Ασφάλιση αυτοκινήτου: προβληματίζουν οι τεχνολογικές εξελίξεις

1942
auto technology

Μια ενδιαφέρουσα εκδήλωση για τις τεχνολογικές εξελίξεις στον χώρο του αυτοκινήτου και πώς αυτές θα επηρεάσουν την ασφάλισή του, πραγματοποίησε η ΕΑΕΕ στις 13 Φεβρουαρίου.

Η είδηση, ωστόσο, δεν ήταν μόνο τα όσα ενδιαφέροντα ακούστηκαν στη διάρκεια της εκδήλωσης. Η παρουσία του κ. Κ. Γιαννιώτη που εκπροσωπούσε την Iντερσαλόνικα, μια εταιρεία η οποία έχει για διάφορους λόγους επιλέξει να παραμείνει πεισματικά μακριά από την ΕΑΕΕ εδώ και χρόνια, ίσως θα μπορούσε να εκληφθεί ως  ανταπόκριση στο κάλεσμα του Προέδρου της ΕΑΕΕ, κ. Δημήτρη Μαζαράκη, για συνεργασία και ενότητα. Ο στόχος του Προέδρου όπως τον έχει επανειλημμένα εκφράσει είναι η ανάδειξη της ασφαλιστικής αγοράς και η καταξίωσή της στα μάτια του καταναλωτή. Για την επίτευξη του στόχου αυτού η συμμετοχή όλων των μελών της αγοράς είναι χρήσιμη.

eaee auto

Μπορεί το θέμα της εκδήλωσης να ήταν το μέλλον της ασφαλιστικής αγοράς, όπως αυτό διαμορφώνεται υπό το πρίσμα των τεχνολογικών εξελίξεων στην κατασκευή των αυτοκινήτων, ωστόσο, το παρόν του κλάδου ασφάλισης αυτοκινήτου απασχόλησε έντονα το πρώτο τουλάχιστον μέρος της εκδήλωσης.

Επικουρικό Κεφάλαιο, Φιλικός Διακανονισμός, κώδικας δεοντολογίας για την Οδική Βοήθεια, ανασφάλιστα, βρέθηκαν στο επίκεντρο των εισαγωγικών ομιλιών τόσο του κ. Μαζαράκη όσο και του Προέδρου της Επιτροπής Αυτοκινήτων της ΕΑΕΕ, κ. Δημήτρη Ζορμπά.

«Ο κλάδος αυτοκινήτου θα αποτελέσει το …όχημα, προκειμένου η ασφαλιστική αγορά να κερδίσει την εμπιστοσύνη του καταναλωτή», τόνισε χαρακτηριστικά ο Πρόεδρος της ΕΑΕΕ, ενώ ο κ. Ζορμπάς έκρουσε τον κώδωνα: «Το “λίπος” τελείωσε, τα ασφάλιστρα πρέπει να αυξηθούν και να γίνεται σωστή τιμολόγηση».

Αναφορικά με το βασικό θέμα της εκδήλωσης, που ήταν οι τεχνολογικές εξελίξεις στον χώρο του Αυτοκινήτου, και οι προκλήσεις, εξελίξεις και προοπτικές για την ασφαλιστική αγορά, ο κ. Μαζαράκης ήταν σαφής: Το να παρακολουθήσουμε τις τεχνολογικές εξελίξεις δεν είναι επιλογή, αλλά όρος επιβίωσης.

Ο κ. Ζορμπάς εστίασε στα ηθικά κριτήρια και ποιος θα τα καθορίσει, ενώ τόνισε ότι μπορεί οι εξελίξεις αυτές να μην ακουμπούν ακόμα την Ελλάδα, αλλά λόγω του τουρισμού, πολύ γρήγορα θα μας απασχολήσουν.

eaee auto

Το κύριο μέρος της εκδήλωσης ανέλαβαν οι κ.κ.:

Δρ. Άγγελος Αμδίτης, Δ/ντής Έρευνας Ερευνητικού & Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών ΕΜΠ, Διευθυντής I – Sense Group, Nicolas Jeanmart, Head of Personal Insurance, General Insurance & Macroeconomics της Insurance Europe, Δημήτρης Ευσταθόπουλος, Εκπρόσωπος της Boston Consulting Group, και Παναγιώτης Κούβαλης, Μέλος Επιτροπής Αυτοκινήτων ΕΑΕΕ, Διευθυντής Anytime Online, Interamerican.

