητα/ενσωμάτωση δεδομένων, καθεμία από τις οποίες αναφέρεται ως σημαντικό εμπόδιο από περίπου το ένα τρίτο των επιχειρήσεων.
Στη Γερμανία και τη Γαλλία, ένα άλλο κορυφαίο εμπόδιο είναι η εσωτερική αντίσταση στην Gen AI (καχυποψία από πλευράς εργαζομένων ή πελατών). Οι επιχειρήσεις στις ΗΠΑ και την Ασία αναφέρουν μεγαλύτερη δεκτικότητα, αλλά και μια δυσκολία στην εξεύρεση ικανού αριθμού εξειδικευμένων επαγγελματιών για την ανάπτυξη και διακυβέρνηση της Gen AI.
Πολλές επιχειρήσεις έχουν ήδη αντιμετωπίσει προβλήματα ή αστοχίες με την Gen AI, κάτι το οποίο έχει συμβάλει σε μεγαλύτερη επίγνωση του κινδύνου. Για παράδειγμα, ένα σημαντικό μέρος των ερωτηθέντων αναφέρει ανακριβή ή παραπλανητικά αποτελέσματα Gen AI ή δυσκολίες ενσωμάτωσης της Gen AI στα υπάρχοντα συστήματα. Αυτό υπογραμμίζει την ανάγκη για ισχυρή επαλήθευση των αποτελεσμάτων της Gen AI και προσεκτική εφαρμογή της διαδικασίας διαχείρισης αλλαγών κατά την εισαγωγή της Gen AI στις λειτουργίες της επιχείρησης.
Όταν ερωτώνται σχετικά με τους εντονότερους προβληματισμούς που τους προκαλεί η Gen AI, οι εταιρείες αναφέρουν συχνότερα κινδύνους για την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο. Περισσότεροι από τους μισούς ερωτηθέντες ανησυχούν ότι η Gen AI θα αυξήσει την ευπάθεια των συστημάτων τους σε χάκινγκ, παραβιάσεις δεδομένων ή κακόβουλες επιθέσεις που δημιουργούνται από την ΤΝ.
Η ευθύνη έναντι τρίτων –ο κίνδυνος ότι τα λάθη των συστημάτων Gen AI θα μπορούσαν να βλάψουν τους πελάτες ή τους συνεργάτες, οδηγώντας σε αξιώσεις– κατατάσσεται στη δεύτερη θέση. Οι διαταράξεις στη λειτουργία ακολουθούν στην τρίτη θέση, αντανακλώντας τον φόβο μη διαθεσιμότητας ή σφαλμάτων της Gen AI που διακόπτουν την επιχειρησιακή συνέχεια.
Αξιοσημείωτο είναι ότι η ζημιά στη φήμη καταλαμβάνει χαμηλότερη θέση, κάτι που δείχνει ότι οι επιχειρήσεις επικεντρώνονται επί του παρόντος σε απτούς οικονομικούς και νομικούς κινδύνους, έναντι πιο άυλων επιπτώσεων στη μάρκα.
Σε ευθυγράμμιση με αυτές τις ανησυχίες και τους προβληματισμούς, υπάρχει ξεκάθαρη ζήτηση της αγοράς για σχετική κάλυψη. Πάνω από το 90% των επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην έρευνα πιστεύουν ότι χρειάζονται ασφάλιση, για να προστατευτούν από κινδύνους που σχετίζονται με την τεχνητή νοημοσύνη και πάνω από τα δύο τρίτα είναι πρόθυμες να πληρώσουν τουλάχιστον 10% περισσότερα ασφάλιστρα για μια τέτοια κάλυψη. Η ζήτηση είναι ισχυρότερη μεταξύ των μεσαίων και μεγάλων επιχειρήσεων, σε κλάδους όπως η τεχνολογία και τα χρηματοοικονομικά.
Γεωγραφικά, το ενδιαφέρον αντικατοπτρίζει την υιοθέτηση της τεχνολογίας: οι ερωτηθέντες στις ΗΠΑ και την Κίνα (οι δύο πρωτοπόροι στην εφαρμογή του Gen AI) εκφράζουν τη μεγαλύτερη ζήτηση για κάλυψη κινδύνου ΤΝ, ενώ εκείνοι στην Ιαπωνία, τη Γερμανία και τη Γαλλία είναι πιο επιφυλακτικοί. Το Ηνωμένο Βασίλειο βρίσκεται κάπου στο ενδιάμεσο.
Η έρευνα κάνει επίσης νύξη για τη δυναμική της δυσμενούς επιλογής. Οι εταιρείες που χρησιμοποιούν εκτενώς την Gen AI ή εκείνες που έχουν ήδη αντιμετωπίσει σοβαρά περιστατικά που σχετίζονται με την ΤΝ τείνουν να δηλώνουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον για την ασφάλιση από άλλες.
