Έρευνα Hellas Direct: Τροχαία Ατυχήματα κοντά στο σπίτι: αλήθεια ή μύθος;

Πιάνοντας το τιμόνι του αυτοκινήτου ή ανεβαίνοντας στη μηχανή, οι περισσότεροι ανησυχούμε όταν έχουμε μια μεγάλη ή άγνωστη διαδρομή να κάνουμε. Είναι η μακρινή απόσταση, η διάρκεια του ταξιδιού ή το ότι δεν γνωρίζουμε τον δρόμο. Είναι λίγο απ’ όλα. Σε κάθε περίπτωση, είμαστε όλοι πιο ανέμελοι –και ίσως και πιο απρόσεκτοι– στις συνηθισμένες καθημερινές μετακινήσεις μας. Αν είναι και σύντομες, ακόμα περισσότερο.
Κοντά στο σπίτι γίνονται τα περισσότερα ατυχήματα
Τα στοιχεία, ωστόσο, δείχνουν πως δεν τεκμηριώνεται αυτή η ανεμελιά. Αντίθετα, θα έπρεπε η προσοχή μας να μην είναι ανάλογη της απόστασης που διανύουμε. Γιατί τα περισσότερα τροχαία ατυχήματα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Hellas Direct, γίνονται κοντά στο σπίτι.
Οι περισσότεροι μάλλον εφησυχάζουμε σε μικρή απόσταση από το σπίτι μας. Από το «εδώ κοντά πάω, σιγά τώρα για τη ζώνη» και το «πιο πολλή ώρα θα χρειαστώ για να βάλω το κράνος, παρά θα το φοράω» μέχρι το «ξέρω την περιοχή σαν την παλάμη μου», όλες οι λάθος πεποιθήσεις φαίνεται να έχουν καλλιεργήσει έναν μύθο που τα στοιχεία διαψεύδουν.
Τι δείχνουν τα στοιχεία της Hellas Direct
Αναλύοντας όλα τα δεδομένα του 2024 από τον στόλο των ασφαλισμένων της, η Hellas Direct βρήκε, για ακόμα μια χρονιά, πως η αντίληψη των περισσότερων για το πού είναι πιο πιθανό να γίνει ένα ατύχημα είναι λάθος. Δεν είναι μακριά από το σπίτι, στο μεγάλο ταξίδι, στα πολλά χιλιόμετρα. Είναι στις τακτικές διαδρομές και σε μικρή ακτίνα από το σπίτι.
Σχεδόν 4 στα 10 τροχαία ατυχήματα γίνονται μόλις στα πρώτα 2,5 χιλιόμετρα από το σπίτι. Συγκεκριμένα, τα ποσοστά είναι 39% για οδηγούς ΙΧ και 42,5% για οδηγούς μηχανής, ενώ αν εξετάσουμε αθροιστικά την εμβέλεια έως 5 χιλιομέτρων από το σπίτι, τότε μετράμε παραπάνω από τα μισά τρακαρίσματα και για ΙΧ και για δίκυκλα.
Η ψευδαίσθηση της ασφάλειας
Προφανώς δεν φταίει κάποια συγκεκριμένη γειτονιά ή κάποιου είδους κακοτυχία. Αυτό που συμβαίνει έχει να κάνει με το πώς λειτουργεί ο ανθρώπινος εγκέφαλος.
Όταν κάνει κάποιος μια διαδρομή κατ’ επανάληψη, αρχίζει να νιώθει ότι την ξέρει. Έχει γνώση της στροφής που δεν έχει καλή ορατότητα, για παράδειγμα. Ξέρει σε ποιο δρομάκι είναι πιθανό να μην τηρείται ένα Stop, αποκτά εμπειρία από σημεία όπου πετάγονται πεζοί. Κι όσο πιο οικεία γίνεται η διαδρομή, τόσο περισσότερο ο οδηγός έχει την τάση να χαλαρώνει. Γιατί έχει την ψευδαίσθηση πως η μεγαλύτερη οικειότητα σημαίνει και περισσότερο έλεγχο.
Πρόκειται ολοφάνερα για μια ψευδαίσθηση, όπως προκύπτει και από την έρευνα της Hellas Direct. Τα δεδομένα δείχνουν πως όχι μόνο δεν επιτρέπεται η παραμικρή χαλάρωση, αλλά αντίθετα, εκεί που η περιοχή είναι γνωστή και ο οδηγός πιθανώς κάπως εφησυχάζει, χρειάζεται στην πραγματικότητα ακόμα μεγαλύτερη εγρήγορση και προσοχή.
«Μπαμ» κοντά στο σπίτι: Έτσι γίνεται συνήθως
Από τα στοιχεία φαίνεται πως πρέπει κανείς να προσέχει πολύ και όταν οδηγεί σε περιοχές που γνωρίζει καλά. Η Hellas Direct καταγράφει, επίσης, και τι πρέπει κανείς να προσέχει, εκτός από το πού. Με ποιους τρόπους, δηλαδή, έγιναν αυτά τα ατυχήματα στη θεωρητικά ασφαλή περιοχή γύρω από το σπίτι.
Αναλύοντας και πάλι τα δεδομένα του 2024 από τον ασφαλισμένο στόλο της, η ασφαλιστική εταιρεία βρήκε πως συχνότερα σε κοντινή απόσταση από το σπίτι είναι τα τρακαρίσματα με παρκαρισμένο, τόσο για ΙΧ όσο και για μηχανές. Συγκεκριμένα, το 37,3% των ατυχημάτων με αυτοκίνητα και το 34,4% με μηχανές ήταν «μπαμ» με παρκαρισμένο όχημα.
Για τους ασφαλισμένους της Hellas Direct που οδηγούσαν αυτοκίνητο ακολουθούν η σύγκρουση λόγω μη τήρησης αποστάσεων, η όπισθεν/αναστροφή, η μη τήρηση απαγορεύσεων, η σύγκρουση σε αλλαγή πορείας, η παραβίαση προτεραιότητας από δεξιά και η σύγκρουση αντίθετα ερχόμενων.
Αντίστοιχα, για τους οδηγούς μηχανής, συχνότερα τρακαρίσματα –πέραν των παρκαρισμένων– ήταν η όπισθεν/αναστροφή, η σύγκρουση σε αλλαγή πορείας, η μη τήρηση απαγορεύσεων, η σύγκρουση λόγω μη τήρησης αποστάσεων, η παραβίαση προτεραιότητας από δεξιά και η σύγκρουση αντίθετα ερχόμενων.

Η λέξη – κλειδί είναι μία: προσοχή
Το συμπέρασμα από όλα τα παραπάνω είναι ένα: οι τακτικές διαδρομές, το περιβάλλον με το οποίο ο οδηγός είναι πολύ εξοικειωμένος, φέρνουν ανεπιθύμητο, σύμφωνα με τα στοιχεία, εφησυχασμό. Δεν είναι, όμως, κάτι δυσεπίλυτο: φοράμε ζώνη με το που μπαίνουμε στο αυτοκίνητο, φοράμε κράνος –όχι στον αγκώνα αλλά στο κεφάλι– πριν καν βάλουμε μπροστά τη μηχανή. Και δεν περιμένουμε τη μεγάλη διαδρομή ή το μακρινό ταξίδι, για να είμαστε προσεκτικοί. Αντίθετα, φροντίζουμε σε κάθε γύρισμα της μίζας να έχουμε τα μάτια –και τον νου μας– στον δρόμο.
Ακολουθήστε την ασφαλιστική αγορά στο Google News










