

Οι νεότεροι έχουν το πλεονέκτημα πως βγαίνουν στον δρόμο χωρίς εμπεδωμένες λάθος συμπεριφορές –βέβαια, το αν θα τις υιοθετήσουν τελικά ή θα φέρουν μια οδηγική ανανέωση είναι ζητούμενο. Έχουν, επίσης, πιο γρήγορα αντανακλαστικά. Παράλληλα, είναι και πιο άπειροι, με αυτοπεποίθηση που είναι πιθανό να διαψευστεί.
Οι μεγαλύτεροι κουβαλούν την πείρα τους, έχουν ξαναβρεθεί σε αναποδιές, ξέρουν να τις αποφύγουν ή να περιορίσουν τις συνέπειες. Έχουν συνηθίσει, όμως, και τα λάθη –κι όσο παλιότερη είναι η χρονολογία γέννησής τους, τόσο χαλαρότερες είναι και οι αντιδράσεις τους στον δρόμο.
Τα στοιχεία δείχνουν πως οι νεότεροι σε ηλικία οδηγοί έχουν μεγαλύτερη συμμετοχή στα τρακαρίσματα, είτε με αυτοκίνητο είτε με μηχανή. Η ασφαλιστική εταιρεία Hellas Direct αναλύει κάθε χρόνο τα δεδομένα από τον ασφαλισμένο στόλο της και βρίσκει τους πιο ζημιάρηδες οδηγούς ανά ηλικία. Καταγράφει, όμως, και μοτίβα συμπεριφορών που αξίζουν προσοχή, με σκοπό είτε να διατηρηθούν είτε να αλλάξουν.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Εταιρείας, οι οδηγοί ηλικίας 20-29 ετών έχουν την πρωτιά στα τρακαρίσματα, τόσο με αυτοκίνητο όσο και με μηχανή, με ποσοστά 14,3% και 15,3%, αντίστοιχα.
Το εύκολο συμπέρασμα που μπορεί να βγει είναι πως το ποσοστό εμπλοκής σε τρακάρισμα είναι αντιστρόφως ανάλογο της ηλικίας των οδηγών: μεγαλύτερο για τους νεότερους, μικρότερο για τους πιο ώριμους σε ηλικία. Στο αυτοκίνητο καταγράφεται, ωστόσο, άνοδος στην τελευταία ηλικιακή ομάδα, των 80-89 ετών. Γενίκευση δεν μπορεί να γίνει, αλλά μπορεί να σημειωθεί πως το εύρημα πιθανώς συνδέεται με ζητήματα σχετικά με την οδηγική ικανότητα στο πέρασμα των χρόνων, που έχουν ήδη συζητηθεί.
Θα το χαρακτηρίζαμε παράδοξο, αλλά ταυτόχρονα είναι και πολύ αισιόδοξο: Όλες οι ηλικιακές ομάδες τρακάρουν συχνότερα με τον ίδιο τρόπο: με παρκαρισμένο όχημα! Είτε με αυτοκίνητο είτε με μηχανή, φαίνεται πως τα παρκαρισμένα οι οδηγοί τα έχουν άχτι. Το μεγαλύτερο ποσοστό, έναντι όλων των άλλων συνθηκών τρακαρίσματος, το βλέπουμε στους οδηγούς αυτοκινήτου ηλικίας 30-39 ετών: 40%. Δηλαδή, στα 10 τρακαρίσματα αυτής της ηλικιακής ομάδας, τα 4 ήταν με παρκαρισμένο. Στις μηχανές, το υψηλότερο ποσοστό το έχει πάλι η ίδια ηλικιακή ομάδα, με 39%.
Άλλες αιτίες τρακαρισμάτων είναι η σύγκρουση σε αλλαγή πορείας, σύγκρουση λόγω μη τήρησης αποστάσεων, κίνηση σε αντίθετη πορεία, όπισθεν ή αναστροφή, προσπέραση από δεξιά και μη τήρηση απαγορεύσεων.
Σε ό,τι αφορά τους οδηγούς αυτοκινήτου, η δεύτερη συχνότερη αιτία τρακαρισμάτων για τις ηλικίες 20-29 ετών είναι η μη τήρηση αποστάσεων (26,3%), όπως και για τους 30-39 (21,9%), τους 40-49 (23%), 50-59 (22,8%) και τους 60-69 ετών (20,7%). Για τις δύο τελευταίες ηλικιακές ομάδες, δεύτερη αιτία είναι η κίνηση όπισθεν ή αναστροφή, με ποσοστό 21% και 21,9%, αντίστοιχα.
Στους οδηγούς μηχανής, η δεύτερη αιτία τρακαρισμάτων στους 20-29 ετών είναι η κίνηση όπισθεν ή αναστροφή (18,6%), στους 30-39 ετών η μη τήρηση αποστάσεων (14,6%), στους 40-49 ετών και πάλι η όπισθεν ή αναστροφή (16,5%) όπως και στους 50-59 ετών (17,6%). Στους 60-69 ετών, τη δεύτερη θέση μοιράζονται η κίνηση σε όπισθεν/αναστροφή (16,3%) και η μη τήρηση απαγορεύσεων (16,3%). Αυτή είναι η δεύτερη αιτία τρακαρισμάτων και στους 70-79 ετών, με ποσοστό 20,7%.
Παράδοξο, πιθανώς, αλλά αισιόδοξο το γεγονός ότι τα συχνότερα τρακαρίσματα για όλες τις ηλικίες είναι με παρκαρισμένα. Πρώτα απ’ όλα, γιατί στη συντριπτική τους πλειονότητα είναι ανώδυνα. Μικροζημιές, δηλαδή, ή και μεγαλύτερες ζημίες, αλλά πάντως μόνο υλικές. Αισιόδοξο, επίσης, και επειδή είναι κάτι που μπορεί εύκολα να αλλάξει, με λίγη περισσότερη προσοχή. Μία μικρή κίνηση από όλους όσοι μοιραζόμαστε τους δρόμους μπορεί να φέρει μία μεγάλη αλλαγή.
Ακολουθήστε την ασφαλιστική αγορά στο Google News