Η Gen AI θέτει εν αμφιβόλω τα κλασικά κριτήρια ασφαλισιμότητας του Berliner με διάφορους τρόπους, αλλά ξεχωρίζουν οι υπερβολικές μέγιστες πιθανές απώλειες, τα μεγάλα μέσα ποσά ζημιών και οι ασυμμετρίες πληροφοριών (βλ. Σχήμα 1).1

Παρά τις αντιξοότητες, οι ασφαλιστικές εταιρείες αρχίζουν να ανταποκρίνονται και να καινοτομούν στην κάλυψη των κινδύνων της Gen AI. Οι πρώτες αντιδράσεις της αγοράς περιλαμβάνουν τα εξής:
● Επέκταση υφιστάμενων ασφαλιστηρίων
Πολλές ασφαλιστικές εταιρείες διευρύνουν την παραδοσιακή κάλυψη, όπως η ασφάλιση κυβερνοασφάλειας και επαγγελματικής ευθύνης (Ε&Ο), ώστε να συμπεριλάβουν ρητά τους κινδύνους που σχετίζονται με την Gen AI. Για παράδειγμα, τα συμβόλαια κυβερνοασφάλειας μπορεί πλέον να περιλαμβάνουν κυβερνοεπιθέσεις ή διαρροές δεδομένων από ΤΝ, και τα συμβόλαια E&O μπορεί να καλύπτουν σφάλματα από περιεχόμενο που δημιουργείται από την ΤΝ. Αυτές οι επεκτάσεις συχνά παρέχονται μέσω πρόσθετων πράξεων και συνήθως συνοδεύονται από υποόρια ή όρους και προϋποθέσεις για τον έλεγχο της έκθεσης.
● Προσαρμογές στην ανάληψη κινδύνου
Οι ασφαλιστικές εταιρείες πειραματίζονται με νέες στρατηγικές ανάληψης κινδύνων. Ορισμένες χρησιμοποιούν παραμετρικούς παράγοντες ενεργοποίησης (καταβολή προκαθορισμένου ποσού, όταν επέρχεται ένα συγκεκριμένο συμβάν αστοχίας ΤΝ) για την απλούστευση των διαδικασιών ζημιάς σε ένα αβέβαιο περιβάλλον. Άλλες αυστηροποιούν τα πρότυπα ανάληψης κινδύνων, ελέγχοντας τα συστήματα ΤΝ και τις πρακτικές διακυβέρνησης των ασφαλισμένων (κατά τα πρότυπα ενός τεχνικού ελέγχου) πριν από τη χορήγηση κάλυψης. Αυτό βοηθά στον μετριασμό της ασυμμετρίας των πληροφοριών.
● Αυτόνομα ασφαλιστικά προϊόντα ΤΝ
Λίγες είναι οι ασφαλιστικές εταιρείες που έχουν παρουσιάσει πιλοτικές εφαρμογές ειδικών ασφαλιστηρίων συμβολαίων ΤΝ, που συνδυάζουν πολλαπλές καλύψεις κινδύνου ΤΝ. Για παράδειγμα, μία ασφαλιστική εταιρεία μπορεί να προσφέρει ένα ασφαλιστήριο για την κάλυψη της ευθύνης ενός προγραμματιστή ΤΝ για αλγοριθμικά σφάλματα και για παραβίαση διανοητικής ιδιοκτησίας από αποτελέσματα ΤΝ σε ένα ενιαίο πακέτο. Τα προϊόντα αυτά είναι ακόμα σε εμβρυακό στάδιο και πολλές ασφαλιστικές εταιρείες προχωρούν με προσοχή, αλλά δείχνουν να προσανατολίζονται προς εξατομικευμένες λύσεις κάλυψης ΤΝ. Μένει να δούμε εάν αυτά τα αυτόνομα συμβόλαια θα κερδίσουν έδαφος ή εάν οι κίνδυνοι της Gen ΑΙ θα αντιμετωπιστούν πρωτίστως μέσω τροποποιήσεων των υφιστάμενων γραμμών ασφάλισης.
Οι ασφαλιστικές εταιρείες επεκτείνουν την κάλυψη όπου μπορούν, αλλά συχνά με προσεκτικούς περιορισμούς, υψηλότερα ασφάλιστρα και εστιάζοντας στη συλλογή δεδομένων. Αυτό αντικατοπτρίζει την εξέλιξη άλλων αναδυόμενων κινδύνων (όπως ο κίνδυνος κυβερνοασφάλειας, πριν από μερικές δεκαετίες).

Για την αποτελεσματική αντιμετώπιση των κινδύνων της Gen AI, οι ασφαλιστικές εταιρείες θα πρέπει να λάβουν υπόψη τα εξής:
● Προληπτική δράση και εμπειρία στην πράξη
Οι ασφαλιστικές εταιρείες πρέπει να καθορίσουν τα όρια κινδύνου της Gen AI και να ξεκινήσουν την πιλοτική εφαρμογή καλύψεων τώρα, αντί να περιμένουν να συγκεντρώσουν τα τέλεια δεδομένα. Αυτό σημαίνει την εισαγωγή ελεγχόμενων επεκτάσεων των ασφαλιστηρίων ή δοκιμαστικών προϊόντων για τους κινδύνους της ΤΝ και τη χρήση αυτών για τη συγκέντρωση εμπειρίας.