Όπως ειπώθηκε, αυτή τη στιγμή συντελείται μία τεχνολογική επανάσταση στις οδικές μεταφορές. Τα αυτόνομα και συνδεδεμένα οχήματα, η κινητικότητα ως υπηρεσία, η χρήση των big data, του cloud computing και το Internet of thinks δημιουργούν νέες συνθήκες στον τρόπο που θα μετακινούνται οι άνθρωποι στο άμεσο μέλλον. Ταυτόχρονα, όμως, αλλάζουν και το τοπίο της ασφάλισης.

Το κύριο ερώτημα που τίθεται είναι το ποιος θα έχει την ευθύνη σε περίπτωση ατυχήματος (ο οδηγός, το όχημα, ο κατασκευαστής); Αλλά και τι μορφή θα πρέπει να έχουν τα ασφαλιστικά προϊόντα και τι θα καλύπτουν;

Στο επίκεντρο των συζητήσεων αυτή τη στιγμή στην ΕΕ είναι κυρίως η πρόσβαση στα δεδομένα του οχήματος. Αυτή θα είναι καθοριστική, για να μπορέσουν οι ασφαλιστές να σχεδιάσουν νέα ασφαλιστικά προϊόντα, που θα ανταποκρίνονται στα δεδομένα που δημιουργεί η τεχνολογική εξέλιξη, να διαχειριστούν και να τιμολογήσουν σωστά τόσο τους νέους κινδύνους (το cyber θα είναι ένας από αυτούς) όσο και τις ζημιές που θα προκύψουν.

Ένα ακόμα ζήτημα που δημιουργείται είναι η είσοδος στην αγορά νέων παικτών, όπως η Google, και διάφορες νεοφυείς εταιρείες. Θα μπορέσουν οι ασφαλιστικές να τις ανταγωνιστούν, με δεδομένο ότι μόλις πρόσφατα εισήλθαν στο παιχνίδι της ψηφιοποίησης και επιπλέον δεν είναι οι κάτοχοι των δεδομένων;

Στην περίπτωση αυτή οι επιλογές των ασφαλιστών είναι είτε να μπουν οι ίδιοι στο διαδικτυακό παιχνίδι, είτε να επιλέξουν να κάνουν κάτι άλλο, είτε να συνεργαστούν με τους νέους παίκτες, αξιοποιώντας τις δυνατότητες και την τεχνογνωσία ο ένας του άλλου.

Σύμφωνα, πάντως, με έρευνα της Boston Consulting Group σε συνεργασία με την Morgan Stanley, σε πρώτη φάση αναμένεται ότι θα υπάρξει μείωση του μεγέθους της αγοράς (17% επιβράδυνση μέχρι το 2025 και μείωση 80% μέχρι το 2040), ωστόσο, αναμένεται ότι μακροπρόθεσμα θα διαμορφωθεί ένα καλό loss ratio, αφού εκτιμάται ότι θα υπάρξει μείωση των ατυχημάτων από τη χρήση των νέων τεχνολογιών και σταθερότητα στα ασφάλιστρα.

H ίδια έρευνα βλέπει μετατόπιση στις ομαδικές ασφαλίσεις, καθώς θα αρχίσει σιγά σιγά να αλλάζει το μοντέλο μετακίνησης, με τους ανθρώπους να επιλέγουν είτε τα μέσα μαζικής μεταφοράς, είτε μοντέλα κοινής χρήσης οχήματος (ride hailing, peer to peer ride-sharing, peer to peer car-sharing, free-float car-sharing).

Κύριο χαρακτηριστικό της εκδήλωσης ήταν ότι διατυπώθηκαν ερωτήματα, αλλά δεν δόθηκαν απαντήσεις και είναι απόλυτα φυσιολογικό, αφού –κακά τα ψέματα–, η ασφαλιστική αγορά καλείται να κινηθεί σε νερά εν πολλοίς αχαρτογράφητα. Ωστόσο, ήταν μία πολύ καλή πρωτοβουλία, αν όχι για άλλο λόγο, αλλά για να τονίσει ότι οι αλλαγές δεν τρομάζουν τους ασφαλιστές, αφού ξέρουν να προσαρμόζονται, όπως επεσήμανε κλείνοντας την εκδήλωση η Γενική Δ/ντρια της ΕΑΕΕ, κα Μαργαρίτα Αντωνάκη.

Δήμητρα Καζάντζα

 

 

Προηγούμενο άρθροΗ Interasco καλωσορίζει τη Digital εποχή & τα Social Media
Επόμενο άρθροΗ MetLife στηρίζει έμπρακτα τον θεσμό της διαμεσολάβησης