Ξεκινώντας με μικρές κινήσεις (όπως με την περίπτωση της κυβερνοασφάλειας) και επαναλαμβάνοντας τις προσπάθειες, οι ασφαλιστικές εταιρείες μπορούν να συγκεντρώσουν πληροφορίες για τα μοτίβα ζημιών και τις ανάγκες των πελατών σε πραγματικό χρόνο. Η έγκαιρη εμπλοκή στον χώρο θα επιτρέψει στις ασφαλιστικές εταιρείες να κλιμακώσουν έξυπνα την κάλυψη, καθώς ωριμάζει το τοπίο κινδύνου της Gen AI.
● Συνεργασία για την εκτίμηση κινδύνου και τη διακυβέρνηση
Οι ασφαλιστικές εταιρείες δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν τους κινδύνους της Gen AI μόνες τους. Θα πρέπει να συνεργαστούν με προγραμματιστές ΤΝ, πελάτες και ρυθμιστικές αρχές για τη θέσπιση προτύπων διακυβέρνησης, που θα καλύπτουν τον έλεγχο μεροληψίας, την επαλήθευση αποτελεσμάτων, τις δικλίδες ασφαλείας για τα δεδομένα και τη λογοδοσία. Τα κοινά πρότυπα και τα δεδομένα συμβάντων από ολόκληρο τον κλάδο θα μειώσουν την αβεβαιότητα, θα αποσαφηνίσουν την ευθύνη και θα βελτιώσουν την ασφαλισιμότητα.
● Προώθηση του μετριασμού των κινδύνων και της ετοιμότητας
Η ασφάλιση πρέπει να συνδυάζεται με ισχυρή διαχείριση κινδύνων ΤΝ. Οι ασφαλιστικές εταιρείες θα πρέπει να απαιτούν δικλίδες ασφαλείας, όπως η ανθρώπινη εποπτεία, οι έλεγχοι μεροληψίας και κυβερνοασφάλειας και τα σχέδια έκτακτης ανάγκης. Μπορούν, επίσης, να παρέχουν υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας, όπως οι επιθεωρήσεις κινδύνου ΤΝ. Ο συνδυασμός της πρόληψης με την προσαρμοσμένη κάλυψη θα συμβάλει στην οικοδόμηση ανθεκτικότητας, διασφαλίζοντας ότι οι επιχειρήσεις επωφελούνται από την Gen AI, ελέγχοντας παράλληλα την έκθεσή τους.
Η ασφάλιση για τους κινδύνους της Gen AI θα εξελιχθεί τα επόμενα χρόνια. Οι ασφαλιστικές εταιρείες που αναλαμβάνουν δράση τώρα –προσεκτικά αλλά αποφασιστικά– όχι μόνο θα αξιοποιήσουν την αυξανόμενη ζήτηση, αλλά θα διαμορφώσουν επίσης τον τρόπο με τον οποίο η κοινωνία διαχειρίζεται τους κινδύνους αυτής της μετασχηματιστικής τεχνολογίας. Παραμένοντας προσαρμόσιμος, επενδύοντας στη γνώση και δουλεύοντας συνεργατικά, ο ασφαλιστικός κλάδος μπορεί να βοηθήσει να διασφαλιστεί ότι τα οφέλη της Gen AI υλοποιούνται με ασφάλεια, με ισχυρούς μηχανισμούς μεταφοράς κινδύνου, για την υποστήριξη της ανάπτυξής του.
* Η Geneva Association είναι η μοναδική παγκόσμια ένωση ασφαλιστικών εταιρειών· τα μέλη της είναι Διευθύνοντες Σύμβουλοι (CEO) ασφαλιστικών και αντασφαλιστριών εταιρειών. Με βάση την ενδελεχή έρευνα, που διεξάγεται σε συνεργασία με τα μέλη της, με ακαδημαϊκά ιδρύματα και με πολυμερείς οργανισμούς, η The Geneva Association διερευνά βασικούς τομείς κινδύνου που ενδέχεται να επηρεάσουν τον ασφαλιστικό κλάδο, διατυπώνει συστάσεις και παρέχει μια πλατφόρμα για τη συζήτησή τους με τα ενδιαφερόμενα μέρη. Συνολικά, οι εταιρείες – μέλη της The Geneva Association εδρεύουν σε 26 χώρες σε όλο τον κόσμο, διαχειρίζονται περιουσιακά στοιχεία 21 τρισεκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ, απασχολούν περισσότερα από 2,5 εκατομμύρια άτομα και προστατεύουν 2,6 δισεκατομμύρια ανθρώπους.
Ακολουθήστε την ασφαλιστική αγορά στο Google News